Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Penny Chang, hoofd import Carrefour Taiwan:

"Witte pitloze druiven in opmars in Taiwan"

Het is vandaag de dag voor Taiwanese consumenten heel gewoon om pitloze witte druiven te kopen bij Carrefour Taiwan. Tien jaar geleden was dit wel anders en waren er vrijwel uitsluitend druiven met pit op de markt. Tegenwoordig is het omgekeerde het geval. Deze verandering kwam niet van de één op de andere dag tot stand maar is te danken aan het nauwgezette werk van de fruitimporteur van Carrefour Taiwan. Wanneer men de verantwoordelijkheid heeft over de fruitimport bij Carrefour Taiwan is het erg belangrijk om op de hoogte te blijven van alle nieuwe fruitrassen en de voorkeuren van consumenten en om het lef te hebben nieuwe rassen in de winkel te introduceren en zo nieuwe trends te creëren. Penny Chang is zich hier als geen ander van bewust en heeft momenteel de leiding over de importafdeling van Carrefour Taiwan. Ze weet welke ontwikkelingen de de druivenmarkt in Taiwan heeft doorgemaakt en welke trends momenteel populair zijn op de fruitmarkt in Taiwan. 

“Pitloze druiven zijn in de retail momenteel populairder dan druiven met pit en deze trend is in heel Taiwan zichtbaar. De verandering begon zo'n tien tot zeven jaar geleden toen klanten een voorkeur begonnen te krijgen voor pitloze rassen. Gedurende deze periode ontwikkelden zij ook een voorkeur voor bepaalde kleuren. Vijf tot zeven jaar geleden was er nog een duidelijke tweedeling met betrekking tot de kleur van de druiven. Pitloze blauwe druiven waren 'bestsellers', vandaar dat groothandelaren weigerden om witte rassen te importeren. De afgelopen jaren zijn pitloze witte druiven echter aan een inhaalslag bezig en winnen zij hun marktaandeel terug. De klanten van Carrefour Taiwan hebben nu zelfs een voorkeur voor pitloze witte druiven die veelal grotere maten en een hogere suikergehalte hebben," legt Penny Chang uit.

"Onze pitloze witte druiven zijn voornamelijk uit Californië afkomstig. Taiwan heeft altijd al goede politieke en economische banden met de Verenigde Staten gehad. Uit de Verenigde Staten afkomstig fruit vormt 30% tot 40% van de totale fruitimport bij Carrefour Taiwan, zowel in volume als waarde. In de zomermaanden zijn er ook pitloze witte druiven uit Korea en Japan beschikbaar maar dit volume is veel kleiner dan dat uit de Verenigde Staten.

Ondanks het feit dat druiven een zeer kwetsbaar en moeilijk te vervoeren product zijn, lukt het ons om ze naar Taiwan te krijgen. Zo heeft de juiste verpakking enorm veel invloed op het behoud van de versheid gedurende het transport. Met de juiste temperatuurbeheersing en beschermende verpakkingen, zoals buitenverpakkingen van styrofoam in plaats van karton of plastic, kan men veel bereiken om de versheid van de druiven te bewaren. Dankzij moderne technologieën kunnen we steeds meer vers fruit naar Taiwan importeren."  



Een andere trend is de vraag naar biologische producten in Taiwan. Penny Chang: "Dit geldt niet alleen in Taiwan maar wereldwijd. Volledige traceerbare verse groenten en fruit zijn ook een trend. Het bewustzijn omtrent de voedselveiligheid neemt beduidend toe onder consumenten in Taiwan. Het is één van de strategieën van Carrefour om de focus te leggen op een groter aanbod biologische en verse producten die volledig traceerbaar zijn."

Penny Chang
Carrefour Taiwan
Email: penny_chang@carrefour.com  

Publicatiedatum: