Als marktleider in de diepvrieslogistiek bezit NORDFROST uit het Duitse Schortens de grootste diepvriesopslagcapaciteit van Europa, verdeeld over 40 vestigingen in Duitsland. Als destijds eerste investeerder in de containerhaven Wilhelmshaven heeft de logistieke dienstverlener zich inmiddels als sterke speler binnen de havenlogistiek gevestigd. Het bedrijf plant nu om in de 'thuishaven' van het bedrijf ook de vaarsector in te gaan. NORDFROST zal daarvoor de noordwest- en zuidwest-kade in de binnenhaven van Wilhelmshaven, die in haar bezit is, gebruiken. Het 7 hectare grote havengrondstuk voldoet ideaal aan alle nodige voorwaarden. Zo bedraagt de kadelengte 470 meter met een waterdiepte van 8 tot 10 meter, beschikt het grondstuk over de benodigde onbebouwde grond en een RoRo-installatie. Het doel is om zo mogelijk nog dit jaar een veerdienst met vaste vaartijden van en naar Scandinavië op te zetten.
Zowel voor vrachtwagens, trailers en containers, alsook voor bussen, personenauto's en caravans vormt de veerdienst vanaf Wilhelmshaven een economisch zinvolle verkeersverbinding naar Scandinavië. Dit omdat ze voor alle bestemmingen van en naar Zuid-Duitsland en West-Europa ten opzichte van andere Noord-Duitse havens de grootste besparing op wegkilometers mogelijk maakt.
Het oponthoud van de veerboot in de haven neemt steeds vier uur in beslag. De overtocht duurt minder dan 20 uur, zodat er met één veerboot drie vaarten per week in elke richting mogelijk zijn. Per vaart kunnen er 60 vrachtwagens mee of meer voertuigen bij kleinere eenheden.
Volgens de woorden van directeur Horst Bartels zou het NORDFROST snel kunnen lukken om reeds bestaande jarenlange zakenrelaties, met bijvoorbeeld viskwekers uit Noorwegen, uit te bouwen en doelgericht extra vrachtvolume vanuit Scandinavië te genereren.