Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Migros wil Duitse markt veroveren met Tegut

In januari neemt de traditierijke supermarktketen Migros de kleine Duitse concurrent over. „Tot aan het einde waren er nog veel andere geïnteresseerden", zegt Wolfgang Gutberlet van Tegut. Hoeveel Migros uiteindelijk voor Tegut betaald heeft, blijft geheim. De schattingen lopen uiteen van circa 200 tot 250 miljoen euro.
 
Migros neemt wel een grote gok met de aankoop van Tegut. De Duitse levensmiddelenhandel is namelijk een moeilijke markt, helemaal voor nieuwkomers. De marges in de levensmiddelenhandel liggen gemiddeld ongeveer op maar één procent, zo rekende het 'Handelsverband Deutschland' (HDE) uit. De markt groeit weliswaar en er staat dit jaar volgens marktonderzoeksbureau GfK ook een groei van circa twee procent te wachten. „Maar dat geldt momenteel alleen voor de prijzen", aldus GfK-expert Wolfgang Adlwart. Qua hoeveelheid discounters is Duitsland de nummer 1 van de wereld. Het percentage goedkope aanbieders ligt op ongeveer 40 procent.
 
Misschien komt de trend Migros echter ten goede. Het cliché dat Duitsers alleen op de prijs letten, is niet meer correct volgens Adlwarth. Juist bij jongere klanten winnen premiummerken zoals bijvoorbeeld biologische en fairtrade producten duidelijk aan populariteit. En Tegut staat bekend om goede producten en een hoog aandeel biologische producten. Maar ook andere aanbieders op de markt hebben de veranderende consumentenwensen inmiddels opgemerkt. Zo bieden Aldi, Lidl en Netto ook al sinds lange tijd eigen bio-merken aan. De beslissing van Migros om Tegut over te nemen is daarom 'moedig', vindt ook Marco Atzberger van het 'EHI Retail Institute' in Keulen. De positionering in Duitsland noemt hij een „zeer ambitieus waagstuk".
 
Toch ziet Atzberger wel kansen in de plannen van Migros. Met Tegut neemt Migros namelijk een merk over dat zowel inhoudelijk als ook regionaal vrij sterk is. Daarom zijn er wel goede kansen dat de overname van Tegut succesvol verloopt.

 

Publicatiedatum: