In het kader van de proeftuin met het elektrisch bevoorraden van Albert Heijn supermarkten in binnensteden is vorige week de eerste van de twee hybride DAF trucks geleverd aan Peter Appel Transport. De chauffeurs, die aan de proef meedoen, hebben instructie gehad en vanaf donderdag 8 januari 2020 rijdt de eerste hybride truck daadwerkelijk vanuit het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam.
De proef wordt gehouden in het kader van het subsidieprogramma DKTI, dat staat voor Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport. Hierin onderzoeken Albert Heijn, Peter Appel Transport, DAF Trucks, Simon Loos en TNO met toeleveranciers VDL en Heliox en overheden met elkaar hoe binnensteden in de toekomst zoveel mogelijk emissievrij kunnen worden bevoorraad om de bevolkingsgezondheid te verbeteren en de leefbaarheid te verhogen. Dus zonder (schadelijke) uitstoot van CO2, NOx en fijnstof en met zo min geluid.
In het project is Peter Appel Transport een belangrijke partner bij het vaststellen van functionele en operationele vereisten en bij het testen van de voertuigen.
In de test wordt deels onderzocht hoe er volledig elektrisch kan worden gereden, maar o.a. omdat de actieradius van elektrische voertuigen beperkt is, zijn er ook hybride trucks ontwikkeld. Met plug-in-hybride-trucks kunnen vanaf Zaandam ook winkels verder weg (bijvoorbeeld Utrecht en Amersfoort) emissievrij worden bevoorraad.
Voor het laden van de batterijen van de elektrische en hybride trucks liet Albert Heijn de unieke laadinfrastructuur in Zaandam verder verbeteren met o.a. een snellader met een extra vermogen van 300 kW en vloeistofgekoelde kabels en stekkers. De laadtijd wordt daarmee teruggebracht van 70 naar 35 minuten om 80% van de batterij van een DAF CF electric bij te laden. Het systeem wordt van stroom voorzien door zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum en is daarmee volledig duurzaam.
De nieuwe hybride truck heeft rijeigenschappen vergelijkbaar met die van een standaard DAF product zodat de gewenning voor chauffeurs vlot zal verlopen. Alle nieuwe functies (zoals hybride control, battery monitoring, thermal control, state of charge, etc.) zijn getest volgens de geldende DAF protocollen.
Bron: Peter Appel Transport