Yoom, nieuwe tomatenmerk Syngenta:

"De vooruitzichten om het hele jaar door te blijven leveren zijn goed"

Een nieuw tomatenmerk is gelanceerd. Syngenta presenteert Yoom. Deze cocktailtomaat heeft een kenmerkende paarse kleur aan de buitenkant en het vlees is rood (bijna oranje). Het is het resultaat van een natuurlijk selectieprogramma van de tomatenspecialisten van Syngenta Vegetable Seeds. Jeremie Chabanis, Syngenta Value Chain Lead: "Yoom is bijzonder smaakvol en bezit de juiste balans tussen zoet en zuur. Dit zorgt voor een langdurige umami/hartige smaakbeleving.”

Doordat het jaarrond beschikbaar is, kunnen klanten op ieder gewenst moment deze tomaat aanschaffen. De Yoom wordt in de markt gezet middels uitingen op verpakkingen, in reclames, een speciale website en activiteiten op social media.

De Yoom werd voor het eerst gepresenteerd op de Fruit Logistica 2019 en kreeg direct aandacht vanuit teeltmarkten in heel Europa, waaronder Spanje, Italië en Portugal. Deze landen leveren ook aan Frankrijk, de Benelux, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Op dit moment wordt het merk Yoom ook in Noord-Amerika en Australazië in de markt gezet.

Jeremie Chabanis, Syngenta Value Chain Lead: "Diverse telers hebben het ras HN-5003 geteeld in proeven. Zij zijn aan de slag gegaan. Zij hebben bevestigd dat de plant goede prestaties levert wat betreft opbrengst en langdurige houdbaarheid van het product. Het  vruchtgewicht ligt tussen 30-35 gram, een tros weegt ongeveer 100-120 gram. Ik ben ervan overtuigd dat er voor de Yoom-cocktailtomaat ruimte is in de markt door het formaat, textuur, knapperigheid en sappigheid.”

Gezondheidsaspect
Uit interne onderzoeken van Syngenta is gebleken dat het gehalte aan anthocyanen in Yoom-tomaat een stuk hoger ligt dan bij gewone tomaten, Anthocyanen zijn antioxidanten. Anthocyanen hebben naar verluidt een positieve invloed op een reeks gezondheidsproblemen, waaronder hoge bloeddruk, diabetes en ontstekingen.

Door de anthocyanen krijgt de Yoom haar kenmerkende paarse kleur. Naarmate de tomaat op natuurlijke wijze aan de tros rijpt, ontwikkelt zij haar donkerpaarse kleur, stevige textuur en natuurlijke suikers.

Na een winterproductieprogramma in Zuid-Europa is de teelt in een aantal Noord-Europese landen nu in volle gang, wat de gelegenheid biedt tot lokale productie waar het kan. "De vooruitzichten om het hele jaar door te blijven leveren zijn goed. De resultaten tijdens het voorjaar en de zomer in Noord-Amerika zijn in ieder geval veelbelovend voor een succesvolle commerciële lancering tijdens de komende teeltcyclus."

Voor meer informatie:
Syngenta
www.syngenta.nl
www.yoomtomato.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven