Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Saskia Polak, Total Produce:

"Speciale lijn voor convenience-meloenen voorziet in behoefte retail"

Tholen - Total Produce legt steeds meer haar focus op bepaalde kernartikelen "Dit zijn producten of productgroepen waarin we ons specialiseren en op die manier een toegevoegde waarde kunnen bieden aan onze klanten. Meloenen is daar één van. Een product dat we al meer dan 20 jaar importeren en ondertussen een echte specialist in zijn", vertelt Saskia Polak.

"Het meest zichtbare is dat we continue op zoek zijn naar nieuwe variëteiten. De DINO meloen (snow ball), maar ook de MINI (de Lynx – de échte Micro meloen, uniek in zijn soort) zijn hier goede voorbeelden van", vervolgt Saskia. "Maar op de achtergrond werken we hard aan de al bestaande variëteiten. De consument ziet het vrijwel niet, maar in de loop der jaren is er veel gebeurd. Zo zijn de brixniveaus bij onze YHD en Galia bijvoorbeeld van circa 9 tot 10 opgelopen tot 11 tot 13. En dat verschil proef je!"


Saskia Polak en Judith Lansbergen Lievaart - productmanagement & retail sales

"Daarnaast is de shelflife in de winkels aanzienlijk verbeterd. Een schap met meloenen met (ouderdoms)plekjes verkoopt niet. Dat gaat ten koste van alles. Tegenwoordig is er in de winkels ook geen personeel meer om ‘slechtere’ vruchten uit het schap te verwijderen, dus het moet goed zijn.
Met een betere meloen met meer shelf life, koopt de consument makkelijker, wordt de doorlooptijd beter en blijft het schap verser. Een verschil dat voor iedereen in de keten positief is", aldus de importeur.

"Hoewel de MINI al geen niche-artikel meer is bij de retailers die hem in het assortiment hebben, is de DINO meloen dat nog wel. Desalniettemin geeft het de consument keuze en krijgt het meloenenschap de aandacht die het verdient. Een steeds groter percentage meloenen wordt echter steeds vaker ‘pre-cut’ verkocht het convenience schap. Met name in dit segment geldt dat smaak heel belangrijk is. Voor een iets langere houdbaarheid en het fris houden van de kleur gebruikt men vaak een beetje citroensap. Hier moet dus een meloen tegen overstaan met een mooi brixgehalte en die goed te snijden is."

"Ondertussen importeren wij een aparte lijn, speciaal gericht op convenience. Hoog in brix en goed te snijden. Vooral in het watermeloenensegment is dit heel belangrijk. De consument koopt deze variëteit graag voorgesneden, maar ‘het lekken’ van de meloen is vaak een probleem. Daarom ontvangen we wekelijks watermeloenen die speciaal geteeld zijn voor pre-cut, met sterker vruchtvlees en een aanzienlijke reductie in sapverlies", vertelt Saskia.

"De consument hoeft geen meloen te kopen. Er zijn voldoende alternatieven in het schap beschikbaar en uiteindelijk is het geen goedkoop product. Dus als hij een meloen koopt moét  hij goed zijn. Is dat niet het geval dan blijft een herhalingsaankoop voorlopig uit. En dat is wat wij bij Total Produce willen voorkomen. Een consument moet tevreden zijn en alleen daarom zal een meloen op zijn wekelijkse boodschappenlijstje komen", besluit Saskia.

Voor meer informatie:
Saskia Polak
Total Produce B.V.
Port City 1
Waalhaven Zuidzijde 21
3038 JH Rotterdam
[email protected]
www.totalproduce.nl