Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Monika Kujundzic, French Fruit Lovers:

“De Lovita-pruim is een juweeltje dat het waard is een clubras te zijn”

Dit jaar heeft French Fruit Lovers op de Fruit Attraction beurs de Lovita-pruim gepresenteerd. De pruim heeft wederom een sterke indruk achtergelaten. “We mogen gerust zeggen dat de Fruit Attraction beurs een groot succes was. We hadden veel bezoekers die bijzonder enthousiast waren over de Lovita. We vinden het altijd leuk om naar de gezichten van mensen te kijken op het moment dat ze de pruim proeven. Sommigen pakken zomaar een stuk, stoppen het in hun mond, stoppen dan ineens en draaien zich om, alsof ze net een openbaring hebben gehad en lopen tot slot terug naar onze stand. Lovita is alleen al visueel aantrekkelijk omdat mensen er niet bekend mee zijn. Eerst hebben ze niet door dat het een pruim is en worden ze daardoor verrast en daarna worden ze verder overtuigd door de smaak. We hebben veel telers en distributeurs ontmoet van over de hele wereld – in Latijns-Amerika, China, Azië, het Midden-Oosten, maar ook in Rungis die allemaal geïnteresseerd waren in de pruim en in onze aanpak,” vertelt Monika Kujundzic, hoofd marketing en communicatie van de Lovita-pruim.

Een unieke pruim
De Escande-kwekerijen waren de eerste, 10 jaar geleden, die dit ras roodvlezige pruimen – gecreëerd door de Israëlische hybridist Ben Dor – heeft getest. "Wij zijn niet de enigen die het hebben laten testen, maar in combinatie met onze landbouwmethoden en ons land hebben we wel fantastische resultaten behaald,” legt Monika uit.

Of het nu gaat om de teelt, de conservering, seizoensinvloeden of om de uiterlijke eigenschappen, de Lovita-pruim lijkt volgens Monika al deze kwaliteiten te hebben. “Deze pruim heeft uitstekende eigenschappen. Allereerst is het waar het gaat om de teelt een zeer resistent ras. Vorig jaar, dat als een slecht pruimenjaar werd gekwalificeerd, was dit ras bijvoorbeeld een van de weinige in onze boomgaarden die de lentevorst kon weerstaan. Het is een zeer rustiek ras, bijzonder robuust en met zekerheid van een zeer goede opbrengst.”

“De Lovita is een pruim van uitzonderlijke kwaliteit. Het fruit kan drie maanden bewaard worden, zeldzaam voor een pruim. Onze in september geoogste pruimen worden soms bewaard tot eind december, of zelfs tot in januari. De conserverende eigenschappen zijn gekoppeld aan het hoge suikergehalte van de pruim en het stevige vruchtvlees. Dit alles maakt het een leuk product, zeer interessant om op de markt te brengen. Pruimen hebben wel een seizoensgebonden probleem, omdat consumenten in de zomer meestal liever meloenen, perziken en nectarines eten. Met de Lovita en de latere aankomst van deze pruimen hopen we dit te veranderen. Ons doel is om de pruim met Kerst te kunnen aanbieden. Dat is het moment waarop de concurrentie met ander fruit veel minder hevig is.”

De oprichting van een club
French Fruit Lovers wil de nieuwe pruim alle kansen geven door het als clubras aan te bieden onder de marketingnaam Lovita. Speciaal hiervoor is een Franse coöperatie van Fruit Lovers in het leven geroepen, bestaande uit de Escande-groep, de Rispe-kwekerijen en Sébastien Guy, gespecialiseerd in de handelsontwikkeling van het fruit. “Op het moment dat we ons realiseerden dat we in het bezit waren van een echt juweeltje, zoals we de pruim noemen, wilden we een club oprichten om deze alle kansen te geven om succesvol te worden. En om het een kans te geven, moeten er volumes, teelt- en afzetpartners zijn. Als we ervoor kiezen om de enige telers van Lovita te blijven, kunnen we straks misschien niet genoeg voor iedereen kweken. Wat de verkoop van de grond betreft: de kwaliteit van de pruim kan niet worden gegarandeerd, omdat deze afhankelijk is van de landbouwmethoden van elke teler en van andere agronomische en milieufactoren die – afhankelijk de locatie – kunnen variëren. Vandaar dat we hebben besloten om een club op te richten. Het idee is om onder het merk Lovita een bepaald aantal telers, verpakkingsstations en distributeurs samen te brengen die allemaal zeer specifieke set specificaties volgen,” legt Monika uit.

“Momenteel is plant allerbelangrijkst om te planten”
Vorig jaar begon French Fruit Lovers nieuws over de Lovita naar buiten te brengen. Dit jaar was het doel om de club uit te breiden met nieuwe partners die achter onze aanpak staan. “We hebben al bijna 100 hectare bomen verkocht, die de komende drie jaar zullen worden geplant. Dankzij onze symbolische eerste oogst dit jaar konden we de pruim presenteren en laten proeven. Het kost drie jaar om pruimen te krijgen en daarom is planten het allerbelangrijkst. Volgend jaar zijn onze boomgaarden 4 jaar geleden gecreëerd en kunnen we in Frankrijk – afhankelijk van de weersomstandigheden – een oogstopbrengst van waarschijnlijk 100 ton gaan afzetten. ”

Sébastien Guy en Monika Kujundzic op de Fruit Attraction-beurs 

French Fruit Lovers heeft de exclusieve teeltrechten in Frankrijk, Spanje en Portugal. “We worden ook benaderd door andere landen om deel te nemen aan French Fruit Lovers, omdat de afzet van de pruim onder het merk Lovita ons toegang geeft tot een groot aantal interessante diensten. Het zou ook kunnen dat we partners in andere landen als Zuid-Afrika vinden, zodat we hun Lovita al in maart in Europa kunnen importeren en het buiten het seizoen kunnen aanbieden.”

De Lovita is de eerste clubsoort van Franse fruitliefhebbers, maar het lijkt erop dat dit niet de laatste is. "We hebben andere vruchten getest in de boomgaarden en we hopen ons assortiment clubrassen snel uit te breiden", concludeert Monika.

Voor meer informatie:
Monika Kujundzic
Hoofd Marketing & Communicatie
French Fruit Lovers
2788 route de la Mégère
82200 MOISSAC - France
Vaste telefoon: +33 (0)5 63 04 01 06
Mobiele telefoon: +33 (0) 6 62 02 77 15
monika@agence-kujundzic.com
www.lovita-plum.com

Publicatiedatum: