Congres van Enza Zaden op Sicilië

Tomaten meest populaire groenten in Europa

Ter gelegenheid van de eerste editie in Sicilië van de House Fair van het groenteveredelingsbedrijf Enza Zaden werd op 27 februari een congres gehouden met als hoofdthema: 'Markten en kansen'.

Hans-Christoph Behr van het Duitse marktonderzoeksbureau Ami onderzocht de situatie op de Europese markt en gaf een overzicht van de belangrijkste tomatentelers en de situatie in de export- en importlanden.


Hans-Christoph Behr tijdens zijn lezing

Spanje belangrijkste Europese speler
Spanje is de belangrijkste Europese teler van tomaten en is ook een grote exporteur en consument. De Italiaanse export stuit daarentegen op enkele problemen. Volgens de spreker is dit te wijten aan het zeer grote rassenaanbod, dat ook rassen omvat die in het buitenland grotendeels onbekend zijn. In principe heeft Italië te veel specialiteiten die vanuit commercieel oogpunt niet goed worden gepromoot.

Tomaten display van Enza Zaden

Nederland onderscheidt zich
Nederland onderscheidt zich onder de Europese exporteurs. Hoewel de teelt en de binnenlandse consumptie niet groot zijn, zijn de nieuwe kwaliteitsrassen die dankzij de gecontroleerde milieukassen en het kunstlicht worden verkregen, veel populairder dan de oude tomaten, die vroeger als groot en toch smakeloos werden beschouwd.

Segment cherry- en cocktailtomaten
Het segment van de cherry- of cocktailtomaten groeit overal, behalve in België waar de teelt van ronde tomaten een lange traditie kent. Uiteraard zijn kassen essentieel voor deze teelten.

Overige landen
In Frankrijk en Duitsland is de situatie vergelijkbaar. In België is de teelt stabiel, maar de gewassen nemen toe: dit betekent dat het teeltmodel verandert, omdat de focus ligt op kleinere rassen die een lagere opbrengst hebben, maar toch winstgevender zijn. In het VK is er vertraging in de tomatensector, deels door de kleinere rassen met een lagere opbrengst en deels door de onzekerheid die Brexit met zich meebrengt, wat betekent dat investeringen worden uitgesteld.

In Italië is er een goed assortiment tomatenrassen, die echter alleen op de binnenlandse markt bekend zijn.

Het congres trok een aardig aantal bezoekers

Handel
De buitenlandse handel vindt voornamelijk plaats tussen EU-landen, vooral na het Russische verbod.
Op het gebied van de invoer speelt Marokko een leidende rol met een aandeel van 20 procent in de totale invoer. De rol van Turkije is minder relevant en verscheept voornamelijk tomaten naar Duitsland.

Import
Duitsland is de grootste importeur en wordt vooral vanuit Spanje en Nederland beleverd. Marokko groeit ten koste van Spanje. Opgemerkt moet worden dat verschillende soorten tomaten naar verschillende landen worden uitgevoerd, wat bewijst dat geen twee markten binnen de EU hetzelfde zijn.

Export
Italië exporteert voornamelijk naar Oostenrijk en Duitsland, maar verliest die positie als het gaat om cherrytomaten, terwijl het constant trostomaten uit Nederland importeert.

Prijzen
De prijzen van verse tomaten op de Europese markt zijn over het algemeen stabieler dan die van andere groenten. Bovendien kan hetzelfde product een andere prijs hebben, afhankelijk van de herkomst: het is niet zozeer een kwestie van kwaliteit als wel van imago (reputatie) van de leverancier.

Dezelfde tomaten, verschillende prijzen (afhankelijk van de herkomst)

Verschillende prijsklassen zijn mogelijk voor alle segmenten, tot premium offertes van bijna €10/kg. Denk maar aan de goede reputatie van de Duitse tomaten op de binnenlandse markt: Duitse consumenten zijn bereid om veel uit te geven voor producten met korte ketens.


Tomaten zijn het meest populair in Europa

Populariteit
Tomaten zijn de meest populaire tuinbouwproducten in bijna alle Europese landen (behalve in het VK, waar wortelen het populairst zijn). Spanje, Italië en Polen zijn de belangrijkste afnemers en consumenten, vooral tijdens de zomermaanden, maar als we kijken naar de omzet, zijn de verschillen niet zo groot.


Hoewel Spanje, Italië en Polen de grootste tomatenconsumenten zijn wat betreft het volume per hoofd van de bevolking, laat de vergelijking van de uitgaven van de verschillende Europese landen geen grote verschillen zien.

De frequentie van de aankopen in Duitsland neemt toe, maar het hangt er eigenlijk van af dat de tomaten steeds kleiner worden, wat betekent dat de verpakkingen ook kleiner zijn. Duitsland is ook de markt met het grootste aandeel cherrytomaten in het discountkanaal. 

Groei biologisch
Behr sprak ook over de consumptie van biologische producten, die overal en vooral in Duitsland toeneemt. Het is echter niet altijd zo dat de landen die het meest uitgeven aan biologische voeding en dranken samenvallen met de landen met een grotere uitgave per hoofd van de bevolking aan deze producten.


Hoewel Duitsland het land is dat het meest uitgeeft aan biologisch voedsel, lopen landen als Zwitserland en Denemarken voorop als het gaat om uitgaven per hoofd van de bevolking.

Het is niet altijd gemakkelijk om met biologische teelttechnieken cherry- en cocktailtomaten te telen. Italië heeft het voordeel dat het in de grond geteelde biologische tomaten kan exporteren ten opzichte van andere telers, zoals Nederland, die ze op substraat telen (een techniek die de biologische certificering niet kan verkrijgen).

Gezien het feit dat de consument niet zeker weet dat de producten die in de supermarkten worden gekocht echt biologisch zijn, worden deze producten vaak online gekocht.

Hieronder: groepsfoto Enza Zaden-Italië

Voor meer informatie:
Enza Zaden Nederland
+31 (0)228 350 100
info@enzazaden.nl
enzazaden.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven