Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktrapport KW 42/19:

Italië domineerde druivenmarkt met de rassen Italia, Crimson en Red Globe

Italië domineerde de druivenmarkt met de rassen Italia, Crimson en Red Globe, gevolgd door Turkse's Sultana's en Griekse pitloze Thompson-druiven. Alphonse Lavallée uit Frankrijk en pitloze Crimson uit Griekenland maken het rijtje compleet. Er was niet veel importfruit van buiten Europa op de markt, aangezien alleen in Frankfurt zeer kleine aantallen Peruaanse druiven aankwamen. 

Over het algemeen nam de afzet toe dankzij het goede weer aan het einde van de zomer. Consumenten hadden een voorkeur voor pitloos fruit. Dankzij het goede evenwicht tussen vraag en aanbod bleven de prijzen redelijk stabiel. Er waren wat lichte stijgingen omdat de aanvoer soms wat krap was. In Griekenland en Turkije lopen de seizoenen ten einde. Over een paar weken vindt de overgang naar de winteraanvoer plaats en zullen de prijzen naar verwachting weer stijgen. 

Appelen
De markten waren goed bevoorraad. De handel verliep zonder bijzonderheden. Ondanks de redelijke vraag moesten handelaren hun prijzen zo nu en dan verlagen. Elders namen de prijzen van sommige rassen echter toe.

Peren
Hoewel de kwaliteit zeer overtuigend is, verloopt de afzet minder voorspoedig. Er kan dus met gemak in de vraag worden voorzien. De prijzen blijven op hetzelfde niveau.

Citroenen
De prijzen zijn nauwelijks veranderd. Zo nu en dan vertoonden de prijzen van Spaanse Primofiori-citroenen een lichte stijging. 

Bananen
Door de vakanties was de afzet aanzienlijk lager. Aangezien supermarkten al hadden gerekend op een lagere afzet hoefden zij hun prijzen in de meeste gevallen niet te verlagen. 

Bloemkool
Wisselende vraag. De handel in München en Frankfurt was levendig maar elders was de markt traag. De prijzen veranderden weinig.

Sla
Spaanse ijsbergsla had een belangrijker aandeel in de markt maar vormde geen serieuze bedreiging voor de binnenlandse aanvoer. De kwaliteit van het Duitse aanbod liep per regio nogal uiteen, wat tot prijsvariaties leidde.

Komkommers
Spanje zette de meeste komkommers af. De marktaandelen van België, Duitsland en Nederland namen af. De import uit Griekenland nam daarentegen toe.

Tomaten
Op bepaalde momenten nam de Spaanse aanvoer sterk toe wat gevestigde merken onder druk zette. Om de omzet een boost te geven, moesten supermarkten de prijzen voor Nederlandse en Belgische tomaten zo nu en dan verlagen. 

Paprika's
De prijzen daalden omdat de Spaanse export langer doorging. Aanbiedingen droegen veelal niet bij aan een hogere afzet. 

Bron: BLE

Publicatiedatum: