Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Soloberry introduceert haskapbes op de Europese markt

Soloberry is sinds 2015 nauw betrokken bij de introductie van de haskapbes (lonicera cearulea) op de Europese markt. Dankzij een wetswijziging in juli van dit jaar kon Soloberry eindelijk doorgaan met haar aanvraag om de haskapbes als traditioneel voedingsmiddel te laten classificeren volgens EU-verordening 2015/2283

Soloberry maakt nu met trots bekend dat het per 13 december 2018 toestemming heeft gekregen om de Lonicera Cearula bes als traditioneel voedingsmiddel uit een derde land op de markt te brengen onder de verordening (EU) 2015/2283 van het Europese Parlement, de Europese Raad en Commissie uitvoeringsverordening  (EU) 2017/2470.

Buiten Europa zet Soloberry al met succes haskapbessen af en er is zelfs belangstelling voor het product vanuit Japan. Ook in Europa is de interesse voor zowel de teelt als het fruit toegenomen, vooral sinds de bekendmaking van de vorderingen rondom de classificatie van het product. Soloberry kan nu ook in Europa haskapbessen verkopen en kijkt ernaar uit deze zeer smakelijk superbes te introduceren op een markt waar het de laatste tien jaar een aanzienlijk klantenbestand heeft opgebouwd. 

Het team van Soloberry heeft veel tijd en energie geïnvesteerd om dit product op de markt te kunnen brengen. De succesvolle indiening van hun dossier waarin duidelijk naar voren kwam dat de Japanse tuinbouwsector op het eiland Hokkaido ruim 25 jaar proactief betrokken is geweest bij het beheer van de telerscoöperatie, de logistiek en verkoop van haskapbessen. Dit werd ondersteund door overtuigend bewijs dat de haskapbes in Japan wordt beschouwd als een veilig product, hetgeen heeft bijgedragen aan de gewijzigde status van de haskapbes van nieuw naar traditioneel voedingsmiddel. 

De aantrekkingskracht van de haskapbes als nieuwkomer op de markt is te danken aan haar superfoodstatus. De bessen zijn namelijk nog rijker aan antioxidanten dan blauwe bessen. Telers hebben er belangstelling voor omdat de soort goed gedijt in noordelijke klimaten en de productiekosten laag zijn. De bessen van deze struik, die ook wel Blauwe Kamperfoelie of honingbes wordt genoemd, lijken op  langwerpige blauwe bessen en de smaak ervan houdt het midden tussen die van blauwe bes, framboos en braam. Deze unieke smaak leent zich bij uitstek voor de verwerkende sector, zoals voor de productie van jam, sauzen en sappen, of als 'superfood' in poedervorm voor voedingssupplementen, smoothies of ijs. Ook de verse verkoop heeft potentie. 

In november werd Soloberry voorgedragen als kanshebber voor de Food Matters Award voor het beste natuurlijke ingrediënt van het jaar. Haskapbessen bevatten twee maal zoveel anthocyanen als blauwe bessen en hebben een ijzergehalte dat gelijk is aan dat van blauwe bessen maar twee maal zo hoog is als van aardbeien. Een handje haskapbessen levert 60% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Met deze heerlijke en super gezonde bes streeft Soloberry ernaar de wereld een beetje gezonder te maken. 

Voor meer informatie:
Rachel Montague-Ebbs 
Soloberry
Tel: +44 1322 643022   
rachelm@agthames.co.uk

Publicatiedatum: