Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Georg-August-universiteit Göttingen stelt vast:

Helft van de consument zou producten uit verticale landbouw willen kopen

Stijgende bevolkingscijfers en slechtere weersomstandigheden door klimaatverandering maken de productie van voldoende verse levensmiddelen moeilijker. Een bijdrage aan de oplossing van dit probleem zou de zogenaamde verticale landbouw kunnen leveren. Hierbij worden groenten en fruit in etages boven elkaar geteeld. Dit systeem heeft noch direct zonlicht noch akkergrond nodig aangezien de planten in voedingsoplossingen groeien bij kunstlicht of daglicht.  Een team van wetenschappers van de universiteit Göttingen heeft de acceptatie van verticale teeltsystemen onderzocht. De uitkomsten zijn in het vakblad Sustainability verschenen.

De onderzoekers van de afdeling marketing voor levensmiddelen en agrarische producten hebben circa 500 consumenten uit Duitsland ondervraagd over verschillende verticale teeltsystemen. Men moest een koelkastgroot apparaat voor privégebruik beoordelen, een middelgrote kas die in supermarkten staat en een verticale farm die in vroegere industriegebouwen gebouwd kan worden. Voor 81 procent van de consumenten is milieuvriendelijkheid een belangrijk thema.

Slechts zeven procent had reeds van verticale landbouw gehoord. Interessant is dat desondanks de helft van de deelnemers verse producten uit verticale teeltsystemen zou kopen. Bovendien bleek: des te groter het systeem, des te groter is de waarschijnlijkheid dat dit als duurzaam wordt aangezien. De kleine systemen voor thuisgebruik werden in z'n totaliteit slechter beoordeeld.

Focus op duurzaamheid
"Onze resultaten tonen dat bij de ontwikkeling van de verticale teeltsystemen de focus in het bijzonder op de duurzaamheid gelegd moet worden. Alleen systemen die werkelijk milieuvriendelijk zijn zullen de consumenten overtuigen“, aldus Kristin Jürkenbeck, hoofdauteur van het onderzoek. "Het thema duurzaamheid wordt onder alle leeftijden steeds belangrijker voor consumenten. Dit verduidelijken de publieke discussies en mag niet genegeerd worden door bedrijven“, zegt prof. dr. Achim Spiller, leider van de arbeidsgroep marketing voor levensmiddelen en agrarische producten.

Bron: Georg-August-Universität Göttingen 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven