Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John de Boom, freight line europe; Marcel van Bruggen, ABC Logistics; Marcus Post, DailyFresh Logistics

“Zonder tunnel hebben we pas echt vertraging”

Tholen - Napoleon had al het idee om een tunnel onder het kanaal te graven naar Engeland al was het met wat minder vreedzame bedoelingen. Het waren ook militaire bezwaren die jarenlang de bouw van een dergelijke tunnel tegenhield. Pas in 1994 was het zover en werd de Kanaaltunnel geopend. Dit jaar bestaat de tunnel 25 jaar.

Hoewel er al eerdere plannen waren voor de bouw van een tunnel, werd het project concreet in 1984. De Fransen en Engelsen richten een consortium op van banken en bouwbedrijven en in 1987 begonnen de 15.000 arbeiders en ingenieurs met het boren van de tunnel. 7 jaar en 15 miljard euro verder kon de tunnel feestelijk worden geopend. Het vervoer naar Engeland werd in ieder geval goedkoper, niet omdat de tunnel zo goedkoop was maar omdat de veerdiensten en vliegmaatschappijen hun tickets naar Engeland verlaagden en de Eurotunnel dus de eerste jaren verlies draaide. Dat terwijl de kosten voor de bouw twee keer zo hoog uitvielen dan er begroot was.

De Kanaaltunnel bestaat uit drie tunnelbuizen en de oversteek duurt een half uurtje. De tunnel is bestand tegen aardbevingen en bomaanslagen maar is kwetsbaar als het aankomt op vuur. Daarom houden camera’s en alarmsystemen een oogje in het zeil en zijn overal blusinstallaties aangebracht in de tunnel. Dat dit geen overbodige luxe is, bewijst wel een aantal incidenten in 1996, 2008 en 2015 waarbij brand uitbrak, meestal in trucks op de shuttletrein. Ook storingen in de elektriciteitsvoorziening is de tunnel niet vreemd.
De laatste jaren kampt de Eurotunnel ook met de nabijgelegen ‘jungle van Calais’ waarbij illegale migranten proberen de oversteek te maken door mee te liften op een vrachtwagen.


Marcel van Bruggen (ABC Logistics) en John de Boom (Freight line Europe)

Belangrijke aanvulling op de route naar Engeland
Veel Nederlandse bedrijven maken gebruik van de tunnel voor de oversteek naar Engeland al blijven de veerdiensten favoriet. Marcel van Bruggen, van ABC Logistics, probeert het gebruik van de tunnel zoveel mogelijk te vermijden. “We zien vaak congestie ontstaan bij de tunnel door stakingen, storingen en verkeersdrukte, hierdoor komen we te laat bij onze klant terecht en dat willen we niet hebben.”
Marcus Post van Daily Logistics Group heeft de voorkeur voor de ferry’s naar Engeland. “De ferry’s zijn voor ons het meest kostenefficiënt voor het transport naar Engeland. Daarnaast zien we dat de problemen weer toenemen rond de tunnel met migranten die de oversteek willen wagen. Dat zorgt voor oponthoud bij de tunnel.”
Marcel kan ook meepraten over dergelijke verstoringen. “We hadden ooit een chauffeur die van Poeldijk naar Calais reed,” vertelt Marcel. “Op een gegeven moment hoorde hij een geweldige klap op zijn cabine en besloot hij zijn vrachtwagen aan de kant te zetten op een parkeerplaats. Bleek dat migranten die naar Engeland wilden een steen op zijn cabine hadden gegooid en zo probeerden in de vrachtwagen mee te liften. Gelukkig hebben we goede sloten op onze trucks zitten en lukt dat niet zomaar.”

Van aanvulling naar noodzaak
John de Boom van Freight Line Europe benadrukt dat het totale in- en export pakket tussen het vaste land van Europa en Groot-Brittannië qua volume niet zonder de route via de Eurotunnel kan worden geleverd. “Het aantal vrachtwagens wat dagelijks vice versa tussen Calais en Folkestone via deze verbinding de oversteek maakt kan absoluut niet door de bestaande ferry’s opgevangen worden.  Zonder tunnel hebben we pas echt vertraging. Dat heeft het – recente - verleden wel uitgewezen. De risico’s op congesties bij de tunnel ten gevolge van verkeersopstoppingen op de route, stakingen in Frankrijk en calamiteiten rond en bij de tunnel zelf zijn veel groter dan bij de veerdiensten en de onvoorspelbaarheid ervan helpt ook zeker niet mee. Het is in het geval van vertraging dus van belang klanten hierover van up-to-date informatie te voorzien.  Ondanks onze voorkeur voor het gebruik van de ferry’s naar Engeland kunnen ook wij echter niet helemaal zonder de diensten van de Eurotunnel. Het is met name een extra transportservice voor nachtleveringen in de regio London die wij, waar mogelijk, graag aanbieden en waar een deel van onze klanten ook specifiek en dagelijks gebruik van wenst te maken.  Wij feliciteren hierbij de Eurotunnel in elk geval met hun 25 jarig bestaan!!”

Meer informatie:
Freight line Europe
John de Boom
+31(0)174 225 450
jdboom@fle-nl.com
www.fle-nl.com

ABC Logistics
Marcel van Bruggen
+31(0)174 530 751
marcel.vanbruggen@abclogistics.nl
www.abclogistics.nl

Marcus Post
Daily Logistics Group
Marcus Post
+31(0)174 531 792
marcus.post@post-kogeko.nl 
www.post-kogeko.nl