Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groentenproducent richt pijlen op Duitsland

HAK haalt stazakkenproductie naar Giessen

Tholen - De stazakken van HAK zijn niet meer weg te denken uit het supermarktschap. Vandaag neemt de groentenfabrikant uit Giessen een nieuwe fabriek met een volautomatische stazakkenlijn in gebruik. Daarmee komt de volledige productie van de stazakken ‘thuis’ in Giessen.

Foodservice

In de bestaande fabriek van HAK in Giessen is ruimte vrijgemaakt voor de nieuwe stazakkenlijn. “We hebben gekozen voor een volautomatische lijn en flexibiliteit in verpakkingen,” vertelt CEO Timo Hoogeboom. 1 september werd begonnen met proefdraaien. In die periode werden alle producten in stazakken op de lijn geproduceerd. De lijn verwerkt verpakkingen van 100 ml (ca. 100 gr) tot 2 liter (ca. 2 kg). Daarmee snijdt HAK meteen een nieuwe doelgroep aan, die de groentenverwerker na de overname van Peter van Halder (2017) in huis haalde: foodservice. Vanwege de beperkingen die er zijn voor glas in grootkeukens was die markt buiten bereik.

Timo Hoogeboom, CEO van HAK, met op de achtergrond een deel van de nieuwe stazakkenlijn.

Eendimensionaal wordt driedimensionaal

“We willen niet alleen first mover zijn, maar ook costleader worden in de stazakken,” vertelt Timo. “Dat maakt ons interessant om samen te werken bij de co-creatie van producten met strategische klanten, zowel binnen onze huidige segmenten als ook daarbuiten.” De stazakkenlijn zal ook ingezet worden voor productie van private label. “Dat is een andere strategie dan in glas, waar HAK niet onder private label produceert.”

Volgens de CEO staat HAK er nu goed voor om haar missie beter kunnen uitvoeren. “We gaan van een eendimensionaal merk naar een driedimensionaal merk.” Daarmee doelt hij op de verbreding die het merk doormaakte van de glazen pot in de supermarkt naar consumptie altijd en overal. “Veel groenten en peulvruchten worden buitenshuis gekocht en dan gaat het om koelverse producten.”

“Alles wat vandaag de dag in conserven of in diepvries de grootkeukens in gaat, zouden  wij in stazak kunnen leveren,” omschrijft Timo de mogelijkheden. Voor koelvers blijft de foodservice de belangrijkste markt, waar Peter van Halder traditioneel een stevige positie heeft. Daarnaast vormen de grootkeukens en horeca een groeimarkt, legt Timo uit. “Je ziet dat er steeds minder koks in de keuken staan, maar dat maaltijden meer geassembleerd worden. Daar zien we groeikansen in.”

HAK is vooral bekend vanwege de groenten in de glazen pot, die traditioneel gebruikt worden als maaltijdcomponent voor de avondmaaltijd. Glas blijft een belangrijk onderdeel van het bedrijf, goed voor 80% van de omzet. Met de stazakken snijdt het bedrijf een nieuwe markt aan van veelal jongere consumenten (18 tot 35 jaar) en neemt het aantal toepassingen toe, ook voor de consumentenmarkt. “Met onze saladeverrijkers en soepen sluiten we meer aan bij de lunch,” vertelt Timo.

Kunststof stazakken

Hoe zit het eigenlijk met de duurzaamheid van stazakken? “Volgend jaar willen we overgaan naar een kunststof stazak, die goed recyclebaar is en magnetronbestendig,” vertelt Timo. “Daar zijn we ooit mee begonnen, maar er waren problemen met onder andere het sealen van de verpakking.” Nu het bedrijf de productie volledig in eigen beheer heeft, wordt ook de herintroductie van de kunststof stazak mogelijk.

Voor de groenten in glas werkt HAK al jaren aan een reductie van suiker en zout. Sinds vorig jaar wordt aan de zomergroenten geen suiker toegevoegd. Voor de appelmoes werden ook grote stappen gemaakt. Naast de introductie van een appelmoes 0% zonder toegevoegd suiker werd de hoeveelheid toegevoegd suiker gehalveerd in de klassieke varianten. Receptuur producten, zoals rode kool met appel, bieten of witte bonen in tomatensaus, krijgen een variant die 0% toegevoegde suiker en zout hebben.” Voor alle nieuwe producten geldt al dat die geen toegevoegde suiker, een laag percentage toegevoegd zout en 100% natuurlijke ingrediënten moeten hebben. Overigens geldt dit nu al voor het grootste gedeelte van het bestaande assortiment.

Groei in Duitsland

De stazakken zijn ook internationaal geïntroduceerd in Duitsland en België. Vooral in Duitsland ziet HAK veel ruimte voor groei. Met glas en stazakken wil HAK haar marktpositie in Duitsland uitbouwen. Voorheen waren de producten vooral beschikbaar in Noordrijn-Westfalen, maar na de overname van Foodeko in 2017 heeft HAK heel Duitsland als afzetgebied binnen handbereik. “De Duitse markt gaat met name over glas en stazakken. De ingebruikname van de stazakkenlijn vormt een kantelpunt waardoor we de productie en de logistiek klaar hebben om te groeien,” legt Timo uit.

De komende jaren wil HAK haar aanwezigheid in Duitsland fors uitbreiden. “Het bedrijf in Duitsland is gericht op de groei van HAK in glas en stazakken. We verwachten jaarlijks met 20% te groeien in die markt.” Dankzij de nationale distributie in Duitsland verwacht het bedrijf ook te groei voor producten als appelmoes en rode kool. Dit jaar werden de peulvruchten in stazak geïntroduceerd en vanaf januari kan de Duitse consument ook de stazakken met bonenschotels in het schap verwachten.

250 innovaties per jaar

“Met de fabriek zoals we die in Giessen hebben staan en de locatie in Den Bosch hebben we drie technieken voor de supply chain volledig in eigendom en regie,” legt Timo uit. De verdeling is simpel: Giessen voor glas en stazakken, Den Bosch voor koelvers. “We willen als HAK de producten die we op de markt brengen zelf maken. De hogere prijs die consumenten moeten betalen voor HAK-producten moeten zich wel terugbetalen in een betere kwaliteit van de producten.”

Met de nieuwe machinelijn is de uitbreiding van HAK voorlopig compleet. Op de locatie in Den Bosch wordt nog geïnvesteerd in de productiecapaciteit en “high care en high risk” faciliteiten. Het bedrijf zal verder blijven investeren in de organisatie en investeert tevens flink in de organisatie. “We presenteren nu 25 innovaties per jaar, dat moeten er zo’n 200 worden,” stelt Timo de ambitie vast. Met de faciliteiten die het bedrijf heeft, moet dat geen probleem zijn. De afgelopen maanden werden verschillende nieuwe medewerkers verwelkomd die een bijdrage leveren om die ambitie te realiseren.

 

Meer informatie:

www.hak.nl