Google opent online marktplaats in Frankrijk

Britten hebben liever app dan website
In het Verenigd Koninkrijk heeft 53% van alle consumenten de voorkeur voor de specifieke app van een bepaald retailmerk dan voor de website van hetzelfde merk. Dit komt met name omdat websites vaak gebruik maken van relatief omslachtige processen voor het inloggen of aanmelden van consumenten. 40% van de consumenten geeft echter ook aan dat ze frustraties ervaren bij het winkelen of betalen door middel van een app. De bevindingen over consumentengedrag en apps of websites zijn afkomstig van het onderzoek “Pocket Shoppers: E-commerce on the Move”, dat is uitgevoerd door Elavon. Tijdens het onderzoek werd een enquête gehouden onder 2.000 volwassen consumenten in het Verenigd Koninkrijk. Uit het onderzoek bleek ook dat twee derde van de consumenten een transactie afkapt als het proces te ingewikkeld is. Consumenten eisen vandaag de dag dat online betalingen snel en veilig kunnen worden verwerkt.
Bron: ecommercenews.eu

Italië: Conad gebruikt zelfscan technologie uit Israël
De Italiaanse supermarktketen Conad gaat in 2019 gebruik maken van een systeem voor zelfscankassa's van het Israëlische IT-bedrijf Tracxpoint. Het systeem, Artificial Intelligence Cart (AiC), wordt gebruikt bij Conad Del Tirreno, dat een van de zeven coöperaties van Conad is. Conad Del Tirreno heeft een netwerk van meer dan 3.000 winkels. Het AiC-platform herkent producten die aan de winkelwagen worden toegevoegd. Deze producten worden automatisch verrekend als de winkel wordt verlaten. Op de winkelwagen zijn camera's en gewichtssensoren bevestigd, die bijhouden wat de consument aan boodschappen pakt.
Bron: retail-insight-network.com

België: Meer winst, omzet en marktaandeel voor Colruyt Group
In de eerste helft van het fiscaal jaar 2018/19 behaalde de Belgische Colruyt Group zo'n 3% aan omzetgroei. De omzet kwam daarmee neer op €4,5 miljard. Het bruto winstmarge groeide jaar op jaar van 25,7% naar 26,3%, terwijl het marktaandeel toenam van 31,9% naar 32,4%. De omzet bij vestigingen van het merk Colruyt Lowest Prices steeg met 1,7%, wat met name kwam door de opening van drie nieuwe locaties. Met 2029 wil Colruyt zo'n 171 winkels hebben gerenoveerd tot duurzame vestigingen met verminderd energieverbruik. De ketens OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gecombineerde omzetgroei van 6,9%. De omzet van het groothandelssegment steeg met 4,8% tot €480 miljoen. De toename in omzet van het groothandelssegment kwam met name door de Retail Partners Colruyt Group (Spar, Alvo) en dan specifiek door de sterke zomermaanden. De ketens Dreamland en Dreambaby hadden een afname in omzet van 7,1%, wat vooral werd veroorzaakt door de opkomst van online retail. De omzet van Colruyt in Frankrijk nam met 11,6% toe.
Bron: retaildetail.eu

China: JD.com en Intel lanceren onderzoekslab voor retail
JD.com en Intel hebben samen een onderzoekslab opgezet voor toepassingen van internet-of-things technologie (IoT) met betrekking tot retail. Het Digitized Retail Joint Lab gaat een nieuwe generatie van verkoopautomaten en media-oplossingen ontwikkelen. Op basis van technologieën van Intel worden de nieuwe innovaties gebruikt in toekomstige winkels. Intel en JD.com werken al langer samen. Eerder is door de twee bedrijven een oplossing ontwikkeld, waarmee onder andere de OpenVINO computervisie-architectuur van Intel werd gecombineerd met JD's computervisie-algoritmes. Hierdoor kon nauwkeurig het klantenverkeer en consumentengedrag worden geanalyseerd.
Bron: jdcorporateblog.com

Noorwegen: Coop biedt exclusieve energiedeal aan
Coop werkt in Noorwegen samen met het energiebedrijf LOS om zijn eigen leden een exclusieve energiedeal aan te kunnen bieden. Coop-leden betalen per maand NOK 9 (€0,93) samen met een commissie van NOK 3.45 (€0,36) per kWh om van het energieaanbod gebruik te kunnen maken. Deze prijs ligt een stuk lager dan de standaardprijs voor elektriciteit in Noorwegen. Ook krijgen leden bij gebruik van de overeenkomst een lidmaatschapsbonus van 2% bij het energieverbruik en een extra welkomstbonus van 200 Noorse kronen (€20,70).
Bron: esmmagazine.com

Spanje: DIA valt van beursindex af
De Spaanse supermarktketen is van de Spaanse eersterangs-beursindex gevallen. De aandelenkoers is verder afgenomen en ook het marktaandeel van de keten is verminderd. Het bedrijf in 12 maanden tijd tot drie maal toe waarschuwingen met betrekking tot de winstverwachting moeten geven. Sinds januari is de aandelenkoers met bijna 90% gedaald. Lange tijd kon DIA als discountketen profiteren van de economische recessie in Spanje. Sinds vijf jaar trekt de economie echter weer aan, waardoor DIA minder in trek is geraakt bij de consument.
Bron: reuters.com

Majid Al Futtaim Retail kiest IT-bedrijf voor cloudtechnologie
Het in Dubai gevestigde Majid Al Futtaim Retail gaat gebruik maken van het systeem voor cloudtechnologie Flexible SD-Wan van Orange Business Services. Carrefour heeft de franchiselicentie van Carrefour voor 38 markten verspreid over het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Het cloudsysteem wordt gebruikt voor het de IT-infrastructuur van Majid Al Futtaim in het Midden-Oosten. Het bedrijf heeft hier 250 Carrefour-winkels in bedrijf. Bij de bedrijfsvoering was de noodzaak ontstaan voor een betrouwbaar IT-netwerk, dat nu met Flexibel SD-WAN mogelijk wordt gemaakt. Het systeem wordt onder andere gebruikt voor een naadloos verloop in online en offline winkelervaring en het uitbreiden van het online aanbod van Carrefour in het Midden-Oosten.
Bron: businesswire.com

Google opent online marktplaats in Frankrijk
Google Shopping is nu nog een site om prijzen te vergelijken. In Frankrijk komt hier in het begin van 2019 verandering in. Google wil met Google Shopping in Frankrijk een eigen online marktplaats opzetten, waarmee Google direct de concurrentie aangaat met Amazon. Onlangs heeft Google naar verluidt een beta-versie van zijn Google Shopping Actions geopend. De officiële start van de online marktplaats vind aan het begin van 2019 plaats. Het platform wordt op dit moment getest met externe retailers, zoals Auchan, Boulanger, Carrefour en Fnac Darty.
Bron: ecommercenews.eu

Japan krijgt eerste online winkel van Walmart
Walmart gaat in samenwerking met het in Tokyo gevestigde online winkelplatform Rakuten zijn eerste digitale winkel openen in Japan. De Walmart Rakuten Ichiba-winkel combineert de expertise van Walmart in retail met die van Rakuten op het gebied van E-commerce. Volgens Nathan Kring van Walmart International is de online winkel op het Rakuten Ichiba-platform onderdeel van een strategische samenwerking tussen de twee partijen, die in januari 2018 werd aangekondigd. "De twee bedrijven gebruiken hun unieke sterke punten en middelen om het consumentenbereik uit te breiden en manier te verbeteren waarop we klanten in Japan en de VS van dienst kunnen zijn."
Bron: esmmagazine.com

Amazon Go wil eerste Britse winkel in Londen
Amazon heeft naar verluid interesse in het openen van zijn eerste Britse vestiging. De winkel wordt mogelijk gepland in het centrum van Londen bij Oxford Circus. De winkel volgt het Amazon Go-concept, oftewel een winkel zonder kassa's. Als de winkel inderdaad wordt geopend, zou het voor het eerst zijn dat Amazon Go buiten de VS wordt toegepast. Volgens anonieme bronnen wordt er aan de nieuwe winkel gewerkt door Amerikaanse werknemers van Amazon, in plaats van door Britse medewerkers.
Bron: retailgazette.co.uk

VS: SpartanNash introduceert mobiele app voor zelfscansysteem
SpartanNash heeft een mobiele app gelanceerd, waarmee klanten hun eigen boodschappen in kunnen scannen. De boodschappen worden vervolgens bij een zelfscankassa in de SpartanNash-vestiging afgerekend. De nieuwe betaaldienst is nu alleen voor handen bij twee Family Fare-winkels in Michigan, maar wordt in 2019 uitgebreid naar andere locaties. De app is te vinden op iTunes of Google Play. Klanten kunnen de app downloaden, zich aanmelden met hun SpartanNash Yes-account en vervolgens de streepjescodes van de producten inscannen. IN het geval van los AGF kan bij een weegschaal ter plekke een streepjescode worden geprint.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Harris Teeter heropent Farm Fresh-winkel
Harris Teeter heeft zijn eerste Farm Fresh-winkel heropend in Virginia. Farm Fresh bestond oorspronkelijk uit een netwerk van 38 vestigingen. Het was in Hampton Roads in Virginia de grootste supermarktketen. De keten was in handen van Supervalu, dat in de lente van dit jaar echter besloot de Farm Fresh-winkels van de hand te doen. 18 Farm Fresh-winkels kwamen in handen van Kroger, waarbij de vestigingen werden verdeeld over het Harris Teeter-merk en de Mid-Atlantic-afdeling van Kroger. De winkel die nu door Harris Teeter wordt heropend bevat alle vaste onderdelen van deze keten. Zo heeft de winkel verse sushi, een uitgebreide afdeling voor vlees en vis, internationale kazen, bieren en wijnen en een eigen drogisterij.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Hy-Vee onthult nieuw winkelconcept
Hy-Vee heeft in Davenport onder het merk Fast & Fresh een nieuwe winkel geopend. Het Fast & Fresh-concept draait om kleinere winkels met een standaard-assortiment aan versproducten, vlees, zuivel en brood. De nieuwe locatie bevat echter extra onderdelen. Bij de winkel in Davenport is het assortiment uitgebreid met steenovenpizza's, sushi, speciaalbier, een slijterij en extra diensten zoals een pompstation en een afhaaldienst. Ook kunnen consumenten hier kant-en-klaar-maaltijden en maaltijdpakketten vinden. Verder bevat de locatie een eigen Starbucks. Volgens Hy-Vee is de winkel in Davenport de eerste in zijn soort in de VS.
Bron: delimarketnews.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven