Afgelopen juni vierde het Franse Star Fruits zijn 50-jarig bestaan. Star Fruits beschikt over een portfolio van bijna 200 verschillende perzik-, nectarine-, abrikoze-, pruimen-, kersen-, peren en appelrassen. In Europa heeft Star Fruits daarnaast de leiding over programma's rond de merken Pink Lady, Joya, Metis en Sanguines. De activiteiten rond deze merken hebben de ontwikkeling van het bedrijf flink versneld.
Denis Richard, directeur van de appelrassenafdeling, legt uit hoe het Pink Lady-programma de strategische ontwikkeling in Europa en de rest van de wereld voortzet, op basis van een behoorlijke marketing- en kwaliteitsinvestering voor de hele sector, maar ook op basis van de waarden van het bedrijf en het doel om aan de maatschappelijke verwachtingen te voldoen.
Om deze programma’s te ondersteunen en de wereldwijde aanwezigheid in de appelrassenhandel te versterken, moest Star Fruits een nog groeiend team samenstellen bestaande uit 20 medewerkers die in het bezit zijn van de diverse vaardigheden die nodig zijn om deze multidisciplinaire missies uit te kunnen voeren.
Een wereldwijd netwerk
Zelf werkt Denis sinds afgelopen maart voor Star Fruits. Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van appelrassenvergunningen. Hierbij gaat het om de relaties met de veredelaars, de bescherming van het plantmateriaal en de handelsontwikkeling van appelrassen. “We werken op wereldwijde schaal. In het kader van AIGN, een vereniging van internationale appelhandelaren, zijn we via verschillende partnerschappen op alle continenten aanwezig.”
Al vanaf het begin onderhoudt Star Fruits nauwe contacten met de telers. “We bevinden ons in een sector waar iedereen over iedereen praat. Om innovaties in de toekomst te garanderen, is het daarom ons doel om voor de sector waarden te creëren en deze te delen, vooral met de telers.
Markttrends
Een aantal jaar vóórdat een nieuw ras op de markt wordt gebracht worden de kenmerken bepaald. Het blijft lastig om te voorspellen hoe de markt zich zal ontwikkelen. “Gelukkig hebben de telers nu al een aantal jaar achter elkaar verstandige keuzes gemaakt,” vertelt Denis. "We zien steeds meer rassen met veel smaak en meer genetische resistentie tegen ziekten, zoals bijvoorbeeld appelen die bestand zijn tegen schurft. We proberen ons ook te oriënteren op bomen die niet al te veel arbeid vergen. Het product moet bij de consument in de smaak vallen, maar ook winstgevend zijn voor de teler. We zijn nog altijd op zoek naar een balans tussen beide elementen.”
Houdbaarheid
Een ander aandachtspunt is het creëren van fruit met een langere houdbaarheid. “De landen die veel exporteren, zijn geïnteresseerd in rassen met een langere houdbaarheid, legt Denis uit. "De kleine telers die hun appelen op de lokale markt verkopen, hebben andere eisen en kunnen, om de consument tot het kopen van hun appels te bewegen, de nadruk leggen op andere kenmerken. Elk ras heeft zijn eigen pluspunten. Er is ook ruimte voor rassen die van gemiddelde kwaliteit zijn, maar die heel vroeg op de markt komen. Kortom: er zijn verschillende producten voor verschillende segmenten,” legt Denis uit.
Mooie vooruitzichten
"We zien een brede genexpressie op boomsoorten. Deze expressie zorgt voor veelbelovende rassen uit zeer verschillende teeltprogramma’s en voor meer diversiteit op de markt. Ook levert deze expressie een aantal mooie vooruitzichten voor de sector op, vooral als het gaat om een betere weerstand tegen ongedierte,” besluit Denis.
Fruit Logistica
Ontmoet het team van Star Fruits op de Fruit Logistica beurs: Hal 22 – C-17.
Voor meer informatie:
Star Fruits
145 Avenue de Fontvert
84 130 Le Pontet
France
denis.richard@star-fruits.com
www.star-fruits.com