Shelf en Retail Ready Packaging: een kartonnen verpakking met meerwaarde

Fabrikanten en retailers binnen de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) maken steeds vaker gebruik van schapklare doosverpakkingen, ofwel Shelf Ready Packaging of Retail Ready  packaging. In plaats van een omdoos leeg te halen en de producten in het schap te zetten, wordt de kartonnen verpakking opengemaakt en zo in het schap geplaatst.

Voorbeeldpresentatie, foto Westland Peppers

Discountformules Aldi en Lidl gebruiken deze wijze van presenteren al langere tijd, maar Shelf en Retail Ready Packaging worden  tegenwoordig ook steeds vaker voor A-merken gebruikt. Groot voordeel van een schapklare verpakking is de tijdswinst. Producten liggen binnen no time in het schap.

Retail Ready Packaging (RRP) omvat echter ook het voortraject in de  keten richting winkelschap en kan hierdoor de efficiency in de gehele keten verhogen. Van optimalisatie van de toeleveringsketen tot het vakken vullen in de winkel zelf, een doeltreffende omloopsnelheid en afvalvermindering.


Snackgroenten in Shelf en Retail Ready Packaging, foto Westland Peppers 

Een verpakking met meerwaarde
De focus bij packaging ligt dus niet langer alleen op de functie van beschermen. De verpakking moet ook eenvoudig te openen zijn, eenvoudig stapelbaar zijn en een mooie uitstraling hebben. De effen kartonnen doos wordt vervangen voor een hoogwaardig bedrukt exemplaar om nog meer op te vallen in het schap. En opvallen betekent in dit geval meer omzet. Er zijn verschillende constructies mogelijk voor een verpakking van massief of golfkarton, afhankelijk van de wensen en verwerkingsmogelijkheden.


Tray met houtmotief

Voordelen van goede Shelf en Retail Ready verpakkingen:
1. Minder handling
1 keer in te pakken: de transportverpakking is tevens presentatiedoos. Vervolgens heeft het winkelpersoneel met slechts een eenvoudige handeling snel het schap gevuld.


2. Betere zichtbaarheid in het schap
De SRP-verpakking is door de bedrukking meteen uw visitekaartje en zorgt hierdoor voor een betere zichtbaarheid in het schap. Klanten zullen uw product sneller herkennen, waardoor impulsaankopen zullen toenemen.

3. Financiële voordelen
Het aantal handelingen bij het inpakken en uitpakken van uw product neemt af. Hierdoor vereenvoudigt het logistieke traject en wordt het logistieke traject goedkoper. Vanwege de betere zichtbaarheid in het schap zal de verkoop stijgen. Zo wordt het extra aantrekkelijk om over te stappen naar Shelf Ready Packaging.

Display tray met wortelen, dicht en open

Voor meer informatie
Boix Europe
Loubergweg 6
6961 EK Eerbeek
Ramona Fredriks
Marketing & Inside Sales
T: 0313 – 670 460
ramona@boixeurope.com 
www.boixeurope.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven