Juan Antonio Reyes Gutiérrez

Spaanse avocadosector staat radicale verandering te wachten

De avocadoteelt breidt zich uit, zowel in Spanje als in de rest van de wereld. Tegelijkertijd neemt de populariteit van het product toe. Zal de consumptie hoog genoeg zijn om de toekomstige volumes te kunnen absorberen? En is er echt zoveel water nodig voor de teelt van avocado?

In het kader van de ontmoeting met de internationale pers die de World Avocado Organization (WAO) in Málaga organiseerde, bezocht FreshPlaza de faciliteiten van een van de Spaanse bedrijven die deel uitmaakt van deze organisatie. Het gaat om Reyes Gutiérrez, een teelt- en handelsbedrijf van avocado en mango. FreshPlaza interviewde de directeur van het bedrijf, Juan Antonio Reyes.

In de jaren '40, na de burgeroorlog, wijdden de generaties vóór Reyes Gutiérrez zich in Málaga aan de teelt van rozijnen, amandelen en andere noten. De eerste exportverzendingen vonden plaats in de jaren '50 met extra vroege aardappelen die de telers zelf verbouwden in La Axarquía en waarmee ze een van de marktleiders in de regio werden voor dit product tot de jaren '80. Pas in de jaren '70 besloot de grootvader van Juan Antonio, die toen al op leeftijd was, samen met zijn zonen om in te gaan zetten op een ander gewas door voor de eerste keer avocadobomen te gaan planten.

"Na een reis naar de Canarische Eilanden, waar al avocado geteeld werd, zei mijn oom Luis dat we avocadobomen moesten gaan planten op onze grond, omdat avovado het fruit van de toekomst was. We reisden toen naar andere teeltgebieden, zoals Israël en de Canarische Eilanden, om advies in te winnen. Tussen 1970 en 1975 begonnen we met het planten van avocado. In 1980 bleef het avocado-areaal in de regio zich uitbreiden, totdat ik besloot mijn eigen bedrijf, Reyes Gutiérrez, op te richten, in 1993. Het idee was om me volledig toe te wijden aan zowel avocado als mango", vertelt Juan Antonio.

"In het begin werkten we slechts gedurende drie maanden, van oktober tot december, maar de supermarktketens waar we aan leverden, vroegen om een jaarronde levering. Daarom begonnen we avocado vanuit andere landen te laten komen. Vandaag de dag zijn we een van de grootste Europese importeurs van avocado uit Peru, Mexico en Zuid-Afrika. Van de ongeveer 30.000 ton fruit die het bedrijf afzet, heeft 24.000 ton betrekking op avocado, waarvan 18.000 tot 20.000 ton uit de import afkomstig is. Het is onze filosofie om overal ter wereld telers te vinden die hun werk goed doen en hun vertrouwen op ons stellen voor het commerciële beheer", aldus de directeur.

Vandaag de dag heeft het avocado-areaal in Spanje een omvang van meer dan 15.000 hectare. 50% hiervan bevindt zich in Málaga, waar het erg moeilijk is om het areaal uit te breiden vanwege de slechte waterinfrastructuur.

"Hoewel er veel water beschikbaar is in de omgeving van la Axarquía, is er geen infrastructuur om het water hier te brengen, aangezien dit een kwestie is van overheidsconcessies. Er komt een uiterst traag proces bij kijken om deze te verkrijgen. We vragen al zo'n twintig jaar om meer water. Daarom vindt de avocadoteelt zijn weg in andere gebieden, zoals Cádiz, Huelva, Valencia en Alicante, evenals in Portugal".

Veel mensen hebben het idee dat de avocadoteelt enorme hoeveelheden water vereist. De waarheid is echter dat, zoals de WAO heeft aangetoond, de avocado een veel lagere waterbehoefte heeft dan andere basisproducten. Er is minder dan 1000 liter water nodig om een kilo avocado te telen, een veel kleinere hoeveelheid dan voor andere basislevensmiddelen zoals eieren (3.300 liter per kg), kip (4.300 liter per kg), kalfsvlees (15.400 liter per kg) of chocola (17.000 liter per kg).

Volgens Juan Antonio Reyes zal de avocadosector in de komende jaren een radicale verandering op kwantitatief niveau doormaken en zullen de prijzen gaan dalen. "Grote bedrijven hebben veel geïnvesteerd in het verhogen van hun capaciteit en efficiëntie, wat betekent dat de markt in een zeer nabije toekomst over een veel grotere hoeveelheid avocado zal beschikken. Daarom is het belangrijk om promoties te organiseren die de groei van de consumptie van dit product bevorderen".

"Terwijl de jaarlijkse avocadoconsumptie per hoofd van de bevolking in de Verenigde Staten meer dan 3,5 kg bedraagt, ligt deze in de EU nog steeds op iets meer dan 1,2 kg. De EU is momenteel een van de markten waar de avocadoconsumptie het snelst groeit met een afzet van meer dan 650.000 ton in 2018. Als we door middel van promoties deze groei van de consumptie kunnen aanmoedigen om dezelfde niveaus te bereiken als in de Verenigde Staten, zou er meer dan twee miljoen ton nodig zijn om alle Europeanen te voorzien. Dit zou echter ook een prijsaanpassing met zich meebrengen, evenals een hogere commerciële druk. In de afgelopen vijf jaar lagen de telersprijzen voor avocado tussen de €2,50 en €2,80 per kilo. In het seizoen van 2018 werd zelfs de €3,50 bereikt. Dit heeft een grote interesse gewekt voor het planten van dit product, zowel hier als in de rest van de wereld".

 

Voor meer informatie:
REYES GUTIÉRREZ
Juan Antonio Reyes
Tel: +34 952 50 56 06

 


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven