Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CBS-cijfers Horeca opnieuw onder vuur

Het CBS meldde deze week dat de omzet van Horeca over de eerste helft van 2012 met ruim twee procent is gestegen. Cijfers van FSIN en Foodstep laten echter iets heel anders zien. Zij constateren een daling van maar liefst twee procent. Dat is een verschil in waardeontwikkeling van vier procent.



Hoe komen het FSIN en Foodstep tot deze cijfers?

FSIN en Foodstep melden dat de P6 periode (4-weeksperioden) ten aanzien van vorig jaar een licht negatieve trend laat zien van -1,2 procent. De ontwikkeling tot en met juni is met -1,8 procent dus nog net iets ongunstiger ten opzichte van vorig jaar.

Voor Horeca (= Foodservice excl. instellingen/zorg, bedrijven en benzinestations) geldt een daling van -2,0% in omzet. Binnen horeca scoren de hotel- en restaurantsector positief met +1% afgerond (hotel) en vrijwel stabiel (net onder 0% voor restaurants). Fastservice en de drankensector komen uit op respectievelijk om en nabij -5% en -3%.

De cijfers voor Horeca en Foodservice zijn dus vrijwel identiek, omdat het resultaat van het geheel van bedrijven, instellingen en benzine nog net iets gunstiger is dan het gemiddelde van Horeca. Instellingen en Petrol zitten met een daling van 2% duidelijk lager dan vorig jaar.

Oorzaak

Het is volgens Foodstep en het FSIN vooral de daling van het aantal bezoeken dat de ontwikkeling in bovengenoemde kanalen veroorzaakt. ‘En tot en met P6 was het weer hier geen debet aan! In volume liggen de resultaten 2,5% tot 3% lager afhankelijk van het kanaal.’, aldus Rien de Koning van Foodstep.

Waarom dalen de bezoeken?

‘Onze conclusie is dat de consument nog steeds zeer terughoudend is met bestedingen buitenshuis’, aldus FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. ‘De hoofdoorzaak is dus het extreem lage consumentenvertrouwen’.
Overigens draaien niet alle bedrijven lagere omzetten. Er zijn ook bedrijven die een goede plus weten neer te zetten. Dat maakt wel het verlies bij de overigen nog groter.

Prijzen

Een tweede oorzaak die het FSIN noemt voor de volumedaling is de stijging van de grondstofprijzen. Daardoor stijgen de consumentenprijzen. Dat lijkt de omzet te stimuleren, maar zet bestedingen onder druk. Dat wordt nog eens versterkt door de aanstaande BTW-verhoging voor dranken van negentien procent naar 21 procent.
‘Als we al deze dingen samen nemen, geloven wij als FSIN dat eind 2012 het volume in de buitenshuisconsumptie zelfs tot vier procent zal dalen.’, aldus Grievink.

Het is niet de eerste keer dat FSIN en Foodstep zich kritisch uitlaten over de CBS-cijfers. De cijfers worden niet herkend in de branche en zorgen daarom voor verwarring. Het FSIN spreekt dan ook wel van een ‘chronische overwaardering’ door het CBS. ‘We krijgen veel vragen van onze leden over de ‘rare’ cijfers van het CBS.’, aldus Grievink.

Eerder reageerde het onderzoeksinstituut dan ook al samen met directeuren van grote bedrijven uit de branche die zich achter de cijfers van Foodstep en FSIN schaarden.
Publicatiedatum: