Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Antonio García, commercieel directeur van Grupo La Caña:

"Ons complete assortiment maakt ons aantrekkelijker"

De activiteiten van Grupo Empresarial La Caña, in Granada, zijn gebaseerd op 3 fundamentele pijlers: tropisch fruit, waarvan ze jaarlijks ongeveer 17.000 ton verwerken (avocado, mango en cherimoya); komkommers, met jaarlijks rond de 40.0000 ton, en cherrytomaten, met tussen de 35.000 en 40.000 ton per jaar. Daarnaast teelt het bedrijf nog andere groenten, zoals minipaprika, courgette en bonen.

"Het Spaanse mangoseizoen is al afgelopen en we zijn zeer tevreden. Hoewel de prijzen werden aangepast vanwege de druk van een groter aanbod van Spaans product, hebben we de continuïteit in de afzet en de kwaliteit van het product kunnen behouden. We hadden een oogst van meer dan 2.000 ton en de markt heeft behoorlijk goed gereageerd", vertelt Antonio García, commercieel directeur van Grupo La Caña.

Momenteel zit het bedrijf midden in het avocadoseizoen. "We zijn bezig met de afronding van de afzet van de Bacon variëteit met gladde schil en zijn volop bezig met de afzet van de Fuerte en Hass variëteiten, waarvan de oogst halverwege november begon op de vroegste teeltbedrijven. De avocadomarkt ontwikkelt zich veel beter dan we in eerste instantie dachten. De oogst heeft een overvloed aan kleine maten meegebracht, maar in vergelijking met vorig jaar zetten we aan het begin van dit seizoen grotere hoeveelheden af vanwege de goede vraag".


Ondanks dat er sprake is van prijsdruk vanwege andere plaatsen van herkomst als Colombia en Chili, landen die het product goedkoper aanbieden, is de Spaanse avocado het meest aantrekkelijk voor de Europese kopers. Volgens Antonio García komt dat onder andere door de flexibele dienstverlening en de versheid van het fruit.

"We hebben het voordeel dat we de bestellingen kunnen aanpassen, afhankelijk van het verloop van het seizoen en de context van de markt. Wij verplichten de klant niet om een maand van tevoren avocado te kopen zonder dat hij weet hoe de markt gaat reageren op het moment dat hij het fruit ontvangt. Verder zijn onze avocado's verser ten opzichte van de overzeese handelswaar die per schip aankomt, na 3 tot 5 weken in bewaarcellen gelegen te hebben', stelt García.

Grupo La Caña beschikt over ongeveer 50 hectare aan eigen teelt van tropisch fruit en verwacht volgend jaar 120 hectare aan eigen biologische teelt toe te voegen. "We zetten sterk in op biologische teelt en hopen deze in de toekomst uit te blijven breiden", vertelt de commercieel directeur.

De avocado van het bedrijf wordt geteeld in verschillende Spaanse regio's, zoals Málaga, Cádiz, Granada, Almería, Valencia en Alicante. "Zolang we beschikken over Spaanse avocado-oogst importeren we niet vanuit andere bestemmingen. Hiermee bieden we onze telers garantie in de afzet van hun oogst. In het tegenseizoen importeren we vooral avocado uit Peru, die qua data zeer goed aansluit op het Spaanse seizoen".

“Het aanbieden van het complete scala aan groenten en tropisch fruit maakt ons aantrekkelijker voor de kopers"

Grupo La Caña zet allerlei soorten groenten af gedurende het hele jaar. Dit is mogelijk dankzij de geografische diversificatie van hun teelt in Andalusië, waar de gewassen op verschillende hoogtes verbouwd worden.

Op dit moment is Spanje de belangrijkste leverancier van komkommer in Europa. García: "Er is een beetje concurrentie vanuit Griekenland en Marokko, maar de meerderheid van de consumptie in Europa is afkomstig uit Almería en Granada". Voor cherrytomaten is de concurrentie echter erg sterk. "Er zijn veel meer spelers in het geval van cherrytomaten: Marokko, met een steeds sterkere concurrentie, evenals Italië, Tunesië, Egypte, Israël, Turkije en Nederland. Het is echter in ons voordeel dat wij, ten opzichte van andere landen in het Middellandse Zeegebied, dichter bij Europa liggen", legt de commercieel directeur uit.

"Het aanbod van cherrytomaten in Europa is enorm, daarom moeten we proberen om ons altijd te onderscheiden op het gebied van kwaliteit en smaak. Met zoveel spelers moeten we een smakelijk Premium product bieden. In samenwerking met de zaadhuizen beschikken we daarom over onze eigen testvelden waar we per jaar rond de 70 verschillende variëteiten testen. We hebben een breed aanbod van tomaten in verschillende vormen en kleuren. De pruim cherrytomaten doen het goed, dat blijkt uit de hoge vraag en de grote volumes waarmee we werken. Ook krijgen we veel vraag naar bepaalde variëteiten van oranje en zwarte cherrytomaat, producten met een hoge Brix-waarde, een goede structuur en een redelijke houdbaarheid. Dankzij dit soort producten bouwen we aan klantloyaliteit, iets dat we aanmoedigen onder onze telers".

 

In het gekozen worden als leverancier voor de grootdistributie is de combinatie van tropische producten en groenten van Grupo La Caña een voordeel. Ook is het bedrijf een pionier in de ontwikkeling van verpakkingen met 'a la carte' mixen van kant-en-klare tropische producten en snackgroenten, voor gezonde tussendoortjes.

"We leven momenteel in een maatschappij waarin we voor alles steeds minder tijd hebben. Als het hoofd inkoop van een supermarktketen met één telefoontje vijf verschillende producten kan regelen, is dat veel aantrekkelijker dan wanneer hij deze vijf producten afzonderlijk en in verschillende teeltregio's moet kopen. Daarom vinden we het heel belangrijk om specialist te zijn in alle producten waar we mee werken, want als een van de producten die we bieden niet goed is, kan dat de afzet van de rest van de producten belemmeren".

Grupo La Caña zal opnieuw deelnemen aan Fruit Logistica in Berlijn. Het bedrijf heeft voor deze gelegenheid een aantal verrassingen voorbereid, op basis van nieuwe producten.

Voor meer informatie:
Tania López
Pago del Rancho, s/n Gualchos-Castell de Ferro
Telf. 958 830 406 
tania.lopez@eurocastell.com
www.grupolacana.com

Publicatiedatum: