Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse supermarkten gaan voedselverspilling tegen

Italiaanse supermarkten gaan voedselverspilling tegen
Penny Market Italia heeft een nieuw biologisch huismerkassortiment ontwikkeld. Het assortiment is specifiek bedoeld om voedselverspilling tegen te gaan met misvormde groente. MyBio Bellezze Naturali bestaat uit zes misvormde AGF-soorten, namelijk courgettes, tomaten, aardappelen, appelen, citroenen en wortelen. Alle producten worden gepresenteerd in biologisch afbreekbare verpakking. Volgens een onderzoeksorgaan op het gebied van duurzaamheid en levensmiddelen in Milaan wordt 12% van het voedselaanbod weggegooid, omdat dit esthetisch gezien niet aan de norm van de markt beantwoordt. In Italië wordt jaarlijks voor 5,1 miljoen ton aan voedsel weggegooid, wat het equivalent is van 15,4% van de totale consumptie. Deze verspilling heeft zowel een economische impact van €12,6 miljard als een impact op het milieu van 13 miljoen ton aan CO2. Penny Market is echter niet de enige supermarktketen in Italië die zich met verspilling actief bezig houdt. Sinds februari van dit jaar werkt Lidl Italia samen met voedselbanken aan een landelijk project, waarbij overgebleven AGF via een netwerk aan goede doelen worden geschonken. Na negen maanden in dit project hebben de meer dan 250 aangesloten winkels op deze manier in totaal meer dan 1.000 ton aan voedsel gedoneerd. Ook de keten Pam Local werkt samen met voedselbanken. Voor de tweede jaar op rij is Pam Local van plan om 100.000 maaltijden te verstrekken aan de mensen die dit het meest nodig hebben. Coop doneert voedingsmiddelen sinds 2013. Vorig jaar werd door Coop het Buon Fine-project georganiseerd, waar aan werd deelgenomen door 647 winkels, oftewel 75% van het Coop-netwerk.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Carrefour opent dependances van Darty in winkels
Carrefour heeft bij twee van zijn hypermarkten in Frankrijk dependances van Darty geopend. De afdelingen van de elektronica-keten worden bemand door specialisten, die eerst vier weken lang worden getraind bij andere vestigingen van Darty. Carrefour en Fnac-Darty gingen in december 2017 op basis van een franchise-model een samenwerkingsverband aan. Sindsdien zijn in verband met deze samenwerking vestigingen van Darty geopend in hypermarkten van Carrefour in La-Ville-du-Bois en Limoges Boisseuil. Door als franchisenemer Darty-afdelingen te openen kan Carrefour meer controle binnen de winkels behouden. Ook wordt zo een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de supermarktafdeling en de non-food-afdeling van Carrefour.
Bron: retailanalysis.igd.com

Albert Heijn doet proef met thuisbezorging en slimme deursloten
Albert Heijn experimenteert met een vorm van thuisbezorging, waarbij de klant zelf niet thuis voor aanwezig hoeft te zijn. Het experiment is onderdeel van Albert Heijn Online Labs, dat als doel heeft om de service van AH door middel van innovaties te verbeteren. Bij de nieuwe thuisbezorgdienst worden huizen voorzien van een slot- en deursystemen van SecuFirst en Nuki. Als de bezorger aankomt, kan met een speciale deurbel een bericht naar de app van de consument worden gestuurd. De consument maakt dan door middel van een live camera-feed contact met de bezorger. Als de bezorger zich heeft geïdentificeerd, kan de klant op afstand de deur openen. Vervolgens kunnen de bestelde boodschappen door de bezorger in de koelkast of vrieskist worden geplaatst, indien nodig. Als de bezorger het huis verlaat, gaat de deur automatisch op slot.
Bron: retailanalysis.igd.com

Veel vertrouwen in Aldi in Australië
Aldi staat in Australië bovenaan in een index van het onderzoeksbureau Roy Morgan, waarin bedrijven op betrouwbaarheid worden gerangschikt. Aldi stond bij de vorige editie van de lijst ook al in de toppositie, hoewel de rest van de top tien forse veranderingen heeft gezien. De bedrijven Bunnings, Qantas en ABC behielden respectievelijk hun tweede, derde en vierde positie, terwijl de merken Samsung, Myer, RACQ en IGA geheel van de lijst vielen. "Vertrouwen is voor elk bedrijf een belangrijke factor voor succes. Wat de lijst van Roy Morgan laat zien is dat een groeiend wantrouwen in een bedrijf tot een ramp kan leiden. Het leidt tot ontevreden klanten, verlies van marktaandeel en in sommige gevallen tot een faillissement," aldus Roy Morgan-CEO Michele Levine. "Vertrouwen is niet alleen een kwestie van marketing of communicatie. Het draait om het hart van de bedrijfscultuur van elke onderneming."
Bron: insideretail.com.au

Saoedi-Arabië: Spar opent twee winkels in Riyadh
Spar is van plan om in Riyadh, de hoofdstad van Saoedi-Arabië, twee nieuwe supermarkten te openen. De winkels worden gevestigd in rijkere voorsteden en gaan zich richten op het hogere marktsegment van de middenklasse en expats. De winkels krijgen eigen bakkerijen, een uitgebreide versafdeling en een breed assortiment aan importproducten en zo'n 150 huismerkproducten.
Bron: esmmagazine.com

België: "Delhaize moet Albert Heijn-merk aannemen"
De komst van het Nederlandse Jumbo op de Belgische markt gaat voor wat opschudding zorgen. De Belgische marktleider wordt door Jumbo gedwongen om zich meer op het hogere marktsegment te richten, terwijl Delhaize mogelijk een aantal van zijn winkels moet heropenen onder het merk van het zusterbedrijf Albert Heijn. Dit zijn enkele prognoses van het marktonderzoeksbureau LZ Retailytics. Het bureau gaat ervan uit dat Jumbo met grotere winkels volgens het Foodmarkt-concept in België aan de slag gaat. Bij dit format wordt samengewerkt met de restaurantketen la Place. Ook wordt gebruik gemaakt van online afhaaldiensten. 
Bron: retaildetail.eu

Spanje: Lidl publiceert eerste duurzaamheidsrapport
Lidl heeft in Spanje zijn eerste duurzaamheidsverslag gepubliceerd. Met het einde van 2018 zal Lidl in zijn 550 Spaanse vestigingen het gebruik van plastic zakken geheel hebben afgeschaft. In de afgelopen vijf jaar is de CO2-uitstoot in de logistieke processen van de supermarkteten met 27% teruggedrongen. De inspanningen van Lidl zijn niet onopgemerkt gebleven. De AECOC heeft Lidl samen met Alfil Logistics, Chep Spain, DHL Supply Chain, Nestlé Spain en Unilever Spain een onderscheiding gegeven voor het terugdringen van de CO2-uitstoot. In 2017 verkreeg Lidl het Green Energy-certificaat, dat inhoudt dat er bij winkels en distributiecentra van het bedrijf bijna uitsluitend gebruik wordt gemaakt van duurzame energie. Ook heeft Lidl voor alle distributiecentra in Spanje een zero-waste-certificaat verkregen.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Eerste M&S Food to Go bij vliegveld
M&S is van plan om zijn eerste M&S Food to Go-vestiging te openen bij het vliegveld van Birmingham. De locatie wordt geopend in samenwerking met SSP, dat internationaal is gespecialiseerd in de retail van levensmiddelen bij reislocaties. Jaarlijks maken 13 miljoen reizigers gebruik van Birmingham Airport. De nieuwe winkel gaat in het begin van 2019 van start en zal een assortiment aanbieden van wraps, salades, broodjes, smoothies, bieren en wijnen. Ook heeft de winkel een aanbod aan warme gerechten, zoals soepen en warme broodjes. Ook heeft de vestiging speciaal getrainde barista's voor koffie en andere warme dranken. Volgens Sacha Berendji van M&S is de nieuwe locatie een geweldige gelegenheid voor meer ontwikkeling bij reislocaties. "Consumenten hier zijn dol op het gebruiksgemak van ons aanbod. Onze Food To Go winkel heeft alles van sushi tot salades voor reizigers, voordat ze aan boord van het vliegtuig stappen."
Bron: retailanalysis.igd.com

Duitsland: Staking bij Metro-keten Real
De Duitse vakbond Verdi heeft een landelijke staking afgekondigd bij de Real-hypermarktketen van Metro. Verdi wil dat de 34.000 aangesloten vakbondsleden onder een collectieve arbeidsovereenkomst vallen. Volgens Verdi heeft Metro zich in juni uit de overeenkomst teruggetrokken, zodat het bedrijf nieuwe, goedkopere werknemers aan kon nemen. Ook heeft Metro volgens de vakbond 4.500 werknemers met een vast contract ontslagen om op kosten te besparen. Metro-CEO Olaf Koch heeft aangegeven dat de staking hem niet tegen zal houden met zijn plannen om Real te verkopen. Metro wil desinvesteren in de hypermarktketen om zich meer te focussen op het groothandelssegment. De meest voor de hand liggende kandidaten voor overname zijn particuliere investeringsbedrijven. Real heeft al langere tijd moeite om mee te komen met de concurrentie binnen de Duitse sector.
Bron: reuters.com

Canada: Loblaw pas zelfscankassa's toe 
Loblaw is begonnen met het testen van nieuwe zelfscantechnologie. Door de technologie worden smartphones effectief in supermarktscanners veranderd. Consumenten kunnen zodoende met de eigen smartphone hun producten inscannen. "Dit is een van de manieren waarop we de winkelervaring zo makkelijk mogelijk proberen te maken. We willen onze consumenten opties geven die het best passen bij hun behoeftes en levensstijl," aldus Catherine Thomas van Loblaw Companies Ltd. De nieuwe scanoptie is onderdeel van de verbeterde mobiele app PC Express. Er moet nog steeds bij kassa's worden betaald, al hoopt Loblaw in de toekomst een optie toe te voegen waarmee ingescande boodschappen automatisch worden verrekend via de app van de consument.
Bron: canadiangrocer.com

Publicatiedatum: