Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consentio: nieuw digitale platform voor de AGF handel

Vraag en aanbod direct bij elkaar brengen. Dit is het eenvoudige concept van het digitale platform Consentio dat in Spanje is gelanceerd. Het kan voor een enorme verandering zorgen op het gebied van de verkoop van met name groenten en fruit en van agrarische producten in het algemeen. Er is een website en er kan gebruik gemaakt worden van een gratis App.

Consentio is een digitale oplossing voor de B2B handel en heeft als doel de interactie tussen groente- en fruitsector en de voedingsmiddelensector (telers, handelaren, coöperaties, groothandels, supermarkten, retail)  op eenvoudige en prettige wijze te optimaliseren. Dankzij Consentio kan er een lijst gemaakt worden van de eigen producten die vervolgens met de klanten gedeeld kan worden. De orders kunnen verwerkt worden via de computer of de mobiele telefoon. Het platform is om deze reden geen open marktplaats en ook geen direct communicatiesysteem. Sinds begin van het jaar is het platform in bedrijf en is ontwikkeld is samenwerking met 150 bedrijven uit de sector in Spanje, Frankrijk, Nederland en Italië, de belangrijkste producenten van groenten en fruit binnen de Europese Unie. Het doel is om de relaties met bestaande klanten te onderhouden en te versterken en  te  groeien door het werven van nieuwe klanten en daarnaast te komen tot een zo optimaal mogelijke orderverwerking. 

Vincent Rossa, medeoprichter van de succesvolle applicatie BlaBlacar en nu medeoprichter en directeur van Consentio samen met het zijn compagnon Bencit Vandevivere: 'We zijn dit project gestart om met onze ervaring de groenten- en fruitsector de juiste digitale tools aan te kunnen reiken. We hebben gezien dat het voor de telers vaak moeilijk is om hun oogst te verkopen en dat deze aan de bomen blijft hangen, omdat zij niet over de juiste middelen beschikken om nieuwe markten aan te boren'. 

Op Consentio kunnen de telers een omschrijving met een foto van hun producten plaatsen, terwijl de klanten op hun beurt makkelijk en snel kunnen vinden wat zij zoeken. Zo worden de partijen op efficiënte en correcte wijze met elkaar in contact gebracht. 'De snelheid, efficiency en het gedetailleerde beeld van het product die het gebruik van deze applicatie oplevert, zorgt er voor dat er snel gereageerd kan worden op de  beste dagaanbiedingen en de contacten met het zakelijk netwerk eenvoudig onderhouden kunnen worden en vast te leggen zijn. Je kunt het zien als een professionele WhatsApp voor de groenten- en fruitsector', zegt Rosso. Volgens hem kan de efficiency van de verkoop met 25-30% verhoogd worden en kunnen de administratieve taken tot de helft worden teruggebracht. 

De applicatie bevat al meer dan 11.000 productvermeldingen, waarvan 60% voor fruit en 40% voor groenten. Dit percentage is overigens afhankelijk van de geografische regio van de gebruiker. Meest voorkomend zijn het citrusfruit en de tomaat. Ook begint de applicatie gebruikt te gaan worden voor andere producten zoals wijn en olijfolie. Ongeveer 900 bedrijven uit de sector zijn momenteel geregistreerd. Zij zijn afkomstig uit meer dan 45 landen en 47% is gevestigd in Spanje.

De verschillende talen van de gebruikers zijn geen enkel probleem aangezien de applicatie beschikbaar is in zeven talen (Spaans, Frans, Engels, Italiaans, Nederlands en Catalaans) en iedere gebruiker de informatie in zijn eigen taal ziet. De taal, voorheen één van de belangrijkste obstakels voor de export, vormt dus geen enkele barrière op het moment  dat er een deal gesloten wordt en worden misverstanden en onnodig tijdverlies voorkomen.  

  Niet alleen de taalbarrière is verdwenen ook de privacy wordt gewaarborgd. Je bent alleen zichtbaar voor geautoriseerde personen. Iedere gebruiker vormt een privégroep voor zijn onderneming waarbinnen de prijzen vertrouwelijk zijn. 'Een klant kan alleen de prijzen zien als de leverancier hem of haar  toegang geeft', verduidelijkt Rosso. Naast het ter beschikking stellen van tools om de foto te maken en de productomschrijving toe te voegen, kunnen de prijzen en de logistieke afspraken voor iedere klant gepersonaliseerd worden, de orders verwerkt worden etc. Bovendien wordt aan de vaste gebruikers de mogelijkheid geboden een verbinding te maken met hun eigen informatiesysteem om alle handelingen verder te automatiseren.

Er kan gratis gebruikt gemaakt worden van de basisversie van de tool via de website en Appstores voor iOS en Android apparatuur. Daarna kan men zich registreren om toegang te krijgen tot een chatportaal waar de gebruiker zijn contacten kan ontmoeten en meteen nieuwe deals kan sluiten. 

Consentio neemt deel aan Fruit Attraction, het evenement dat van 22 t/m 24 oktober plaatsvindt in het beursgebouw van Madrid en is te vinden in paviljoen 4, stand 4804 & 4C04.

Voor meer informatie:

Consentio

Tel.: +34 649 07 80 17  

info@consentio.co

www.consentio.co

Publicatiedatum: