Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Foodbloggers geven inzicht in voedseltrends

Al voor het tweede jaar op rij heeft FullTilt Marketing een enquête onder foodbloggers gehouden om hun mening te vragen over trends op het gebied van voeding en de invloed hiervan op maaltijdkeuzes van consumenten.

"Foodbloggers bieden ons een unieke kijk op consumententrends," begint Heidi McIntyre van FullTilt. "Zij houden de reacties op de recepten die zij posten voortdurend in de gaten en zijn betrokken bij hun volgers en andere foodbloggers. Dit geeft hen een beter inzicht in consumentenvoorkeuren."

Naast voedseltrends richtte FullTilt zich dit jaar ook maaltijdplanning en winkelgedrag met het oog op de huidige dynamische kruideniersmarkt. 

Hoe waardeerden foodbloggers algemene voedseltrends en opkomende voedsel- en drankconcepten? Dankzij bloggers ging er een wereld van feedback voor ons open op het gebied van onder meer smaakvoorkeuren, vegetarische maaltijdkeuzes, streetfood, en vleesvervangers. 

Het draait allemaal om vers en lokaal geteeld 

Eén trend sprong er dit jaar echt uit volgens FullTilt en dat is de voorkeur voor verse en onbewerkte voedingsproducten. Het is zelfs zo dat bloggers aangegeven dat toevoegingen en onnatuurlijke stoffen tot de grootste zorgen omtrent voeding behoren, en deze bezorgdheid nam in 2017 fors toe. De trend voor pure voeding gaat hand in hand met nostalgische reacties op bloggers over de terugkeer naar de essentie van het koken.  

Lokaal geteeld heeft nog steeds de voorkeur

Het marketingbureau legt uit dat het gezien de trend voor verse en onbewerkte voeding niet verrassend is dat er onder trendzetters, bloggers en consumenten een toenemende belangstelling is voor waar en hoe producten geteeld zijn. Lokaal geteeld is een trend die zal blijven en volgens onderzoeksbureau Packaged Facts zal dit zich in 2019 vertalen naar een afzettoename naar €17,6 miljard, die de totale groei van de afzet van voedsel en drank in de VS zal overtreffen. 

Speciale diëten niet alleen voor sportfanaten

Speciale diëten en gezonde maaltijden komen volgens bloggers op de tweede en derde plaats als belangrijkste trends. Today Health & Science bericht dat 45 miljoen Amerikanen ieder jaar op dieet gaan en dat er in ieder huishouden minimaal één persoon is die een speciaal dieet volgt. Dit geeft aan dat speciale dieettrends, zoals Whole 30, keto en paleo, nog steeds zeer populair zijn.  

Foodbowls zijn 'uit' en troosteten is 'in'

Vorig jaar stonden zogenaamde food- en pokebowls erg in de belangstelling maar na 2018 is deze trend voorbij, zo schrijft FullTilt Marketing. Bloggers en hun volgers gaan terug naar de basis. Doe-het-zelf blijft niet langer meer beperkt tot klussen want ook zelfgemaakt 'troosteten' wordt de trend. Inmaken, fermenteren en het zelf bereiden van sauzen en smaakmakers zijn in opkomst. Naar verwachting zullen deze 'comfortgerechten' geïnspireerd zijn op streetfood, waarbij wereldse smaken, zoals pad Thai, tikka masala, ramen en zelfs poutine hun weg van restaurantkeukens naar de mensen thuis zullen vinden. 

Onnatuurlijke toevoegingen grootste zorg bloggers

Wanneer hen gevraagd werd naar onderwerpen zoals maatschappelijke verantwoordelijkheid, duurzaamheid, voedselverspilling, gluten, hormonen, GGO's, etc. was er duidelijk sprake van toegenomen bewustzijn op al deze gebieden. Dit jaar waren de zorgen omtrent toegevoegde ingrediënten verdubbeld en ook de zorgen over GGO's (vorig jaar nummer één) namen toe. 


"Het is niet vreemd dat mensen zich bewuster worden van het voedsel dat zij eten, met name met betrekking tot de herkomst ervan en de ingrediënten die het bevat," vervolgt Melinda Goodman, van FullTilt. "De consument van vandaag heeft toegang tot meer informatie dan ooit te voren en we staan op de drempel van een nieuw tijdperk van bewustzijn waarin een holistische kijk op gezondheid, welzijn en maatschappelijke en economische effecten centraal staat."

Wat zit er in het winkelmandje?

Dit jaar werd bloggers voor het eerst gevraagd of hun winkelgewoontes waren veranderd: zowel de manier waarop ze inkopen deden als de producten die zij kochten. Het merendeel gaf aan meer online aankopen te doen en minstens een derde kocht in meer winkels in. Deze bloggers, die hun volgers vaak producten aanbevelen, gaven ook aan minder vaak landelijke merken te kopen waarbij 70% aangaf meer lokale, speciale of ambachtelijke producten in te kopen. 


"Consumenten blijven nu eenmaal wispelturig, en zo ook bloggers en hun aanhang. Als marketingbureau is het onze taak om een beredeneerde inschatting te maken van de trends die eraan zitten te komen, terwijl we de consument ook proberen te verleiden te kiezen voor wat wij hen zeggen te kiezen," vervolgt Goodman. "Uit de enquête blijkt duidelijk dat consumenten de wens hebben beter geïnformeerd te zijn. 72% van de bloggers vertelde ons dat merken er goed aan doen transparanter te zijn maar deze opmerking ging wel gepaard met een gezonde dosis scepsis omdat bloggers denken dat deze transparantie betekent dat merken hen vertellen wat ze graag willen horen en het onduidelijk is of men hier wel op kan vertrouwen." 

FullTilt stelde over het algemeen vast dat trends niet zo ingewikkeld zijn als men zou verwachten. Consumenten willen veilig, en gezond voedsel voor het hele gezin. Deze voeding mag overal vandaan komen zolang het maar waarde biedt en overeenkomt met hun persoonlijke ethos.

 

Voor meer informatie:
Melinda Goodman
FullTilt Marketing
Ph: +1 (414) 469-5524
[email protected]
www.fulltiltmarketing.net/bloggerreport

Publicatiedatum: