Italië: Coop lanceert chatbot voor boodschappen

Frankrijk: Carrefour meldt omzet derde kwartaal
Carrefour heeft melding gemaakt van de resultaten van het derde kwartaal. De omzet nam in deze periode toe met like-for-like 2,1%. In het eerste halfjaar stond de like-for-like omzetgroei op 0,7%. De omzet nam met name toe in Frankrijk (1,6%) en Brazilië (5,1%). Dit geeft aan hoe in Frankrijk meer momentum wordt verkregen dankzij positieve markttrends en verbeterde commerciële prestaties in alle formats. De groei in Brazilië kwam met name tot stand door de afname in prijsdeflatie voor levensmiddelen. Ook werd de omzet daar gestimuleerd door de uitbreiding van het Atacadão-format. De online omzet nam met meer dan 30% toe.
Bron: carrefour.com

Morrisons Daily geopend in Guernsey
Morrisons heeft zijn eerste Morrisons Daily-winkel geopend in Guernsey. De winkel ging op 17 oktober van start. De winkel heeft een assortiment van versproducten, lokale producten en diepvriesproducten. Ook heeft de winkel een aanbod van kranten en tijdschriften, huishoudelijke producten, bloemen, etc. Verder omvat het assortiment in de Morrisons-winkel de huismerken "The Best" en het glutenvrije "Free From".
Bron: sandpiperci.com

China: Dada-JD Daojia en Carrefour werken online samen
De Chinese online supermarkt en thuisbezorger Dada-JD Daojia heeft onlangs een officiële samenwerking met Carrefour aangekondigd. De twee bedrijven zijn van plan om bij ongeveer 200 Carrefour-winkels dependances van JD Daojia op te zetten. De afdelingen van JD Daojia moeten voor het eind van dit jaar zijn geopend. Met het einde van de vorige maand waren er al bij 159 winkels van Carrefour verspreid over 31 grote Chinese steden al afdelingen van JD Daojia opgezet. Naar aanleiding van de samenwerking met JD Daojia is de online omzet van Carrefour volgens statistieken over de voorgaande maand met 720% toegenomen.
Bron: usa.chinadaily.com.cn

Frankrijk: Groupe Casino investeert in zonne-energie
Groupe Casino heeft een overeenkomst gesloten met Tikehau Capital en Bpifrance. Samen met deze bedrijven wordt €150 miljoen geïnvesteerd in Casino's dochteronderneming GreenYellow. GreenYellow is gericht op zonne-energie en oplossingen op het gebied van efficiënter energieverbruik. De investering wordt gewaardeerd op een aandeel van 24% in GreenYellow. Het kapitaal wordt gebruikt om de ontwikkeling van GreenYellow in alle markten in Frankrijk en daarbuiten te bevorderen. Ook wordt gebruik gemaakt van de expertise van Tikehau Capital en Bpifrance in de sector voor duurzame energie. De overeenkomst wordt voltooid in december 2018, afhankelijk van toestemming van de Franse mededingingsautoriteit.
Bron: esmmagazine.com

Singapore: honestbee introduceert nieuw winkelconcept
De in Singapore gevestigde online marktplaats honestbee heeft een nieuw winkelformat opgezet onder de naam "habitat by honestbee". De winkel heeft een oppervlak van 5.500 vierkante meter en omvat onder andere een supermarkt, een online distributiecentrum en een experimenteel restaurant. Ook heeft de winkel een kassavrij systeem en een door robots aangestuurd afhaalpunt onder de naam RoboCollect.
Bron: retail-insight-network.com

India: BigBasket begint ochtend-bezorgdienst
BigBasket is begonnen met een zogeheten micro-bezorgdienst onder de naam BBdaily. De bezorgdienst is bedoeld voor het bezorgen van producten in de morgen. BigBasket werkt al enkele maanden aan de ontwikkeling van de nieuwe dienst. Om dit van de grond te krijgen heeft het bedrijf de startup RainCan overnomen, dat zich op deze dienstverlening heeft toegespitst.
Bron: entrackr.com

Italië: Coop lanceert chatbot voor boodschappen
Een filiaal van Coop Italia in Milaan maakt gebruik van een digitale assistent onder de naam ShoppY. ShoppY is een chatbot, die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie en algoritmes om informatie te verwerken van kassabonnen, zodat klanten beter met hun boodschappen kunnen worden geholpen. De chatbot is ontwikkeld door Accenture en Avanade. ShoppY kan locaties van producten identificeren, kortingsacties melden en openingstijden aangeven.Ook kan ShoppY boodschappenlijstjes samenstellen aan de hand van de gebruikersgeschiedenis en op basis hiervan aanbevelingen doen. Consumenten kunnen contact leggen met ShoppY via de facebook-pagina van de Coop-vestiging.
Bron: retailanalysis.igd.com

Eglė Šimė benoemd tot CEO dochteronderneming van Maxima Grupė
Per 19 October is Eglė Šimė, momenteel nog het huidige hoofd van IT Center, actief als CEO van Franmax. Franmax is een dochteronderneming van Maxima Grupė. Eeder werd Franmax geleid door Dalius Misiūnas, die tevens CEO is van Maxima Grupė zelf. Franmax werd opgericht in 2011 als dienstverlener voor franchisenemers van Maxima Grupė in Litouwen, Estland, Bulgarije en Polen. Het bedrijf is verantwoordelijk voor toegang tot leveranciers, de ontwikkeling van het huismerk, het verbeteren van de efficiëntie van de leveringsketen en het onderhoud van het IT-netwerk. "Op dit punt van de internationale uitbreiding van Maxima Grupė is het erg belangrijk dat er snel tegemoet wordt gekomen aan de zakelijke benodigdheden van onze partners. Daarom is de ontwikkeling van de activiteiten van Franmax een van onze grootste prioriteiten. Zodoende hebben we een CEO aangesteld, die als belangrijkste focus heeft om Franmax verder te ontwikkelen,"aldus Misiūnas.
Bron: globenewswire.com

Ahold-Delhaize bundelt online winkels
Ahold-Delhaize is begonnen met de volgende stap in een online hervormingsproces. Het bedrijf heeft verschillende initiatieven opgestart, waarbij wordt samengewerkt met verschillende merken in het assortiment. De sites van Albert Heijn en Bol.com hebben nu hetzelfde inlogsysteem, zodat klanten op beide sites met dezelfde account in kunnen loggen. Ook heeft Ahold-Delhaize een gebundeld lidmaatschapsmodel ontwikkeld. Consumenten die zich voor de komende twaalf maanden hebben ingeschreven voor de thuisbezorgdienst van Albert Heijn, kunnen dit lidmaatschap nu ook gebruiken voor Bol.com.
Bron: essentialretail.com

E-commerce verbetert kwartaalomzet van Carrefour Brasil
De Braziliaanse tak van Carrefour had in het derde kwartaal sterke resultaten qua omzet. Dit kwam voor een deel doordat de prijsdeflatie van levensmiddelen in Brazilië is gestopt. Ook had Carrefour een sterke groei met betrekking tot zijn online initiatieven in Brazilië. De omzet steeg in het derde kwartaal jaar op jaar met 8,1% tot 14 miljard reais (€4,3 miljard). De veergelijkende winkelomzet steeg met 5,1%.
Bron: reuters.com

VS: Instacart kondigt financiering van $600 mln aan
Instacart, dat de Noord-Amerikaanse marktleider binnen de online supermarktsector is, heeft een financiering aangekondigd van $600 miljoen (€523,5 miljoen). De financiering is afkomstig van de investeerder D1 Capital Partners. De investeringsronde komt na een jaar waarin Instacart fors is gegroeid. Door de kapitaalinjectie komt de waardering van Instacart te staan op $7,6 miljard (€6,6 miljard). "De VS heeft een online marktwaarde van bijna $1 biljoen (€872,5 miljard). Vorig jaar zagen we hoe bijna elke grote supermarktketen in Noord-Amerika op significante wijze online activiteiten zoals thuisbezorging ontplooide. Wij zijn van mening dat we ons in de vroege stadia bevinden van een enorme verschuiving in hoe Amerikaanse consumenten boodschappen doen. We verwachten dat een op de vijf Amerikanen in de komende vijf jaar hun boodschappen online zullen bestellen," zegt Instacart-CEO en oprichter Apoorva Mehta. "We zijn enthousiast over de samenwerking met D1 Capital. De investering laat zien in hoeverre we gegroeid zijn en hoe ambitieus we zijn met betrekking tot onze plannen voor de toekomst."
Bron: prnewswire.com

VS: Albertsons lanceert online marktplaats
De supermarktketen Albertsons Cos. LLC is begonnen met een online marktplaats met een assortiment van ongeveer 40.000 levensmiddelen, gezondheidsproducten en huishoudelijke producten. Met het einde van 2018 moet het assortiment van de site  Albertsons.com/Marketplace zijn uitgebreid naar meer dan 100.000 producten. Albertsons is de derde grootste supermarktketen van de VS qua marktaandeel. Het bedrijf staat op de 178ste plek in de Internet Retailer 2018 Top 1000. De plannen voor de online marktplaats werden eerder dit jaar bekend gemaakt. De nieuwe online winkel geeft leveranciers de gelegenheid om hun producten te vermelden op het platform. De marktplaats verzorgt zelf de front-end-werkzaamheden die voor e-commerce nodig zijn, zoals zoekopties, productomschrijvingen en bestelmogelijkheden. In ruil voor deze diensten vraagt Albertsons aan de leveranciers een commissie over de omzet. De online marktplaats van Albertsons is ontwikkeld op basis van het Mirakl Marketplace-platform.
Bron: digitalcommerce360.com

VS: Smart & Final bereikt mijlpaal Extra-keten
Smart & Final Stores Inc. heeft een mijlpaal bereikt met zijn keten Smart & Final Extra. Onlangs heeft het bedrijf zijn 200ste vestiging ondder dit merk geopend in Long Beach, California. De nieuwe winkel heeft een oppervlak van 2.785 vierkante meter. Het assortiment bestaat uit producten in zowel consumentenverpakking als in bulk tegen groothandelsprijzen, zonder dat een lidmaatschap vereist is. Verder bevat het assortiment een brede selectie aan versproducten, vleeswaren en biologische producten. Winkels onder het Extra-format hebben doorgaans een aanbod van 6.000 extra producten in een groothandelsformat, ten opzichte van de conventionele Smart & Final-winkels.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven