Tesco daalt steeds verder in supermarktstrijd
De zaken verliepen afgelopen kerst slecht voor Tesco. Er volgden winstwaarschuwingen, de prijzen daalden en het hele merk onderging een make-over in een poging om de slechte verkoopcijfers op te krikken.
Alleen de prijsvechters Aldi en Lidl staan nog lager op de lijst. De vier 'grote rivalen' van Tesco scoren allemaal hoger op de lijst die voortkwam uit een onderzoek van de website canieatit.co.uk.
De site heeft alle aspecten van de 'winkelervaring' van de tien ketens beoordeeld op basis van eigen onderzoek en de feedback van duizenden gebruikers. Zo werd er bijvoorbeeld gekeken naar het aanbod per afdeling en de hulpvaardigheid van het personeel. Daarnaast heeft de site duizenden producten aangeschaft en geproefd - zowel merkproducten als producten van het huismerk – om zo de prijs, kwaliteit, het aanbod en het suiker- en zoutgehalte te kunnen vergelijken.
Alle verkregen informatie is verwerkt tot een smartphone app die de informatie toont wanneer een gebruiker de barcode van een product scant.
Op basis van al deze informatie scoort Waitrose het beste. De keten heeft zijn aanbod verbeterd en heeft de producten van het huismerk in prijs verlaagd, zo concludeerde canieatit.co.uk Hierdoor staat de keten sterker in de concurrentiestrijd met de duurdere ketens zoals M&S en de middenklasse ketens waaronder Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrisons – de grote vier.
De online supermarkt Ocado verkoopt merkproducten en producten van Waitrose en staat op de tweede plaats van de lijst.
Martin Isark van canieatit.co.uk vertelt: 'Tesco en Asda hebben het niet slecht gedaan, maar ze hebben simpelweg niet zo veel verbeteringen doorgevoerd als de supermarkten die hoger scoren.'
'Het winkelpersoneel heeft minder kennis van de producten dan bij concurrenten als Waitrose, Marks & Spencer en Sainsbury’s. Het personeel lijkt zich het minst op z'n gemak te voelen en de verse vlees- en visafdelingen scoren een stuk lager dan Morrisons op het gebied van service en kwaliteit. Ook is de AGF-afdeling van mindere kwaliteit in vergelijking met Waitrose, Marks & Spencer, Sainsbury’s en de Co-operative. Het verse brood is van iets mindere kwaliteit dan het brood van Sainsbury’s en scoort minder goed dan het brood van de Lidl.'
Top Tien:
Waitrose – score 9.5
Ocado - score 9.0
Marks & Spencer - score 8.5
Sainsbury’s - score 8.0
The Co-operative - score 7.5
Morrisons - score 7.0
Asda - score 6.5
Tesco - score 6.0
Aldi - score 5.5
Lidl - score 5.0
Bron: www.scotsman.com