Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duurzaam verpakkingsmanagement is het devies in de vershandel

Eén van de belangrijkste thema's in de huidige versbranche is de zoektocht naar een degelijk en toekomstbestendig verpakkingsconcept. De oplossing van de toekomst moet duurzaam, recyclebaar en zo betaalbaar mogelijk zijn voor alle betrokkenen. Op de DOGK van dit jaar wijdde men zich aan de vraag "Welke oplossing heeft het potentieel om zich op de lange termijn op de markt staande te houden?"

Hier vindt u de fotogalerij van de DOGK.
Foto's van de excursie naar Metro en Markthalle Krefeld.


Stephan Schneider toont enkele verpakkingsconcepten uit de dagelijkse beroepspraktijk.

In de eerste breakout-sessie werden twee jarenlange branchedeskundigen op het gebied van verpakkingen op het podium gevraagd. Stephan Schneider – oprichter van het Nederlandse bedrijf Cre8tives – staat bedrijven uit de levensmiddelbranche als adviseur terzijde en heeft zich in zijn vorige baan bij het internationaal opererende handelsbedrijf Hillfresh BV in het bijzonder beziggehouden met verpakkingen voor groenten en fruit. Hij becommentarieerde enkele nieuwe soorten verpakkingsoplossingen en hun marktpotentieel op de lange termijn. 

Een verpakkingsconcept met veelbelovend potentieel is volgens Stephan de Recycled R-Pet Film. "Deze oplossing wordt compleet uit 100% gerecyclede materialen geproduceerd: des te interessanter is het echter dat de oplossing haar kwaliteit en robuustheid behoudt." Precies dit unieke kenmerkt maakt ze bijzonder interessant voor de handel, vooral omdat de meerderheid van de tot nu toe ontworpen duurzame verpakkingsalternatieven niet de robuustheid van de gangbare concepten kan evenaren.

Hier vindt u de fotogalerij van de DOGK.
Foto's van de excursie naar Metro en Markthalle Krefeld.

Vanwege zijn jarenlange ervaring in de versbranche stelde Stephan zich in op de vraag hoe men uiteindelijk de juiste verpakkingsstrategie kiest. Hiervoor presenteerde hij het zogenaamde Circular Packaging Modell, een leidraad voor een duurzaam verpakkingsmanagement. Hij wendde zich daarbij ook tot het publiek: "Moeten we robuuste versproducten zoals sinaasappelen überhaupt verpakken?“ Op dit gebied kan de retail echter nog veel informatie geven aan de klant: "Het afzien van plasticgebruik is makkelijker aan de consumenten uit te leggen dan de geleidelijke reducering van een CO2-voetafdruk.“

Grote uitdagingen voor de levensmiddelenhandel
Na dit theoretische debat met het onderwerp verpakkingsmanagement vertelde Achim Krich – salesmanager bij Rewe Richrath – over de praktijkervaringen. Hij belichtte in een gesprek met moderator Kaasten Reh de kant van de levensmiddelenhandel: "Er is momenteel ontzettend veel beweging op verpakkingsgebied: men staat inmiddels meer open voor nieuwe oplossingen", zei hij onder meer. Rewe Richrath heeft de maatschappelijke discussie rondom het thema verpakking in een vroeg stadium herkend en men heeft circa drie jaar geleden besloten om de verpakkingsstrategie te herstructureren, vertelde Achim.

Links: Achim Krich is salesmanager bij Rewe Richrath en houdt zich dagelijks met het onderwerp verpakkingsmanagement bezig.

Hij denkt bovendien dat de verpakkingsontwikkelaars iets flexibeler moeten worden zodat de maatschappelijke herstructurering juist voor de kleinere bedrijven niet te duur wordt. Daarnaast is er geen uniforme strategie voor iedereen, maar is de geografische ligging van een bedrijf een beslissende factor. Een supermarkt in het Ruhrgebied is niet te vergelijken met een filiaal in een landelijke omgeving. Zijn conclusie luidt daarom: "Iedereen moet voor zijn eigen filiaal een beslissing maken en een passende strategie kiezen. Alles bij elkaar denk ik echter dat we binnen enkele jaren overwegend losse producten aan de PoS aan zullen bieden."

Hier vindt u de fotogalerij van de DOGK.
Foto's van de excursie naar Metro en Markthalle Krefeld.

Voor meer informatie:
Cre8tives
Stephan Schneider
stephan@cre8tives.nl 
www.cre8tives.nl  

Rewe Richrath
Achim Krich
Bereichsleiter Obst & Gemüse:
E-mail: krich@rewe-richrath.de 
www.rewe-richrath.de  

Publicatiedatum: