"Door nieuwe verpakking kunnen we tot wel 70% verpakkingsafval besparen"

In het noorden van Duitsland, bij Hamburg, staat de oogst van de klassieke herfst- en wintergroenten voor de deur. De eerste Hokkaido-pompoenen werden weliswaar reeds geoogst, maar zullen pas vanaf volgende week voor het eerst in verwerkte vorm in de Duitse handel opduiken.

Ook koolrapen en wortelen uit eigen teelt worden vanaf week 36 in geschilde en gesneden vorm geleverd, meldt Madelene Uhrbach van het gelijknamige familiebedrijf uit het Duitse Winsen (Luhe). "We hebben dit jaar voor het eerst een nieuwe mix uit sinaasappelen en gele wortelen in het aanbod. Een andere noviteit in het assortiment is onze groentenmix uit zoete aardappelen, gele wortelen en koolrabi, die we eveneens vanaf begin september kunnen leveren.“
Het nieuwe verpakkingsdesign van de Gemüsinis

Telersfamilie Uhrbach heeft zich sinds circa zes jaar op de teelt en verwerking van vollegrondsgroenten gespecialiseerd. Tot het brede productaanbod horen momenteel zes verschillende soorten, waaronder schorseneren, die vanwege het weer op zijn vroegst vanaf oktober op de markt zullen komen. Voor de rest is het complete aanbod meestal het gehele winterseizoen door verkrijgbaar. "Pompoenen raken mogelijk iets vroeger op dan de andere producten, tegen het einde van januari. Rond kerst bieden we voor korte tijd bewerkte rode kool aan.“


De schorseneren worden weliswaar nog steeds in een vacuümzak aan de PoS aangeboden, maar men heeft ook bij deze productverpakking tot wel 50 procent materiaal kunnen besparen. 

Nieuwe verpakkingsconcepten
Naast de uitbreiding van het aanbod met nieuwe productmixen werd ook de verpakking van de Gemüsinis aanzienlijk herzien. Alle producten worden vanaf dit seizoen onder beschermde atmosfeer en in een schaaltje verpakt. "Door de nieuwe machine-uitrusting kunnen we bij de meeste producten 70% verpakkingsafval besparen. De schorseneren blijven daarentegen in vacuümzakken verpakt: vanwege de het gebruik van kleinere zakken en minder etiketten kunnen we echter ook daar tot wel 50 procent aan materiaal besparen. Bijkomend voordeel voor de levensmiddelenhandel is dat de producten door het nieuwe design nu ook minder plaats in de schappen innemen, terwijl de eenheden even groot gebleven zijn.“


Gemüsinis in de 'oude' verpakking in het supermarktschap. 

Online-shop
Naast de levering van verse vollegrondsgroenten aan de Duitse levensmiddelenhandel is de directe verkoop aan de consumenten een belangrijke peiler van het bedrijf. Hiervoor heeft de geëngageerde telersfamilie een online-shop opgericht waarin naast de Gemüsinis het hele jaar door aardperen – in conventionele evenals bio-kwaliteit – aangeboden wordt. "Deze shop runnen wij erbij en heeft zich al reeds bewezen als marketingkanaal. Veel klanten bestellen hier in het geval dat ze de Gemüsinis niet in de plaatselijke supermarkt kunnen vinden.“

Ook grootverbruikers profiteren van geschilde groenten
De Gemüsinis worden ook zeer goed ontvangen door grootverbruikers, zegt men verder. "Er worden bijvoorbeeld soepen, eenpansgerechten en dergelijke van gemaakt. Grootkeukens en kantines besparen met onze reeds geschilde en gesneden producten tijd en geld", heet het afsluitend.

Voor meer informatie:
Uhrbach Gemüsinis 
Inh. Alexandra Uhrbach
Boschstr. 24
D-21423 Winsen (Luhe)
info@uhrbach-gemuese.de 
www.uhrbach-gemuesinis.de 
www.gemuese-box.de 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven