Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
KG Fruit focust op teelt en vermarkting kiwibes:

"Ieder jaar wordt het volume kiwibessen groter"

Tholen - De kiwibes is nog vrij onbekend bij de consument. Daar wil KG Fruit verandering in brengen. Het jonge bedrijf uit Kapelle is eind 2010 opgestart door Domus de Jonge en is gespecialiseerd in de kiwibesteelt. KG is de afkorting van Kapels Goud en is een van de weinige bedrijven in Nederland die op behoorlijke schaal teelt én zelf vermarkt.

Wachten op de productie

“Een jaar of drie geleden startten we samen met de Faculteit Toegepaste Bio-ingenieurswetenschappen van de Hogeschool Gent, die een erkende specialist is op het gebied van de kiwibesteelt, een onderzoek naar mogelijkheden voor de teelt in Zeeland. Grondonderzoek, rassenkeuze, snoeitechnieken en brainstormsessies waren het resultaat. Toen de planten in de grond zaten, was het wachten op de productie die wel een paar jaar op zich laat wachten. Dit jaar verwachten we tussen de 3.000 en 5.000 kilo, een aanzienlijk grotere oogst dan vorig jaar”, vertelt Leo Lagendijk die verantwoordelijk is voor sales en business development.



"Ieder jaar wordt het volume kiwibessen verdubbeld en na verloop van tijd zelfs verdrievoudigd. We oogsten dit seizoen voornamelijk van de planten die we 2 jaar geleden hebben geplant. In mei hebben we overigens 3.000 nieuwe planten geplant. Dus dat biedt perspectief voor de komende jaren. We beginnen over een week of twee met de pluk van de verschillende rassen en de derde week van september liggen de kiwibessen in de schappen. We hebben al diverse variëteiten getest en uiteindelijk moeten er twee of drie overblijven die het meest geschikt zijn voor ons klimaat en de smaak van de consument."

Teelt en vermarkting

KG Fruit vindt het belangrijk om de kiwibessen niet alleen te telen, maar ook zelf te vermarkten. "We willen de regie bij de verschillende schakels in de keten zelf in handen hebben. Vorig jaar hebben we de kiwibessen afgezet via BPF (Business Partners in Fresh). De bessen werden verkocht door AGF speciaalzaken die daaronder ressorteren. Ook dit jaar gaat het grootste deel via BPF. Dat is toch onze belangrijkste afnemer. Door sampling kunnen we dit jaar ook andere doelgroepen kennis laten maken met de kiwibes omdat er veel belangstelling bestaat voor deze relatief nieuwe vrucht. De kiwibessen worden dit jaar aangeboden in een nieuwe verpakking, een trendy vierkant doorzichtig bakje met een steekkaart met daarop duidelijke informatie."



Om de consument bekender te maken met de kiwibes zorgt KG Fruit ervoor dat mensen hun teeltbedrijf kunnen bezoeken tijdens bepaalde evenementen zoals kortgeleden bij een fietstocht en voorts zitten we vaak op de weg om ons product te promoten. "Dit fruit heeft naast ongelooflijke gezondheidsvoordelen ook een verrukkelijke zoete smaak. Het is een echte vitaminebom, onbespoten en daarom (h)eerlijk in zijn eenvoud. Bovendien bevat de kiwibes 3 suikers in plaats van 2 zoals in het meeste fruit en dan zwijgen we maar van het aantal vitamines, mineralen en antioxidanten. Na een intensieve sportsessie heeft iemand maar een stuk of vier bessen nodig om weer vol energie te zitten. Vrijwel iedereen is positief en dit wordt natuurlijk ook doorverteld aan de retail, speciaalzaken en horeca. Die nemen dan weer contact op met ons met de vraag waar de kiwibessen blijven."

Arbeidsintensief

Toch zit het bedrijf nog steeds in de pioniersfase. "Pas volgend jaar kunnen we spreken van echt grote volumes. Op teelt- oogst- en afzetgebied is nog veel te verbeteren. Zo is het plukken, sorteren en verpakken erg arbeidsintensief. Daar moet nog een efficiencyslag gemaakt worden. Door elke keer een stapje te zetten, verwachten we over 2 à 3 jaar alles te kunnen leveren wat de klant wil. Maar we moeten ons wel realiseren dat het seizoen kort is. Dit zomerse fruit is van medio september tot medio december beschikbaar. Maar... op is op."

"Naast kiwibessen teelt KG Fruit ook het appelras Maribelle. Dat wordt vermarkt onder de naam Lola. Dit is een nieuwe appelvariëteit die is voortgekomen uit een kruising van Gloster en Meiprinses met Elstar. Een harde appel, lekker fris van smaak met een uitzonderlijk roze kleur die bovendien lang houdbaar is. Een appel anders dan anders."

Voor meer informatie:
Leo Lagendijk
KG Fruit bv
Oostambachtweg 1
4421 RM Kapelle
Nederland
Tel: + 31 630 788 669
www.kgfruit.nl