Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Druiven en kiwi’s bieden Griekse telers perspectief

Tholen - Citrus, kiwi, druiven en steenfruit worden in grote hoeveelheden in Griekenland geteeld. Voor het exportbedrijf Balakanakis zijn dat de vier productgroepen waarop het bedrijf gebouwd is. Zeker de druiven en de kiwi’s bieden veel kansen voor de Griekse sector, die geplaagd wordt door de nasleep van de crisisjaren. Volgens George Balakanakis hebben de telers twee dingen nodig: een mentaliteitsverandering en kapitaal.

George Balakanakis inspecteert de jonge druivenplanten. Volgend jaar zullen hier de eerste volumes geoogst worden.

Vroeger waren Griekenland en Italië de belangrijkste leveranciers van druiven, met pit, voor de Europese markt. De Griekse telers zagen de convenience trend van pitloze druiven en stapten op tijd in deze markt. “Griekse telers brachten deze trend naar Europa. Omdat we vroeg begonnen met de pitloze druiven, hebben we een goede positie in die markt,” legt George uit. Met de groeiende teelt in Spanje hebben de Grieken er een concurrent bijgekregen.

 

Californië als voorbeeld voor Europa

George ziet de druivenmarkt in de VS als voorbeeld voor de Europese sector. “Californië is van mei tot december aan de markt. Daarna begint de import van het zuidelijk halfrond,” vertelt George. “We moeten de EU als de VS gaan zien.” Daarmee doelt hij op de spreiding van de seizoenen. “Het Middellands Zeegebied moet je zien als Californië. We kunnen van mei tot december druiven uit dit gebied leveren. Zuid-Afrika en India kunnen de gaten vullen.” Griekenland zou in deze gedachte de rol van Noord-Californië op zich nemen.

Het familiebedrijf Balakanakis is opgebouwd uit vier pijlers, waarvan de druiven samen met de kiwi’s twee pijlers vormen in een markt met veel kansen. De eerste pijler is citrus, waarvan het bedrijf jaarlijks tussen de 1,5 en 1,8 miljoen dozen exporteert. Steenfruit vormt de vierde pijler van het bedrijf. Het handelsbedrijf investeert in de druiventeelt. Vlakbij het kantoor in Nafplio laat George nieuwe aanplant zien. De jonge druivenplanten zijn nog niet volgroeid. Volgend jaar wordt de eerste oogst voor de handel verwacht. Het bedrijf plantte het late ras Sugar Crisp.

Ook voor de kiwi’s ziet de toekomst er zonniger uit. “Griekenland is een belangrijke producent van kiwi’s op het noordelijk halfrond,” vertelt George. “Voor ons zijn de kiwi’s heel belangrijk.” Momenteel worden vooral de groene kiwi’s geteeld in Griekenland, maar de rode en gele rassen bieden ook kansen. “Ik zou graag gele en rode rassen hebben.”

Nasleep crisisjaren

De Grieken sloten afgelopen zomer het traject van noodleningen van de EU af. Daarmee staat het land financieel op eigen benen, maar de gevolgen van de crisis zijn nog altijd zichtbaar. Naar de toekomst toe hebben de Grieken twee dingen nodig: een verandering in de manier van denken en kapitaal. “We moeten meer gaan denken vanuit wat de consument wil en daar ons aanbod op aanpassen,” verduidelijkt George.

Daarnaast hebben de telers nauwelijks winst gemaakt de afgelopen jaren. “Het is onmogelijk een goede marge te maken, want we moeten meer belasting betalen en meer premies. Telers betalen 50 tot 60% belasting. Als dat zo doorgaat, is de tuinbouw geen aantrekkelijke sector meer om in te werken.” Volgens de exporteur zijn het deze verhoogde belastingen die de oorzaak zijn dat de sector in zwaar verkeert. “Voor de crisis was de sector in goede conditie en waren de belastingtarieven vriendelijker.” Tegenwoordig staat het water bij sommige telers zo hoog aan de lippen dat het de keuze is om morgen brood op de plank te hebben of te investeren in het bedrijf. De keuze is dan snel gemaakt.

De Griekse regering nam het belastingsysteem onder handen tijdens de crisis. Daardoor is de belastingdruk gestegen tot bijna 50%. Daarnaast moeten grotere teelbedrijven een extra belasting van 10% betalen voor de armen in het land. Dat verslechtert de concurrentiepositie van het land. “Daarnaast is er geen stabiliteit in het belastingsysteem. Het kan elk moment veranderd worden,” sluit George af.

 

Meer informatie:

Balakanakis
George Balakanakis
Argoliko Mideas - Argolida - Greece
T: +30 27520 36400
M: +30 6973323031
F: +30 27520 36348
E: [email protected] 
W: www.balakanakis.gr