Inmiddels zitten we in Nederland in de vierde week van de coronacrisis en links en rechts merken we de gevolgen ervan op onze supply chain, schrijft Ronald van Staay, AGF-consultant bij Schouw Informatisering in een column. Positief nieuws met betrekking tot de uitstekende oogsten van avocado’s. De opbrengst van de oogst is bijna twee keer zo groot dan verwacht en dat is na jaren van veel vraag en beperkt aanbod zeer positief nieuws. Toch levert dit ook weer de nodige vraagtekens op voor AGF-bedrijven. Hoe krijg ik deze producten naar mijn magazijn en wat betekent dat voor de marges? Zijn er wel voldoende containers, varen de schepen wel en hoe staat het met het vliegverkeer voor luchtvracht? Kenmerkend voor een crisis als deze, die verschuift van continent naar continent. Daar waar Azië opkrabbelt, staan Noord- en Zuid-Amerika aan het begin van de crisis en zit Europa er middenin. Daarnaast komen positieve berichten naar buiten met betrekking tot de omzetten die momenteel gedraaid worden en de grote vraag naar verse groenten en fruit. Maar ook dit heeft een keerzijde: Heb ik wel voldoende personeel om de vraag te kunnen verwerken? Krijg ik mijn goederen wel op tijd binnen en daarna bij de klant?
Grip hebben op de AGF supply chain
Heel veel van deze vragen hebben te maken met de supply chain en met name grip hebben op de supply chain. Is een dergelijke situatie waarin wij ons nu met zijn allen bevinden te voorspellen? Nee, meestal niet, dergelijke disruptieve gebeurtenissen zetten de wereld op zijn kop en verstoren de reguliere processen. De afgelopen 2 jaar hebben we te maken gehad met extreem warm weer en droge en zeer natte tijden. Allemaal factoren die de aanvoer van AGF-producten verstoren en waar we met zijn allen op moeten anticiperen.
Delen van data met elke schakel in de keten
Moeten we dan meer gaan werken met forecasts? Ook dat is niet het antwoord om de onzekerheid omtrent de vraag weg te nemen. Het geeft wel meer inzicht op voorhand, maar een stijgende vraag als gevolg van COVID-19 wordt daarmee niet direct aangetoond. Het antwoord zal veel eerder gezocht moeten worden in het delen van informatie van teler tot en met de afnemer. Door in een vroeg stadium informatie met betrekking tot vraag en aanbod met elkaar te delen, zal dit bijdragen aan een betere beheersing van de logistieke keten. Het synchroniseren van de schakels in de supply chain is de sleutel om extremen te voorkomen. Door data in de gehele keten te delen en transparant te maken, kunnen we vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen.
Afhankelijkheid van internationale goederenstromen
Eén ding wat de coronacrisis inmiddels wel duidelijk heeft gemaakt, is dat we met zijn allen enorm afhankelijk zijn geworden van de internationale goederenstromen door de beschikbaarheid van allerhande transportmiddelen en de korte transporttijden als gevolg van luchtvracht. Nu dit weg valt, merken we hoe afhankelijk we zijn van de logistieke keten. Hoewel hamsteren van vers groenten en fruit niet aan de orde is als gevolg van Corona, zien we wel dat we afhankelijk zijn van de logistieke keten. Zoals de beschikbaarheid van ruimte voor luchtvracht nu, passagiersvliegtuigen die niet meer of sterk verminderd vliegen, de beschikbaarheid van koelcontainers, etc. We willen groenten en fruit eten op momenten dat deze (nog) niet beschikbaar zijn vanuit de lokale kanalen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan asperges eten met kerst, terwijl het seizoen in Nederland nu zo’n beetje op beginnen staat en rond juni afgelopen is. We zijn inmiddels gewend geraakt aan allerlei exotische groenten en fruit en seizoenen worden verlengd door de betreffende producten elders vandaan te halen. Hoe gezond is deze situatie nog en zijn we eigenlijk wel op de goede weg?
Indrukwekkende cijfers op de AGF-markt
Een helder en duidelijk antwoord op de hierboven beschreven problematieken is er niet. Alleen lokale producten sourcen is niet de oplossing. Delen van data alleen ook niet, maar dit geeft wel inzicht in ontwikkelingen en maakt het mogelijk om tijdig te anticiperen op deze ontwikkelingen. Wanneer we kijken naar Nederland en de AGF-markt, dan zien we dat het volgende beeld:
- We importeren € 7,9 mld aan AGF-producten uit 120 landen naar Nederland
- € 3,7 mld wordt verwerkt in productie in Nederland
- We exporteren vanuit Nederland voor € 11,9 mld aan AGF-producten naar 150 landen
Dit zijn indrukwekkende cijfers en het vertegenwoordigt een enorm volume. En dit betekent niet alleen een stroom aan goederen, maar ook een stroom aan data over producten, leveringen, status van de goederen en beschikbaarheid van middelen. Delen van data is de nieuwe manier van zaken doen. Niet alleen product data, zoals certificaten, kwaliteitscoderingen, land van oorsprong, teler e.d., maar ook geanonimiseerde data met betrekking tot vraag naar en aanbod van producten. Ook kun je hierbij denken aan het delen van doorlooptijden in de keten, aanlevertijden, seizoensgebonden ontwikkelingen en analyses.
Digitalisering is essentieel
Digitalisering en de snelheid waarmee informatie wordt uitgewisseld tussen alle schakels in de keten is essentieel voor een duurzame toekomst. Ook zaken als remote backoffices, e-commerce platformen, plaats en tijd onafhankelijk kunnen werken en toegang tot informatie, zijn essentieel. Cloudoplossingen, digitalisering van de documentstromen (e-CMR, Certificaat van Oorsprong, Validatie GlobalGAP-certificaten), Product Informatie Management systemen en het automatiseren van routinematige processen zijn enkele onderwerpen voor verdere digitalisering.
Data bundelen
Als leverancier van ERP-software voor de AGF, hebben wij met Foodware 365 toegang tot een grote bron aan data. Graag zouden wij deze data willen bundelen in een dashboard, waarin vraag en aanbod op artikelgroep en eventueel variëteit niveau worden gebundeld. Daarnaast willen wij deze oplossing stap voor stap verder uit gaan breiden met data van telers (aanbod), transport (supply chain) en afnemers (retail).
Voor meer informatie:
Ronald van Staay
Schouw Informatisering
Bredaseweg 172
4872 LA Etten-Leur
+31 76 504 25 20
info@schouw.nl
www.schouw.org