Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Prinsen, Belgian Fresh Food Institute

“Jonagold-appelen zonder smaak mogen niet meer als Jonagold verkocht worden”

Tholen – “Hoewel de Jonagold in België nog altijd de belangrijkste appel is, verdienen de telers en retailers er niet meer voldoende aan. De Jonagold is een sterke en lekkere appel, maar in het verleden zijn we te ver gegaan. Er worden te veel mutanten verkocht als Jonagold. Tussen die mutanten zitten erg goede soorten, maar ook minder goede die algehele perceptie van de Jonagold naar beneden halen”, vertelt Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute. “Bedrijven zijn tegenwoordig opzoek naar nieuwe variëteiten zoals clubrassen, maar zo raakt de markt te versnipperd. Bij de retailers ligt een veel te groot aanbod van appelen met te weinig aandacht voor echt aantrekkelijke presentatie. Als we de Jonagold laten evolueren naar een soort clubras systeem, kunnen we het marktaandeel van 40% zeker bewaren.”

Veilingen
Naast het versterken van de Jonagold-appel door het uitdunnen van de mutanten en het inspelen op smaak vindt Prinsen het ook noodzakelijk dat de Jonagold hoofdzakelijk via de veilingen wordt afgezet. “Momenteel hebben we in België de veilingen en een paar grote telers die de Jonagold afzetten, maar eigenlijk verstoren ze elkaar daardoor te sterk. Daardoor creëren ze een systeem dat ze tegen mekaar constant worden uitgespeeld. Als alle afzet via één kanaal zou gaan, bijvoorbeeld coöperaties van de veilingen, dan zouden ze ook sterker kunnen staan ten opzichte van de grote retailers. Als we de positie van de appel dusdanig kunnen versterken, kunnen er betere afspraken gemaakt worden met de retail en kunnen de telers opnieuw een deftig rendement halen.”

Kijken naar smaak
“Hoe zouden we dat kunnen oplossen? Daarvoor moeten evolueren naar een vorm van certificatie, zoals we bijvoorbeeld in groenten het Flandria-label hebben die alle kwaliteitsnormen bewaakt. Dat zouden we voor de Jonagold ook moeten hebben. Appelen die niet voldoen op het gebied van smaak, kunnen het best verkocht worden onder de noemer rode appelen en niet meer onder de naam Jonagold. Smaak wordt steeds belangrijker en de telers moeten niet enkel meer kijken naar opbrengst, maar vooral naar smaak. Als we de Jonagold weer op kunnen waarderen, kan de goede Jonagold zich weer onderscheiden in de versnipperde appelmarkt en de teler en de retailer weer opnieuw een mooi rendement krijgen. We zien nu dat de retailers allemaal een eigen appel willen, omdat ze aan de Jonagold onvoldoende rendement halen en zoeken naar alternatieven. We moeten naar een oplossing zoeken die ervoor zorgt dat retailers opnieuw zin krijgen om meer van die appel te willen verkopen”, besluit Jan.

Voor meer informatie:
Jan Prinsen
Belgian Fresh Food Institute
belgian.fresh.food.institute@gmail.com  
www.belgianfreshfoodinstitute.be