Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
sterk wisselend resultaat per product

BelOrta haalt de kaap van 450 miljoen euro productomzet

In 2018 haalde BelOrta een omzet van 450 miljoen euro. Hiermee realiseert de coöperatie met vestigingen in o.a. Sint-Katelijne-Waver, Borgloon en Zellik een lichte groei van 2,4 % t.o.v. 2017. Het verkochte volume daalde licht naar 635 miljoen eenheden, omgerekend 475 miljoen kg. De moeilijke weersomstandigheden waarmee de BelOrta-telers geconfronteerd werden, liggen mee aan de oorzaak van deze productiedaling.

Weer dat weer
De weersomstandigheden zijn ondertussen een vast item geworden bij jaaroverzichten over productie van verse groenten en fruit. In 2018 kenden we bij hardfruit nog steeds de naweeën van de zware nachtvorst van april 2017. Hierdoor lag het aanvoerde volume van appel en peer tijdens de eerste jaarhelft op een ongezien laag niveau en de voorraden waren veel sneller leeg dan anders. De warme, droge zomer had dan weer gevolgen voor de productie van het seizoen 2018. Het geoogste volume appelen en peren was Europees gezien een van de hoogste van de afgelopen jaren. Dit, samen met de gemiddeld grotere maat bij appelen en kleinere maat bij peren, veroorzaakte problemen voor een vlotte vermarkting. We stellen wel vast dat het mooie, zonnige weer een positieve invloed had op de smaak van veel groenten en fruit.

De verschillende golven van heel warm weer in het voorjaar en in de zomer zorgden dan weer voor extra grote piekproducties van bepaalde groenten en fruit.  Zo krijgen de telers van o.a. witte asperges en vollegrondsaardbeien in het voorjaar te maken met extra grote productiehoeveelheden. Dit fenomeen deed zich niet enkel voor in België, maar ook in de omringende landen, waardoor ze geconfronteerd werden met een overvolle markt – met zwakke prijsvorming ten gevolge. Tijdens de zomerperiode kregen ook o.a. onze tomaten- en auberginetelers te maken met een gelijkaardig fenomeen. Het mooie weer, in combinatie met ideale teeltomstandigheden, zorgde weken na elkaar voor heel grote producties bij ons zowel als in de buurlanden.

Ondanks de zware inspanningen die heel wat telers geleverd hebben, heeft de record-droogte van 2018 hoe dan ook een grote invloed gehad op de producties van heel wat producten. Voorbeelden daarvan zijn de slagewassen en selder tijdens de zomer, maar ook prei en koolgewassen tijdens de herfst en winter.

Het groente-assortiment neemt nog verder toe
Ook dit jaar weer worden er meer dan 150.000.000 kg tomaten geproduceerd door de BelOrta-telers. Binnen het assortiment zien we wel wat verschuivingen. Arealen vleestomaten en specialty-tomaten blijven verder groeien.  Er is ook een toename in het areaal met belichte teelt en winterproductie. Steeds meer klanten kiezen voor deze lokaal geteelde tomaten omwille van kwaliteit en versheid.

Hoewel het aantal aangevoerde stuks komkommer daalt, blijft dit met 130.000.000 stuks op de tweede plaats qua volume. In tegenstelling tot 2017 was 2018 een beter jaar voor dit product. De warme zomer zorgde voor een gestegen vraag voor deze dorstlessende groente. Dit gegeven samen met internationaal licht afgenomen arealen zorgden voor een vlottere vermarkting.

Ook het volume kropsla en slasoorten neemt af maar blijft op de derde plaats, gevolgd door witloof, paprika, een sterk toegenomen volume aubergine en courgette.

Het totale assortiment groenten en kruiden omvat reeds meer dan 120soorten, maar neemt jaarlijks toe. Op de Tavola-beurs behaalde BelOrta een prestigieuze Gouden Tavola met de innovatie Friseline (een nieuwe kruising van diverse andijvie-types) en tijdens  de eigen productshow Bello van dit najaar presenteerde BelOrta een heel assortiment aan nieuwe types, concepten en trends in groenten en fruit.

Diversificatie in het fruit-assortiment
Zoals hiervoor reeds gemeld had de zware nachtvorst in april 2017 ook zijn gevolgen voor de aanvoer van appel en peer in de eerste jaarhelft van 2018. Daarenboven stelde het warme en droge weer van afgelopen zomer de producenten voor heel grote uitdagingen. Het volume peren daalde hierdoor naar 65 miljoen kg. Hetzelfde fenomeen had gevolgen voor de aanvoer van appel. Met 35 miljoen kg lag de aanvoer een stuk lager vergeleken met 2017. De marktomstandigheden in de tweede jaarhelft bleken bovendien heel moeilijk als gevolg van het zeer grote Europese aanbod. Samen met onze telers wordt momenteel hard gewerkt aan de toekomst.  Onder andere door de ontwikkeling van nieuwe exportbestemmingen, nieuwe verpakkingen, nieuwe verkoopsystemen en de ontwikkeling van bestaande en introductie van nieuwe clubrassen proberen we volop het tij te keren en te werken aan een duurzame toekomst voor onze hardfruittelers.

Het aanbod aardbeien blijft nagenoeg gelijk vergeleken met het volume van 2017, nl. 10,5 miljoen kg. We noteren echter grote opbrengstverschillen tussen de verschillende teeltwijzen. Bij kersen kenden we in 2018 dankzij de ideale weersomstandigheden een recordaanvoer van 1,6 miljoen kg kersen.  De centrale hydrokoeling en sortering zorgen voor een kwalitatief homogeen product met een goede shelf-life. Dit zorgt voor veel vertrouwen bij de afnemers. Ook het volume bessen neemt terug toe, vooral dankzij een toename bij de braambessenproductie. Deze laatste zijn samen met frambozen de grootste referenties zachtfruit bij BelOrta, gevolgd door blauwe bes en rode bes.

Bij het steenfruit werd ook de BelOplum-pruim geïntroduceerd en voorgesteld op de Fructura-beurs in Hasselt. In een samenwerking met boomkwekerij, telers en handel ontwikkelde BelOrta dit segment in het dubbele bakpruim-type. Reacties uit de markt en van de consumenten zijn veelbelovend, voor de BelOrta-fruittelers is dit bovendien een mogelijkheid tot diversificatie voor hun bedrijf.

"BelOrta, een sterk merk"
"Voor het derde jaar op rij voerde BelOrta een uitgebreide marketingcampagne. Via TV, radio,  print, sociale media en POS worden zowel merk- als productcampagnes gevoerd gericht op de Belgische consument. Dat BelOrta hierdoor een van de meest gekende groente- en fruitmerken geworden is, blijkt uit de recentste metingen. Liefst 60 % van de Belgen kent ondertussen BelOrta en associeert dit merk met groenten en fruit", aldus BelOrta.

Voor meer informatie:
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver
T +32 (0)15 565 331
info@belorta.be 
www.belorta.be 

Publicatiedatum: