Arctic koel- en vriesauto’s op basis van Volkswagen Bedrijfswagens
“Wanneer je de Crafter als uitgangspunt neemt, kunnen wij die nu direct leveren in diverse lengte- en hoogtematen. Daarmee voorzie je in een groot deel van de bestaande Nederlandse markt”, licht Harry Broers toe. Hij is verantwoordelijk voor Arctic en de Arctic Edition modellen in Nederland. “Wij zijn onderdeel van een Volkswagen Bedrijfswagendealer en vandaar dat onze focus ligt op de levering van die modellen. Simpel, omdat wij samen met koelmachineleverancier Carrier daarvan de volledige service en garantie voor een lange periode kunnen garanderen. Aan de introductie van Arctic in Nederland ging een lang traject vooraf. Klanten vroegen steeds vaker om pasklare koel- en vriesoplossingen en met Arctic Edition kunnen wij die nu leveren. Voorlopig zijn wij uitgegaan van standaard Volkswagen Crafter bestelbussen, maar wie een losse laadbak of een van de andere Volkswagen modellen wil laten aanpassen kan uiteraard ook bij ons terecht.”
De Arctic Edition koelopbouw bestaat uit vochtwerende standaard panelen met een hoge isolatiewaarde, die volgens een vaste procesmatige werkwijze in de laadruimte worden aangebracht. Daarvoor zijn alle holle ruimten in de bak al afgewerkt en voor de finishing touch zorgt een naadloze, water- en vuilafstotende polyester toplaag. Efficiënte en bedrijfszekere koelresultaten worden bereikt met de aerodynamisch boven de voorruit geïntegreerde Carrier koelmachine en de in de laadruimte aangebrachte verdamper. Bediening van de installatie gebeurt vanuit de cabine en ligt daarmee altijd in het zicht van de bestuurder. Het totaal van deze oplossing maakt het mogelijk om voor de Arctic Edition-opbouw een ATP-certificaat te krijgen, welke verplicht is bij grensoverschrijdend koel/vriesvervoer.
Bijzonder is zeker ook het brede optieprogramma. Zo kan de originele en vaak minder goed te isoleren zijschuifdeur worden vervangen door een solide zijdraaideur. Volledig samengesteld met Volkswagen-onderdelen en onder alle omstandigheden probleemloos te onderhouden. Toepassing van deze deur in combinatie met de rest van de opbouw en de speciaal gebouwde achterdeurpanelen maken een temperatuur tot min 25 graden Celsius zonder meer mogelijk. Bij gebruik van pallets of speciale kratten zijn aluminium rails, al dan niet in combinatie met een bijpassende kopschotbescherming, leverbaar. Voor zekering van de lading zijn de wanden te voorzien van specifieke rails. Een laadlift aan de achterzijde of sidebars behoren tot de mogelijkheden, evenals een 220/380 Volt voorziening om de koeling ’s nachts op aan te sluiten. Voor het overige werkt het koelsysteem via een direct drive op de automotor en voldoet daarmee ook aan de Euro-normen van die motor. Speciaal voor stadsdistributie heeft Carrier de nieuwe Pulsor-uitvoeringen. Door de elektronisch geregelde E-drive technologie wordt de maximale koelcapaciteit ook bij een laag motortoerental geleverd. Bovendien is deze uitvoering minder milieubelastend en zijn de onderhoudskosten lager.
Harry Broers tot slot: “Met de brede productlijn van Volkswagen Bedrijfswagens bieden wij een mooie basis voor een zeer gevarieerd aanbod koel- en vriesauto’s in de categorie tot 3.500 kilogram GVW. Vanuit ons Volkswagen-dealerschap past daar een breed pakket services bij zoals: inruil van bestaande voertuigen, maar ook pasklare financial of operational lease-aanbiedingen, servicecontracten voor het onderhoud in heel Nederland en snelle levering.”