Volume producten met Fairtrade keurmerk groeit 47% in eerste half jaar 2012
Een grote groei is te zien in de productgroepen bananen, sap en ijs. De groei in ijs wordt vooral veroorzaakt door de 100% overgang van het ijsmerk Ben&Jerry's naar Fairtrade gecertificeerde ingrediënten. Ook de Fairtrade fruitsappen doen het goed mede vanwege diverse acties van retailers zoals Lidl en de introductie van nieuwe merken zoals The Fruit Lab van Fruity King. Voor bananen geldt dat na PLUS ook Spar, COOP, Vomar, Emté en Attent omschakelden naar 100% Fairtrade. Stichting Max Havelaar voorziet dat de groei in 2012 doorzet.
Van 25 oktober tot en met 4 november vindt voor de zesde maal de landelijke Fairtrade Week plaats. Van supermarkten tot cateraars en van restaurants tot scholen en gemeenten, op allerlei plekken in Nederland wordt Fairtrade in de schijnwerpers gezet. Stichting Max Havelaar roept als initiatiefnemer van de week iedereen op om een verschil te maken met 1 x per dag Fairtrade. Het keurmerk is in Nederland inmiddels te vinden op ruim 1.700 producten zoals koffie, thee, chocolade, ijs, bananen, bloemen en wijn die geleverd worden door ruim 140 bedrijven. Fairtrade komt wereldwijd ten goede aan ruim 6 miljoen mensen in ontwikkelingslanden.
bron: Stichting Max Havelaar