Droge zomer, listeria en concurrentie drukken resultaat

Greenyard sluit eerste half jaar met rode cijfers

Tholen – Het eerste half jaar kreeg Greenyard aardige klappen te incasseren: droogte, een Listeria-uitbraak en aanhoudende druk op de markt werken door in de resultaten. De multinational presenteerde gisteren de cijfers over de eerste zes maanden van het boekjaar (eindigend op 30 september). Greenyard zag de omzet in beide segmenten (Fresh en Long Fresh) dalen. Ook het nettoresultaat eindigde in de rode cijfers.

 

De uitzonderlijke weersomstandigheden in heel Europa tijdens deze periode werken door in de omzetcijfers van Greenyard. De aanhoudende droogte in de zomermaanden belemmerde de aanvoer van producten en had invloed op de prijs. Daar bovenop hield de druk op de marges, die al eerder werden gemeld, aan in enkele van Greenyards voornaamste markten. Dat resulteert in een omzetdaling van 3,6% naar 1.982,8 miljoen euro (excl. beëindigde activiteiten). Als het wisselkoerseffect (-0,2%) buiten beschouwing wordt gelaten, daalt de omzet met 3,6%.

“Zoals in augustus aangekondigd, was de eerste helft van het boekjaar 2018/2019 uitdagend voor Greenyard,” vertelt CEO Hein Deprez. “Onze resultaten weerspiegelen de zware concurrentie en moeilijke marktomstandigheden in onze kernmarkten. Consolidatie in deze markten zet druk op alle leveranciers om hun producten af te zetten, zelfs aan lagere prijzen.”

Het segment Fresh daalde met 3,5% naar 1.647,9 miljoen euro. Dat is vooral het gevolg van een kleiner volume door concurrentiedruk en prijsimpact als gevolg van het weer. Voor Long Fresh werd een omzetdaling van 4,1% genoteerd, waarmee dit resultaat uitkomt op 334,9 miljoen euro. Dat is het gevolg van enkele verlieslatende contracten die werden afgestoten en het tijdelijke omzetverlies door de listeria uitbraak in de fabriek in Hongarije. Daarop werd de productie in de fabriek stilgelegd en volgde een terugroepactie.

 

Eenmalige kosten drukken door

Ook het REBITDA van het bedrijf daalde, zoals al was verwacht, met 40% naar 41,2 miljoen euro (excl. beëindigde activiteiten). De daling van 27,4 miljoen euro is het gevolg de tegenvallende prestaties in Fresh en Long Fresh. Voor het eerste segment daalde REBITDA met 49% naar 21,7 miljoen euro. Dat is het gevolg van de “zware concurrentiedruk in Greenyard kernmarkten, die leidde tot inefficiënties, verder versterkt door de weersomstandigheden.” Het bedrijf zegt maatregelen te hebben genomen om die impact van deze factoren af te zwakken. Voor de tweede helft van het jaar wordt een verbetering verwacht. In Long Fresh kwam REBITDA uit op 20,5 miljoen euro (-20,1%). Volgens Greenyard was daarvoor het weer de belangrijkste oorzaak, aangevuld met de listeria uitbraak.

Eenmalige kosten drukken zwaar op de resultaten. De Listeria-uitbraak kostte het bedrijf 22,6 miljoen euro, waarvan 3,5 miljoen euro direct verbonden is aan de terugroepactie van de diepvriesgroenten uit de Hongaarse fabriek. Naar schatting komen de totale kosten uiteindelijk uit op 28 miljoen euro, dat is lager dan de eerder gecommuniceerde 30 miljoen euro. Daarnaast werd een non-cash waardevermindering geboekt op de goodwill van Long Fresh ter waarde van 29,2 miljoen euro. Het nettoresultaat van de voorgezette activiteiten komt uit op een verlies van 68,1 miljoen euro, waarvan 53 miljoen euro eenmalige kosten.

 

Oplopende schuld

De netto schuld liep op met 98,3 miljoen euro naar 517,4 miljoen euro (inclusief Horticulture), wat vooral het gevolg is van de lage winstgevendheid, de eenmalige kosten en de opbouw van voorraad in Long Fresh. Eind september passeerde het bedrijf daarmee de schuldgraad van 4,4x. “Greenyard is dankbaar voor de steun van haar relatiebanken bij het toekennen van de waiver op de convenant niveaus van september (2018) en maart (2019). Greenyard is vastberaden om de schuldgraad structureel te verlagen over de komende periodes,” aldus het persbericht.

De verkoop van Horticulture brengt 120 miljoen euro op, die gebruikt zal worden om de schulden af te lossen. Hein Deprez: “De huidige uitdagende marktomstandigheden hebben ons ertoe aangezet om doortastende acties te ondernemen, zoals de verkoop van ons Horticulture segment, wat nodig was om onze balans opnieuw te versterken. We zullen de opbrengsten hiervan gebruiken om de retail obligatie terug te betalen die vervalt in juli 2019. We blijven hard werken om ons bedrijf te versterken en zijn volledig gefocust op verdere interne groei.”

Hein Deprez benadrukt de positieve verwachtingen voor het bedrijf: “Ondanks deze harde marktrealiteit blijven we geloven in onze strategie om partnerships te vormen met onze retailers door nauw en transparant samen te werken en zo de keten te rationaliseren in het voordeel van iedereen: consumenten, retailers, telers en Greenyard. We zien nu reeds goede voorbeelden en stabiele groei bij deze retailers alsook bij Greenyard, waar we een dergelijk partnership model kunnen uitbouwen. We zullen dit doen in de huidige combinatie van onze Fresh en Long Fresh segmenten als een unieke speler in de markt die alle categorieën in groenten en fruit in al haar vormen kan aanbieden: vers, diepvries en verwerkt. We zijn overtuigd hiervoor de juiste mensen, instelling, activa en strategie te hebben die ons zal toelaten onze marktpositie te verdedigen, onze basis te doen groeien en deze partnerships uit te bouwen voor de toekomst.”

 

Klik hier om de resultaten te bekijken.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven