Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christiaan van Ravenswaaij:

"Onze winkelformules De Goudreinet en De Koopman hebben allebei hun eigen publiek"

Tholen - Toen Rusland in 2014 het embargo instelde op groenten en fruit uit de EU, viel voor S.C. van Ravenswaaij een groot deel van de export weg. De groothandel ging echter niet bij de pakken neerzitten en investeerde de afgelopen jaren fors in haar winkelformules De Goudreinet en het vier jaar geleden opgerichte nieuwe concept De Koopman. Door het land zijn er inmiddels 50 Goudreinet winkels en dertien winkels van 'De Koopman' te vinden. AGF.nl bezocht de beide formules in thuisstad Veenendaal.


Christiaan van Ravenswaaij voor het citrusschap in de nieuwe Goudreinet-winkel in Veenendaal

"Als je me zes jaar geleden gevraagd zou hebben waar ik de grootste groei verwachtte, had ik zeker de export genoemd en niet de winkels, maar het is precies andersom gegaan", blikt Christiaan van Ravenswaaij terug. Hij vertegenwoordigt de derde generatie Van Ravenswaaij binnen het bedrijf en voert tegenwoordig met zijn zus, twee neven en een oom de directie. Naast de export en de winkels vormen de marktkooplui een derde poot binnen het Veenendaalse bedrijf. "In mijn ogen is dat een onderschatte doelgroep in onze handel. Het aandeel marktkramers daalt weliswaar, maar er worden wekelijks nog heel wat groenten en fruit op de markt verkocht."

Klik hier voor de fotoreportage

Strook Rotterdam-Zwolle
De winkelformule De Goudreinet bestaat al sinds 1978. "De winkels vormen al jarenlange een belangrijke pijler van ons bedrijf en vertegenwoordigen door de jaren heen tussen de 40 en 60% van onze omzet", vertelt Christiaan. De winkels bevinden zich in een straal van 120 kilometer van Veenendaal. In de strook Rotterdam-Zwolle is er bijna altijd wel een Goudreinet in de buurt te vinden. "Verder weg zoeken we het niet. Deze regio past logistiek perfect voor ons en kunnen we met onze eigen wagens prima aanrijden. Het liefst zitten we met de winkels in de buurt van een supermarkt, dan ben je verzekerd van traffic."

In januari opende De Goudreinet een nieuwe locatie in het centrum van Veenendaal, 150 meter van de vorige speciaalzaak. "Je kunt dit wel zien als De Goudreinet 2.0," vertelt Christiaan, enthousiast. "Niet alleen het assortiment, maar ook de manier van presenteren is uniek voor Nederlandse begrippen. We bereiden en selecteren in deze winkels de beste en lekkerste producten. Zo hebben we naast een breed assortiment groenten en fruit ook verse salades, maaltijden en smoothies te koop, waar de klant van kan genieten in het Goudreinet Café. Daarnaast bieden we een breed assortiment in ongebrande noten, maar ook randproducten als kaas en zuivel in het assortiment. Ook als we buitenlandse leveranciers hier naartoe meenemen, kijken ze vaak hun ogen uit."

De Koopman
"Met onze winkels zijn we continu aan het innoveren om het assortiment aan te passen aan de vraag. We proberen van alles, vaak gaat dat goed, soms valt dat tegen. Het mooie van de eigen winkels is dat je direct ziet of iets aanslaat", vertelt Christiaan. Enkele jaren geleden zag de groothandel dat er in de markt ruimte was voor een ander soort concept om een ander publiek te trekken en werd het nieuwe winkelformuleconcept 'De Koopman gestart. "In Veenendaal zit de Goudreinet op een Triple A-locatie midden in het centrum. De Koopman zit in een heel andere wijk met gratis parkeerplaatsen voor de deur. Voor beide winkels is er een groot animo."


De Koopman in Veenendaal

"Met De Koopman verdienen we liever tien keer een dubbeltje dan vijf keer een kwartje. Het concept is gebaseerd op heel scherp inkopen en verkopen.  Maaltijden en salades zul je bij 'De Koopman' niet zo snel aantreffen, maar als we voor een gunstige prijs een grote partij passiefruit in kunnen slaan, dan kun je die er wel vinden", vertelt Christiaan. "Het motto bij De Koopman is 'Verrassend, Vers en Voordelig'. Kunnen we voor een gunstige prijs een partij kleine maat perssinaasappelen inslaan, dan past dat prima. Ook met 'achtjes' bloemkool kunnen we in De Koopman goed uit de voeten, terwijl we met De Goudreinet eerder 'zesjes' presenteren. Maar ook bij De Koopman moet het kwalitatief in orde zijn. We kopen dan wel extra scherp in, maar doen geen concessies aan de kwaliteit."


Verrassend breed assortiment bij De Koopman

"Dankzij de eigen winkels vergaren we een schat aan data. Het is heel interessant om te zien dat er bepaalde plaatsen zijn waar De Koopman enorm goed draait, terwijl er in andere plaatsen meer ruimte is voor een Goudreinet-winkel. De afgelopen jaren hebben we ook enkele Goudreinet-winkels omgebouwd naar De Koopman en andersom. In sommige steden is er plaats voor beide formules", aldus Christiaan. Hij verwacht niet dat het aantal winkels de komende jaren fors zal stijgen. "We zoeken niet naar uitbreiding, maar doet zich een uitgelezen kans voor dan gaan we die niet uit de weg, maar er valt ook weleens een minder presterende winkel af."


Goudreinet-café

Toenemende aandacht voor plastic
De aandacht voor milieu en plasticreductie gaat ook de winkelformules niet voorbij. "Tot een paar jaar terug kregen we daar twee mailtjes per jaar over, nu gaat er geen week voorbij dat er niet op gereageerd wordt", vertelt de groothandelaar. "We hebben er dan ook beleid op gemaakt, namelijk dat we voor beide klantengroepen een oplossing bieden. Helemaal onverpakt leveren, was voor ons geen optie. We hebben een test uitgevoerd en daaruit bleek dat de verkoop met 30% terugliep. Maar we bieden de klant nu altijd wel de optie om de producten in een papieren- of touwzak te verpakken."

Importeren doet Van Ravenswaaij zelf ook, maar daarin is het wel selectief. "Met luchtvrachtmango's en ananas hebben we een naam opgebouwd, net als het Spaanse citrus van Genesis, La Sofia en Pilarin. Maar we zijn ook vaste klant bij verschillende Nederlandse importeurs. Dankzij onze winkels hebben we een flinke afzet en daarom kun je goede seizoensafspraken maken", vertelt Christiaan. Voor de export is Rusland nog altijd een goede klant voor de AGF-producten van buiten de EU. "Ik zie het embargo voor Nederlandse groenten en fruit ook niet direct opgeheven worden. Het land wordt steeds meer zelfvoorzienend en weet zelf inmiddels de weg goed te vinden."

Het volledige winkelpersoneel van De Goudreinet en De Koopman is in dienst van Van Ravenswaaij. "Met de winkels erbij hebben we ruim vierhonderd mensen aan het werk. Wij verzorgen vanuit Veenendaal alle administratie, dus zij kunnen zich echt op de winkel focussen. Daarbij ondersteunen we ze onder meer met acties op social media en  promoties op grote schermen in de winkel", vertelt Christiaan. Hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Onze sector heeft de wind mee qua publiciteit. Je kunt geen kookprogramma op TV bekijken of blad openslaan of er worden groenten en fruit positief genoemd."

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
S.C. van Ravenswaaij
De Doelen 2
3905 TA Veenendaal
TeL; 0318-546470
christiaan@ravenswaaij.nl
www.ravenswaaij.nl