Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Citrusconferentie wordt jaarlijks terugkerend evenement

Russiche markt voor citrus groeit

De Russische markt voor citrus groeit. Dat was de conclusie van de conferentie die FruitNews in Moskou organiseerde. Uit consumentenonderzoek blijkt dat citrus na bananen, maar voor appelen als tweede in de rij staan als meest geconsumeerde fruit.



Volgens Anton Kruger, CEO van Fresh Produce Exporters Forum (FPEF) biedt de Russische markt perspectief voor Afrikaanse leveranciers. "Niet iedereen krijgt de kans om fruit te leveren aan Rusland. De kwaliteitseisen zijn hoog en streng. Ook zijn de marktvoorwaarden niet altijd duidelijk. Een nauwe relatie tussen exporteur en importeur is essentieel."




Salvo Laudani van Oranfrizer vertelde over de voordelen van het Italiaanse bloedsinaasappelsap en Bas Hilferink van International Paper uit Marokko ging in op de moderne verpakkingen voor citrus. Hij besteedde speciale aandacht aan kostenreductie en productiestijging.



Volgens Ignat Ananyin van M-Ekspeditsia, LLC, Optifood Group of Companies, is een van de problemen voor de Russische sector het gebrek aan koudeopslag, wat na de crisis nog een groter obstakel is geworden.

Inkoopdirecteur Natalia Antohina van het federale inkoopsysteem T3C noemde prijs, kaliber en smaak de belangrijkste items. "Smaak is het belangrijkste, maar de prijs is essentieel bij het aantrekken van klanten. Je kunt geen verkoopstijging realiseren bij hogere prijzen."



Dmitry Ger, manager van de retaildivisie van Nevskaya Co vertelde dat de omzet van het bedrijf het afgelopen jaar met 30% is gestegen. Citrus vormt het kwart van de omzet van het bedrijf. De vraag naar citroenen en grapefruit is het grootst in de lente, terwijl mandarijnen en sinaasappelen vooral in de herfst worden gekocht. Nevskaya importeert met name citrus uit Zuid-Afrika, Marokko en Egypte. Dmitry gaf aan dat iedere retailer zijn eigen specifieke eisen heeft met betrekking tot verpakking en levering.

Mischa Fok, de Europese coördinator van de Chilean Fresh Fruit Association vertelde over succesvolle marketingpromoties op onder meer de Britse markt dit jaar. Een soortgelijk project in Rusland zorgde dit jaar voor een verkoopstijging van 64%. Dergelijke campagnes dragen bij tot een blijvende interesse van Russische retailers in Chili.

Na afloop van het congres werd besloten van de conferentie een jaarlijks terugkerend evenement te maken. De helft van de aanwezigen bestond uit buitenlandse citrusexporteurs naar Rusland. De andere helft uit Russische inkopers.

Voor meer informatie:
FruitNews Information Agency
Tel: +7 (495) 729-3080
Fax: +7 (495) 989-2670
[email protected]
www.fruitnews.ru
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer