"Er is ruimte voor de Franse peer in Frankrijk", had Vincent Guérin, hoofd economische zaken van het ANPP, aangekondigd in het artikel dat in 2019 werd gepubliceerd en dat samenviel met het einde van de oogst. De perenmarketing campagne bevestigt dit. "We hadden een oogst die niet noodzakelijkerwijs erg groot was, maar wel van goede kwaliteit en met een interessant suikergehalte, ondanks de iets kleinere dan de gebruikelijke formaten", legt Vincent uit.
In een situatie waarin de teelt van Franse peren niet voldoende is om de Franse markt te bevoorraden, ging de campagne goed: "Gedurende het hele seizoen hadden we een stabiele markt met correcte prijzen en geen problemen met de verkoop. Voor enkele telers zit de verkoop erop en voor hen is het resultaat positief."
"Franse consumenten geven de voorkeur aan Franse peren."
De povere oogst van Abates in Italië speelde ook een rol in het succes van de campagne: "Er was minder import van Abates in Frankrijk en die werden tegen hoge prijzen verkocht. Dit beïnvloedde de stijging van de Franse perenprijzen. Ik zou dus willen concluderen dat deze perencampagne goed is verlopen. De marktanalyse van oktober bevestigt dat de Franse consument de voorkeur geeft aan Franse peren en dat we niet genoeg hebben om ze tevreden te stellen. Er is dus ruimte om de perensector in Frankrijk te ontwikkelen en nieuwe perenboomgaarden aan te leggen, wat momenteel ook op kleine schaal gebeurt".
Hoewel Vincent heeft gehoord van een herbeplantingsprogramma voor peren dit jaar, is het nog te vroeg om te zeggen hoeveel hectares er beplant zullen worden.
"De afgelopen dagen is de markt in een fase van herbevoorrading van de detailhandel gekomen."
Aan het einde van het jaar werden de appels en peren, zoals gebruikelijk, naar het tweede plan verschoven: "Tijdens de feestdagen zetten de supermarkten meer exotische producten in de schappen, met een iets luxueuzer imago. Er is dus altijd een daling in de consumptie van appels en peren in deze periode, behalve voor de topklasse variëteiten. Dus het meer gangbare product ligt tijdens de feestdagen uit de schappen", legt Vincent uit.
Maar de laatste dagen is de markt in een fase van aanvulling van de bevoorrading terechtgekomen: "We zien een hernieuwde belangstelling op de markt, met peren terug in de schappen van de supermarkten, maar ook in andere netwerken zoals de horeca. Hierdoor kunnen de prijzen stabiel blijven, of zelfs stijgen. De kwaliteit is nog steeds bevredigend, het suikergehalte is hoog, de onderhandelingen verlopen goed, dus we hoeven ons op korte termijn geen zorgen te maken."
De consument heeft nog twee maanden de tijd om van de Franse peer te kunnen genieten. Volgens Vincent zal het seizoen waarschijnlijk iets minder lang duren dan vorig jaar.
Voor meer informatie: Vincent Guérin
Association Nationale Pommes Poires
7 rue Biscornet - 75012 PARIS
Tél. : +33 (0) 1 53 10 27 80
Fax : +33 (0)1 53 10 27 88
v.guerin@pommespoires.fr
www.lapomme.org