“Duurzaam telen is een verantwoordelijkheid voor de hele keten. Alle schakels moeten dan ook bijdragen in de kosten daarvan”, stelt Herman van Bekkem, campagneleider Landbouw bij Greenpeace Nederland, meldt NFO. Hij licht dit toe naar aanleiding van de enquête die Greenpeace vorige week onder alle keurmerkhouders van PlanetProof heeft laten verspreiden. Daarin vraagt de milieuorganisatie in hoeverre boeren en telers hun inspanningen beloond zien met een meerprijs voor hun geleverd product. “Uit het veld horen we dat dit lang niet altijd het geval is”, licht de campagneleider toe.
Met de uitkomst van de enquête, die naar verwachting over enkele weken is geanalyseerd, gaat Greenpeace weer in gesprek met de Nederlandse supermarkten. “De respons op de enquête is groot. We willen weten hoe de vork in de steel zit. Want telers moeten een meerprijs krijgen om in ieder geval hun extra kosten grotendeels vergoed te krijgen”, vindt Van Bekkem. “We zijn vanaf 2016 regelmatig met elkaar in gesprek. Toen hebben we afgesproken dat de supermarkten hun aandeel biologisch product in de schappen verhogen en de andere producten verder verduurzamen. PlanetProof is voor ons een heel interessante manier om dat te realiseren.”
Desgevraagd geeft alleen Lidl aan wat het beleid is ten aanzien van PlanetProof. Voor de verduurzaming van producten staat geen vaste meerprijs, stelt een woordvoerder. Maar Lidl is continu in gesprek met leveranciers wat daarvoor nodig is. Als dat een meerprijs is, gaan de inkopers in gesprek met de leverancier. Dat hoeft volgens Lidl geen PlanetProof te zijn, maar mag ook een gelijkwaardig alternatief zijn.
Bron: NFO



Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Fruitteeltvakbeurs Fructura opent na 4 jaar weer haar deuren
- Nog meer logistieke chaos verwacht deze zomer
- Uit de oude doos: 'De koolfabriek' van Blad en van der Vijver
- "Het Nederlandse en Duitse blauwe bessenseizoen zal drie weken eerder starten dan normaal"
- "We zullen de regulering aan aanbodzijde wel gaan merken op de paddenstoelenmarkt"
Top 5 - afgelopen week
- Surseance van betaling aangevraagd door ontwikkelaar eerste selectieve asperge-oogstmachine
- Fotoreportage ALV GroentenFruit Huis op Floriade
- AGF-groothandel Gebrs van Aarle viert zonnig 55-jarig jubileum
- "Hier is echt nog veel meer uit te halen"
- Greenyard haalt 90 miljoen euro op met vastgoedtransactie
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
- The Greenery behaalt positief resultaat over 2021, winstuitkering voor leden
Weer
Greenpeace spreekt supermarkten aan op meerprijs PlanetProof
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Lidl doorbreekt omzetgrens van € 100 mld
- 2022-05-23 "Supermarkten zijn door inflatie ook genoodzaakt prijzen te verhogen"
- 2022-05-23 ACM geeft groen licht voor overname Plus-en Coopwinkels door Boni
- 2022-05-23 Lidl combineert winkels en appartementen in Brussel
- 2022-05-20 Tesco introduceert Better Baskets-gezondheidscampagne
- 2022-05-19 Eigen loyalty-app voor supermarktondernemers
- 2022-05-19 Een op de vier Britten slaat maaltijden over vanwege inflatie
- 2022-05-18 Britten switchen van winkel en product vanwege hoge kosten voor levensonderhoud
- 2022-05-18 Na vijf jaar is het zover: supermarkt Lidl opent in Schuytgraaf, met veel groente en fruit
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-18 Dirk stopt met TV-reclame en breidt uit met nieuwe winkels en Scan&Go kassa's
- 2022-05-18 Duurzaam Home Shop Center Albert Heijn Utrecht feestelijk geopend
- 2022-05-17 Tsjechische tak van Britse supermarktketen Iceland vraagt faillissement aan
- 2022-05-16 Lidl verhoogt minimum startloon in Duitsland
- 2022-05-16 Tesco wil e-commerceruimte opvullen met verhuur flexplekken
- 2022-05-13 Duitse Metro boekt nettoverlies van € 284 mln
- 2022-05-13 Delhaize lanceert abonnement voor thuislevering
- 2022-05-13 "Coop onder €60.000 gaat niet naar Plus"
- 2022-05-12 Spar betreedt Letse markt
- 2022-05-11 Markt voor e-commerce van levensmiddelen groeide vorig jaar met 15,8%