Rondleiding in drie bedrijven: Karantinos, Dentakis en Menelaos

Groothandelsmarkt Athene verwelkomt consument

Tholen – De oude ruïnes van de Akropolis steken hoog boven de Griekse hoofdstad uit. Aan de voet van de berg was eens een vruchtbare vallei, die tegenwoordig is volgebouwd en onderdak biedt aan 600.000 tot 700.000 mensen. Op nog geen 4 kilometer van dit historische centrum van de stad is de groothandelsmarkt te vinden. Een unieke locatie, waar general manager Ioannis Triantafyllis trots op is. Hij geeft een rondleiding over ‘zijn’ groothandelsmarkt.

Vrachtauto’s en busjes rijden af en aan. Af en toe passeert een volgeladen personenauto. Donderdagmiddag is het een drukte van belang op de groothandelsmarkt. Tot enkele jaren geleden was de meeste activiteit vroeg in de ochtend, maar na nieuwe afspraken waar ook de groothandelsmarkten in Italië en Spanje mee instemden, werden de openingsuren aangepast en verschoof het zwaartepunt van de activiteit naar de middag.

Consumenten welkom

Rechts achter de toegangspoort ligt het kantoor van de Central Markets & Fisheries Organisation (CMFO / OKAA). Deze organisatie beheert twee AGF-groothandelsmarkten, 11 vismarkten en een vleesmarkt in Griekenland. De groothandelsmarkt in Athene heeft een oppervlakte van 260.000 vierkante meter en biedt ruimte aan zo’n 350 handelsbedrijven.

Enkele jaren geleden besloot de organisatie de groothandelsmarkt open te stellen voor publiek in een poging om een leegstand pand weer in gebruik te nemen. Links naast de poort, tegenover het kantoorgebouw, zijn drie vleugels ontwikkeld tot 14 moderne retailwinkels, waar groenten, fruit, vlees, vis, diepvriesproducten, noten en traditionele producten verkrijgbaar zijn. “Deze winkels op de ‘consumentenmarkt’ zijn open van 8 tot 5 en we kunnen stellen dat de producten gemiddeld 20% goedkoper zijn dan bij de supermarkt,” vertelt Ioannis.

Verder naar achteren op het terrein ligt het bruisende centrum van de groothandelsmarkt. Als we de markt bezoeken in november, is het relatief rustig. Dankzij de toeristen is het in de zomermaanden drukker op de markt doordat de vraag hoger is. Op hoogtijdagen, zoals voor Kerst en Pasen, kan er 300.000 euro in een weekend omgezet worden per winkel, beschrijft de directeur de drukte.

Karantinos: grote importeur

De markt werd gebouwd in 1967. Toen was er voor elke handelaar een areaal van 30 vierkante meter beschikbaar met koelopslag in de kelder. Die oude indeling bestaat nog steeds, al zijn er bedrijven die meerdere van deze units uitbaten. Zo is daar Karantinos, dat 12 van deze oude ruimtes vult. Het bedrijf nam de ruimte onlangs onder handen en renoveerde het oude gebouw. De groenten en fruit liggen ruim opgesteld. “We zijn al meer dan 50 jaar op de groothandelsmarkt gevestigd,” vertelt de importmanager enthousiast. Ze gaat voor naar de koelruimtes onder de handelsvloer. Een steile wenteltrap leidt naar de lager gelegen bewaarplaats, waar verschillende koelruimten te vinden zijn.

“Dit is een mooie Griekse appel die we onder het label Jimmy’s verkopen,” vertelt ze, terwijl ze wijst op een kist met Red Star Delicious. Het is opvallend dat er vooral grote maten van het hardfruit in de koeling liggen. In een andere cel staan de eerste Griekse aardbeien. “Het seizoen is vroeg gestart, we hebben vandaag de eerste aardbeien binnengekregen.” In de komende weken zullen er meer van deze donkerrode zomerkoninkjes in de koeling te vinden zijn. Kastanjes nemen het grootste deel van de koeling in beslag. In verschillende verpakkingen en in uiteenlopende maten worden de kastanjes verhandeld.

Een derde cel ligt vol met allerlei importproducten. Het grote aantal Nederlandse merken springt in het oog, maar daarnaast is er ook import uit onder andere Spanje, Italië, Frankrijk en Turkije. “We leveren vooral veel aan de foodservice en horeca,” beschrijft ze de klanten. Boven worden bunches bananen gelost, afkomstig van Cyprus waar een kleine teelt van dit tropische fruit te vinden.

Dentakis: kasgroentenspecialist

In een ander blok is Dentakis Fruits & Vegetables gevestigd. “Tachtig procent van onze omzet is uit tomaten,” vertelt Sotiris Dentakis. “In de wintermaanden laden we vier vrachtwagens per week.” Dagelijks verhandelt het bedrijf tussen de 20 en 25 ton producten. “We werken samen met telers, maar we hebben ook onze eigen teelt in kassen op Kreta en nabij Thessaloniki,” vervolgt hij. Het areaal van die kassen beslaat 100 hectare, waar elke maand geoogst kan worden. De handelaar ziet de toekomst zonnig tegemoet: “Er is steeds meer vraag. We leveren aan restaurants, hotels en supermarkten in heel Griekenland.” Aan het dock staat een kleine vrachtwagen die geladen wordt met verschillende producten. “Die is bestemd voor onze eigen winkel op Santorini,” vervolgt Sotiris. Vier jaar geleden opende de groothandelaar een groothandel op het toeristische eiland, dat tegenwoordig de belangrijkste leverancier is voor de catering op het eiland.

Menelaos: exotenimporteur

Even verderop is Menelaos gevestigd in een klein kantoor met een laag plafond. De meeste ruimte wordt vrijgemaakt voor de handel, vertelt Menelaos Tzouris over zijn bedrijf. “We zijn gespecialiseerd in specialties en import en export over grote afstanden,” vertelt hij. “We vullen de gaten die vallen in de lokale productie met import uit Italië, Nederland en Spanje. Daarnaast importeren we exoten en producten die niet in Griekenland geteeld worden, zoals tropisch fruit en minigroenten.” Die producten worden zowel rechtstreeks als via Nederland geïmporteerd. “De directe import wordt steeds belangrijker. Als de markt voor een product groeit, kunnen we direct importeren. Daarnaast kunnen we via Nederlandse bedrijven een directe aankomst hier in Athene boeken.”

 

Vijf jaar geleden waren de supermarkten goed voor zo’n vijf procent van de omzet, tegenwoordig is de retail goed voor ongeveer een kwart van de omzet. Sinds de crisisjaren is de sector aardig opgeschud. Enkele grote ketens moesten de deuren sluiten, daar staat tegenover dat de Duitse keten Lidl groeit. Ook in Griekenland streven de supermarkten de markten voorbij, maar Tzouris wijst op een opvallend onderzoek van enkele jaren geleden: “Grieken zijn het meest tevreden met de groenten en fruit die ze kopen, maar ze kopen groenten en fruit vooral op markten. De Denen zijn het minst tevreden, zij kopen de groenten en fruit vooral in de supermarkt.” Daarnaast ziet hij een nieuwe trend opkomen: nichemarkten. “Bijvoorbeeld Aziatische groenten vind je niet zo makkelijk bij de supermarkt.”

 

Het bedrijf is gevestigd op twee locaties op de groothandelsmarkt en heeft in totaal 11 units van 30 vierkante meter. “Beneden hebben we een koelopslag, maar die is voor aanvullen van de voorraad en niet voor bewaring over langere tijd.” De echte voorraad van het bedrijf is verdeeld over drie bedrijven rond de hoofdstad die koelopslag bieden.

Nieuwbouw en renovatieplannen

Ioannis vertelt dat OKAA de ambitie heeft om aan de rand van het terrein een groot koelhuis te bouwen om daarmee aan de vraag van de handelaren te voldoen. “We zijn bezig om die vergunning rond te krijgen, want het is onmogelijk om de opslag in de omgeving van de groothandelsmarkt te organiseren. De prijzen voor vastgoed zijn te hoog en er is niets beschikbaar,” legt hij uit. Daarnaast zijn er plannen om de bedrijfsruimtes op de markt onder handen te nemen. De locatie van de groothandelsmarkt, dichtbij het centrum maar ook dichtbij logistieke verbindingen, is een groot pluspunt van de markt. De haven van Piraeus is vlakbij en via de achteruitgang van de groothandelsmarkt rijdt je direct de oprit voor de ringweg op, die toegang geeft tot het snelwegnetwerk. “Congestie is een probleem, maar wij vormen een logistieke dienst doordat grote vrachtwagens hier omgepakt worden naar kleinere bussen."

Naast de Griekse hoofdstad vormt de markt ook het centrum in de levering aan de Griekse eilanden. “90% van de Egeïsche eilanden wordt via Athene bevoorraadt. Nu is het rustig, maar in de zomermaanden is het veel drukker.” Hij illustreert dit met een voorbeeld: in november heeft de markt in totaal 300 ton afval in een maand. In juli is dat met 800 ton fors meer. “We hebben programma’s met universiteiten om te kijken hoe we waarde kunnen halen uit het afval van de markt.” Toekomst voor de groothandelsmarkten is er zeker, betoogt Ioannis, al moeten de handelaren wel mee veranderen met de vraag. “Ik denk dat er over tien jaar minder, maar grotere bedrijven gevestigd zijn op de groothandelsmarkt.”

For more information:

OKAA
Ioannis Triantafyllis
E: comp@okaa.gr 
T: +30 210 4821 111
W: www.okaa.gr 

 

Karantinos
E: info@karantinos.gr 
T: +30 210 482 23 11
W: www.karantinos.gr 

 

Dentakis Fruits & Vegetables
Sotiris Dentakis
E: dentakis_sotiris@hotmail.com 
T: +30 6944 53 17 50
W: www.dentakis.gr 

 

Menelaos
Tzouris Menelaos
E: menelaos.tzouris@menelaos.gr 
T: +30 210 482 93 33
W: www.fruit.gr  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven