Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: kumquat en maracuja zijn goede alternatieven voor citrus

De teelt van kumquat komt in Spanje op als een goed alternatief voor de traditionele citrusteelt. Dankzij zijn gunstige marktprijs is de kumquat een rendabel gewas. Deze exotische citrussoort lijkt op een kleine sinaasappel, met een lengte van twee tot drie centimeter, een gewicht van tussen de tien en twintig gram, en een aantrekkelijke kleur. Het kumquatseizoen loopt van december tot mei, zoals dat van ander citrus. De kumquat heeft echter een grotere resistentie en een langere houdbaarheid.

"De eigenschappen van de kumquat maken het mogelijk om zonder haast te oogsten en af te zetten. Het fruit is ook makkelijker te beheren in vergelijking met traditionele citrus. De oogst begint in Spanje en de afzet verloopt goed totdat Italië en Frankrijk (Corsica) binnenkomen op de markt", vertelt José Carlos, directeur van BioAlgarrobo, een Spaans bedrijf dat jaarlijks 40.000 kilo biologische kumquat teelt.

"Het was een moeilijk seizoen met lagere prijzen dan verwacht", aldus José Carlos. "De lage prijzen waren deels te wijten aan de verzadigde markt en aan de late oogst, die het gevolg was van de weersomstandigheden. December is de beste maand voor de kumquat, maar het fruit had nog niet de juiste rijpheid bereikt. In januari en februari lag de vraag laag", vervolgt de directeur.

Een ander succesvol exotisch product van BioAlgorrobo met een goed potentieel in Spanje is de maracuja, die het hele jaar rond in kassen geteeld wordt.

"Tot nu toe werden deze producten uitsluitend vanuit Colombia of Oeganda geïmporteerd, maar de Europeaan geeft de voorkeur aan biologische Europese producten. Exporterende landen als Colombia en Oeganda kunnen niet concurreren met de Europese producten. De consument die voor biologisch kiest gaat voor milieuvriendelijke lokale producten", legt de directeur uit. Exotische producten die tot nu toe een marginaal marktaandeel hadden winnen aan populariteit dankzij hun nutritionele (antioxiderende) eigenschappen, maar ook dankzij gastronomische trends.

De levenscyclus van de maracuja is kort, maar het fruit ontwikkelt zich snel. Het eerste jaar produceert de plant één kg per vierkante meter, het tweede jaar tussen de twee en drie kg en het derde jaar zo'n vijf kg. "Dat is de oogst in het buitenland, in het land van herkomst. We onderzoeken nu of de gewassen in Spanje dezelfde rendabiliteit hebben. Een essentiële factor is het onder controle houden van de blootstelling aan de zon en de temperatuur. Ook de aanwezigheid van bestuivende hommels tijdens de bloei is belangrijk. Daarnaast is de zaadselectie essentieel. Tot nu toe zijn de proeven succesvol", stelt José Carlos.

"In Spanje zou de trend van de biologische consumptie verstevigd worden als retailers als Mercadona deze lijn aan zouden gaan bieden. Hoewel de teelt moeilijk is, is het gunstig voor de gehele keten. De prijsmarges zijn interessant en de teler verkrijgt een grotere winst ondanks de moeilijkheden in het teeltproces. Een goed voorgelichte consument is bereid om te betalen voor het verschil. De toename van de biologische teelt zorgt echter inmiddels al voor een daling van de prijzen", stelt de directeur van BioAlgorrobo. 

Het in Málaga gevestigde bedrijf exporteert 90% van zijn oogst naar Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Frankrijk. Met 200 telers en een areaal van 200 hectare aan biologische groenten en fruit is het bedrijf geheel zelfvoorzienend. Door middel van zonnepanelen wordt er genoeg energie opgewekt om efficiënt te werken met respect voor het milieu.

Een ander voorbeeld van duurzaamheid is de Natural Branding van BioAlgorrobo's producten:


Informatie:
José Carlos Varela
BioAlgarrobo
Ctra. Algarrobo km 2
29750 Algarrobo (Málaga)
T: +34 952 552 168
contacto@bioalgarrobo.com
www.bioalgarrobo.com

Publicatiedatum: