Red Apple Germany ziet af van plastic verpakking

Duurzamere verpakking voor de mini-appel Rockit

De Duitse supermarktketens en discounters zijn een offensief gestart tegen plastic afval. De reden: consumenten wensen zich in het bijzonder bij groenten en fruit geen of duurzamere verpakkingen. Bovendien gaat per 1 januari 2019 de nieuwe verpakkingswet van kracht (verbonden met een toename van de recycling). „Vanwege de problematiek hebben we in de afgelopen maanden iets heel nieuws ontwikkeld“, zegt Jens Anderson van Red Apple Germany uit Hollern-Twielenfleth en tevens marketingleider van Elbe-Obst. Momenteel ziet het er naar uit dat het verpakkingsidee uit het Alte Land „wereldwijd en met zekerheid in Europa voor de Rockit gebruikt zal worden.“ Deze verpakkingssoort is één van de eerste op de markt. Dat meldt tageblatt.de.

Onverpakt kan de Rockit niet verkocht worden. Achtergrond: het miniatuur appelras moet als vitaminerijke snack voor onderweg verkocht worden - aan de kassa's van de supermarkt, bij tankstations, op stations enzovoort. Daarom moet de verpakking voor de apple-to-go hersluitbaar zijn. Dit seizoen willen de telers het groots aanpakken. De eerste bomen aan de Niederelbe werden in 2015/2016 door 15 bedrijven geplant. Tot eind 2018 zullen er al 170.000 bomen bij 50 fruitteeltbedrijven in heel Duitsland staan.

Nu is de oogst met 700 ton in heel Duitsland zo groot dat er vaart gezet kan worden achter de marktintroductie – onder andere in de retail en tijdens de week van de Duitse appel in januari op tien stations. Aan de Niederelbe zal de mini-appel echter nog niet in de winkels komen te liggen. De verkoop gaat in het noorden van start bij de Edeka-Minden-Regionalgesellschaft. Een pushpack met vier appelen zal 1,99 euro kosten; de appelen zijn 40 tot 60 millimeter groot. Zoet, knapperig, sappig en goed houdbaar, zo beschrijft dr. Karsten Klopp, de leider van fruitteeltcentrum Esteburg, de nieuwe appel. De kern van de appel kan meegegeten worden.

Met de 'bonsai'-appel willen de telers uit het Alte Land nieuwe markten veroveren. Achtergrond: de appelconsumptie in Duitsland neemt af. Telers moeten zich instellen op demografische verandering (minder consumenten), stijgende teeltkosten en een groeiende wereldwijde appeloogst. De strijdkreet luidt: meerwaarde bieden door een veelzijdiger, hoger geprijsd rassenspectrum.

In het thuisland van de Rockit, Nieuw-Zeeland, wordt de miniatuurappel al succesvol verkocht. Hij is uitgevonden door Phil Alison van de Havelock Fruit Company. Het gaat om een exclusief clubras dat in twintig staten geteeld wordt. In Duitsland wordt de snackappel in het Alte Land, in Sachsen en aan de Bodensee geteeld onder auspiciën van Red Apple Germany GmbH. Dit is een dochtermaatschappij van het 'Deutsche Obstsorten Konsortium', kortweg DOSK. Aan dit consortium nemen negen telersorganisaties deel. „Het is een nicheproduct“, zegt Jens. Jongere en mobiele mensen zijn de doelgroep. Karsten: „De Rockit zou ook een goede schoolappel zijn.“

Contact en verdere informatie:
info@red-apple.eu
www.red-apple.eu
de.rockitapple.com
facebook.com/RockitAppleGermany


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018