Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kwartaalcijfers Port of Rotterdam: aanhoudende groei in overslag containers

In de eerste drie kwartalen van 2018 kwam de totale overslag in de Rotterdamse haven 0,4% lager uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. De overslag van containers bleef sterk groeien ten opzichte van de eerste negen maanden van 2017, met een all time high in augustus. In totaal werd tot en met september 350 miljoen ton overgeslagen, dat is 1,5 miljoen ton minder dan vorig jaar. De verwachting is dat dit verschil in het vierde kwartaal kleiner wordt en de totale overslag voor heel 2018 nagenoeg op hetzelfde niveau zal liggen als die van 2017.

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam: “De onderliggende verschuiving in de overslagcijfers die voorgaande kwartalen al zichtbaar was, zet door. Ik ben verheugd dat de gezonde groei bij containers, een van de strategische speerpunten van het Havenbedrijf, doorzet. Gelet op de energietransitie en het Klimaatakkoord lijkt een geleidelijke krimp bij fossiele brandstoffen onvermijdelijk. Dat biedt ruimte voor groei in LNG en biobrandstoffen, zoals ook dit kwartaal weer blijkt.”

Containers
De containervolumes zijn ook in 2018 sterk gegroeid met 5,7% ten opzichte van vorig jaar, in TEU gemeten, resulterend in een overslag van 10.780.204 TEU. De sterkste stijging werd geboekt in de eerste zeven maanden. Augustus was een recordmaand met 136.500 ton.

De groei in de eerste negen maanden van 2018 verschilt per handelsroute: op de Azië-Europa trade lane groeide de aanvoer van beladen containers met 10% maar daalde de afvoer met -7,6%. Op de Noord-Amerika trade lane groeide de totale overslag met bijna 10%, de Zuid-Amerika trade lane zag een toename met ruim 20%.

Het shortsea volume laat iets minder groei zien. Dat betreft met name de shortsea diensten op Engeland als gevolg van een minder goed presterende Britse economie.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: