Momenteel vinden allerlei soorten steenfruit snel hun weg naar de Duitse groothandel en retail. Ook in Keulen wordt het steenfruit nu in goede hoeveelheden verhandeld. Terwijl geïmporteerde nectarines, perziken en platte perziken momenteel in grote volumes aangeboden worden, blijven buitenlandse pruimen duidelijk achter op de Duitse markt. Dat ziet ook Joachim Montag, van het gelijknamige bedrijf dat gevestigd is op de Großmarkt Keulen.
Hier vindt u de volledige fotogalerij van de Großmarkt.
Joachim Montag is sinds 34 jaar gespecialiseerd in de handel in geïmporteerde groenten- en fruitsoorten. Naast steenfruit biedt hij momenteel ook Belgische ijsbergsla en Nederlandse puntpaprika's aan.
Platte perziken populairder, belangstelling voor rode perziken en pruimen neemt af
De vakhandelaar biedt zijn klanten uit de gastronomie, uit de groothandel en de markthandelaren het hele jaar door een uitgebreid aanbod aan geïmporteerde groenten en fruit. Momenteel wordt de handel bepaald door steenfruit in allerlei variaties. "De handel in steenfruit loopt bijzonder goed“, aldus Joachim. "De populariteit van platte perziken neemt toe. Rode perziken worden de laatste jaren daarentegen iets minder verkocht. Steenfruit is echter extreem afhankelijk van het weer, dat is al een bepalende factor binnen de handel“, zegt hij verder.
Een steenfruitsoort, die in de afgelopen jaren erg aan populariteit heeft verloren, is de pruim. "Parallel aan de overige steenfruitsoorten worden pruimen nu ook in grotere mate uit Spanje afgenomen. De afzet binnen de vakhandel blijft echter beperkt. Ter vergelijking: in de winter halen we zelfs een betere afzet met de pruimen van overzee, hoewel de Zuid-Europese pruimen momenteel duidelijk voordeliger zijn“, zegt Joachim verwonderd.
Zichtbare ontwikkelingen
Sinds 34 jaar ligt de focus van het bedrijf op de afzet van hoogwaardige en aromatische groenten- en fruitsoorten. Daarbij wordt er in het bijzonder gelet op kwaliteitsmerken zoals Sonnenkinder en Royal, die zich binnen de vakhandel al lang hebben bewezen. "In z'n totaliteit zie ik een toename aan losse producten in iedere klantenkring. Parallel daaraan worden er in de gastronomie steeds meer verwerkte producten en convenienceproducten aangeboden. Wij blijven voorlopig echter bij verse producten“, zegt Joachim.
Tenslotte ziet Joachim nog een derde en laatste tendens binnen de huidige groothandel: "De handel op weekmarkten - weekmarkthandelaren horen tot onze belangrijkste clientèle – verplaatst zich de afgelopen jaren in toenemende mate naar het weekend. Dat heeft tot gevolg dat de Großmarkt doordeweeks aan levendigheid inboet“, zegt hij afsluitend.
Voor meer informatie:
J.Montag-Frucht GmbH
GF: Joachim Montag
Marktstr 10
50968 Köln
Tel. 0221-9347940
montagfrucht@netcologne.de
www.montagfrucht.de