De consumptie van exotisch fruit in Italië is de laatste jaren voortdurend toegenomen, vooral als het gaat om bananen, ananas, limes, mango's, papaja's en passievruchten. FreshPlaza sprak met agribusinessexpert Giorgio Mancuso om te begrijpen of de ondernemers in staat zijn geweest om aan de eisen van de steeds veeleisender wordende markt te voldoen.

Giorgio Mancuso
"Elk product moet anders worden geanalyseerd. Ik heb me nooit beziggehouden met bananen, die een zeer complex segment vormen, dus daar geef ik geen commentaar op. Wat de ananas betreft, dit is een typisch product dat gebruikt wordt voor desserts in restaurants en de consumptie thuis neemt ook toe. De laatste jaren is er fruit beschikbaar gekomen die in teeltbedrijven gerijpt zijn met een gele kleur, een zoete smaak en een lage zuurgraad. Een Spaans bedrijf is zelfs begonnen met het verbouwen van eigen plantages in Costa Rica om fruit te telen dat uitsluitend in het perfecte rijpingsstadium wordt geoogst om ze daarna over heel Europa te verladen. Nu proberen bijna alle andere telers vruchten te verkrijgen met een goede kleur om de consumententrends te volgen."
Avocado
"De consumptie van avocado's groeit ook. De vrucht werd rond de jaren zestig in Italië geïntroduceerd, maar de consumptie ervan is pas recentelijk gegroeid. Volgens de FAO is de wereldwijde teelt van avocado's sinds 1993 meer dan verdubbeld. In dezelfde periode is de vraag in de VS verdrievoudigd, zodat de gemiddelde Amerikaan ongeveer 3,4 kg avocado's per jaar eet. In Italië is de consumptie gestegen van 3.600 ton in 2007 tot meer dan 13.000 ton in 2016 (+261%). Gezien het feit dat Italianen slechts 300 gram per stuk eten, is het duidelijk dat er ruimte is voor groei."

Avocado
"Ik herinner me dat, toen ik in 1996 de hele Israëlische teelt in Italië beheerde, ons doel was om 1.000 ton per jaar te bereiken, wat erg moeilijk leek. Toen was er fruit uit Zuid-Afrika en Spanje (destijds heel weinig) voor 1.500 ton in totaal. Maar het cijfer sprong in 2016 al naar 13.000 ton. Toch zijn avocado's nog steeds zeldzaam in de Italiaanse keuken en niet iedereen weet wanneer ze moeten worden gegeten of hoe de kwaliteit moet worden onderscheiden."
"De laatste trend gaat in de richting van de Hass-variëteit, met zijn typisch donkere kleur. Wat echt belangrijk is, is te weten wanneer het het juiste moment is om een avocado te eten. Het kan te hard of zwart van binnen zijn omdat de avocado overrijp is. De consument is vaak gedesoriënteerd en laat het product na een paar van dit soort slechte ervaringen in de steek."
Mango
"Mango's zijn ook erg populair, maar het verschil tussen degenen die over zee en die door de lucht aankomen is echt merkbaar. De eerste zijn vaak nauwelijks eetbaar, vezelig (Tommy-variant) en zelden rijp. Kent mango's, die via luchtvracht aankomen, zijn subliem, ze smelten in de mond. De kosten zijn natuurlijk anders en de laatste dreigt overrijp aan te komen als hij niet goed wordt beheerd.
Sinds enige tijd hebben we ook enige mangoteelt in Italië, op Sicilië, die zeker in omgang zal gaan groeien."

Mango
Papaya en lime
"De pogingen die we een paar jaar geleden hebben gedaan om papaja's over zee te introduceren, zijn mislukt. Ik denk dat niemand meer durft te verladen over zee, want het fruit komt altijd in vreselijke staat aan. Papaja's zijn een zeer moeilijk product en mijn advies is om ze te eten waar ze geteeld worden, ook al is het soms mogelijk om een paar goede vruchten te vinden op onze markten, vooral van de Formosa-variëteit. De limes moeten ook goed rijp gegeten worden en de lichtgekleurde vruchten zijn sappiger. Die uit Brazilië en de laatste tijd zelfs uit Colombia hebben vaak de perfecte kleur. De markt is echter nog niet klaar en blijft de voorkeur geven aan donkergroene vruchten, misschien wel van Mexicaanse afkomst."

Papaya
"De laatste jaren is de teelt van exotisch fruit ook in Italië gegroeid, vooral als het gaat om mango's (augustus tot oktober), avocado's (november tot april) en limes (augustus tot oktober), maar ook om passievruchten, papaja's, lychee en finger limes. De gewassen bevinden zich voornamelijk op Sicilië en de consument heeft de neiging om zich vooral te richten op de binnenlandse producten, die als verser worden beschouwd en minder belastend zijn voor het milieu."