Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Álvaro Partida, van Partida Logistics:

"Zuid-Amerikaanse citrusexporteurs kiezen weer voor Spaanse havens"

Jarenlang hebben Zuid-Amerikaanse exporteurs geweigerd citrus te verschepen naar Spaanse havens vanwege afwijzingen na inspecties en fytosanitaire controles. Dit was een moeilijke beslissing gezien de korte transittijden naar deze bestemming. Deze situatie beïnvloedde alle betrokken partijen. Factoren als het verlies van vertrouwen en de aanzienlijke vermindering van het volume vormden een probleem waar niet direct een oplossing voor gevonden werd. In de afgelopen jaren is de situatie echter weer aan het veranderen, wat grotendeels te danken is aan de verbeteringen die Zuid-Amerikaanse telers doorvoeren op hun teeltbedrijven. De export van citrus via de haven van Algeciras leeft weer op.

"Er is geen twijfel over dat Europa voor exporteurs een belangrijke markt is, gezien zijn stabiliteit en consumptiegewoontes. Het aanwezig zijn en blijven op deze markt is daarom een belangrijke doelstelling. Uiteindelijk zullen alle inspanningen voor het verbeteren van de fytosanitaire gezondheid van producten leiden tot een verbetering van de status van de sector op wereldniveau. Degenen die zonder problemen naar Europa kunnen exporteren, kunnen dat overal ter wereld. Daarom is die verbetering een garantie voor vertrouwen, geloofwaardigheid en concurrentievermogen", zegt Álvaro Partida, hoofd van de commerciële afdeling van PARTIDA Logistics, gevestigd in Algeciras, Cádiz. In deze haven komt citrus uit Marokko, Latijns-Amerika en Zuid-Afrika aan.


"In gesprekken met Zuid-Amerikaanse exporteurs tijdens voorgaande edities van Fruit Attraction en Fruit Logistica kwam hun weigering om naar Spaanse havens te verschepen duidelijk naar voren. Hun slechte ervaringen in het verleden dwongen hen om andere routes te kiezen, waardoor de transittijden en bedrijfskosten toenamen", aldus Partida. Hij vervolgt echter door te zeggen dat er vandaag de dag sprake is van een ontwikkeling in de internationale handel, zowel op de plaats van herkomst als op die van bestemming. "De fytosanitaire controle bij binnenkomst in Spanje heeft als doel om te voorkomen dat er plagen en ziektes geïntroduceerd worden die een belangrijk landbouwproduct in ons land kunnen aantasten. Als de controles op de plaats van herkomst verbeteren, wordt de kans dat de geëxporteerde producten plagen en quarantaineziektes met zich mee brengen, uiteraard kleiner. Samen met de implementatie van snellere en efficiëntere controles bij binnenkomst heeft deze situatie bijgedragen aan een groter vertrouwen in exporteurs en importeurs, en daarom ook aan het herstel van het handelsverkeer", voegt hij toe.

Als een grote citrusleverancier moet Spanje een aantal plagen goed in de gaten houden, zoals de Ceratitis Capitata, waarvoor er controles uitgevoerd worden vanaf de plantage tot aan de verwerking. Ook zijn er plagen die via de import binnen zouden kunnen komen, zoals endemische lepidoptera (Thaumatotibia Leucotreca of Edyctolopha aurantii); ziektes als de Guignardia citricrapa schimmel (black spot), of de gevreesde citrusgreening.

"Het doel is om de introductie van ziekten en plagen uit exporterende landen te voorkomen. Wederkerigheid is hierin uiteraard van belang en de situatie is aan het veranderen, doordat er sprake is van een toenemend bewustzijn, meer vertrouwen in de telers, een beter teeltbeheer, een grotere professionaliteit en meer gezond verstand", aldus Partida.

"Naast de grotere capaciteit van de inspectiediensten, die zich aangepast hebben aan de groeiende vraag naar inspecties, is de transittijd een van de meest onderscheidende voordelen van de haven van Algeciras. Andere havens moeten we trouwens niet zien als concurrenten, maar als aanvullingen op onze logistieke hub", zegt hij.

De transittijden van Algeciras zijn onovertroffen in Europa:

*Argentinië – Algeciras, 19 dagen
*Chili – Algeciras, 22 dagen
*Peru – Algeciras, 20 dagen
*Brazilië – Algeciras, 7 dagen

"En laten we ons buurland Marokko niet vergeten, een grote exporteur van citrus, fruit en groenten, waarvandaan dagelijks meer dan 20 verschepingen naar de haven van Algeciras plaatsvinden", voegt Partida toe.

PARTIDA biedt het benodigde advies aan zowel exporteurs als importeurs op het gebied van douane en logistiek. Het zijn de gemeenschappelijke belangen die ons in dezelfde richting leiden:  het mogelijk maken van internationale handel", besluit hij.

 

Voor meer informatie:
Álvaro Partida
Partida Logistics
T:+34 652094432
apartida@partidalogistics.com
partidalogistics.com

Publicatiedatum: