Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Barge Center krijgt voorkeur boven transferium van Groenenboom

Containers niet via Ridderhaven

De Ridderhaven zal geen deel uitmaken van de 'fresh corridor' naar de agro-industrie in Barendrecht en Ridderkerk. Provincie Zuid-Holland stelt dat de subsidie voor het verbeteren van de toegangsweg naar de haven daarom niet meer zeker is. De gemeente Ridderkerk stelt voor het gebied een verkeersplan op. Dat meldt De Hoeksche Waard Dichtbij. Na de proeven met het vervoer van koelcontainers met fruit in het Rijnmondse havengebied, heeft het Barge Center in de Rotterdamse Waalhaven de voorkeur boven het transferium van Groenenboom in de Ridderkerkse haven. De prijs is daarbij de doorslaggevende factor. Fruit dat binnenkomt op de Maasvlakte, wordt eerst per binnenschip vervoerd en pas het laatste stuk per vrachtwagen.

Subsidie

Provincie Zuid-Holland en de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard stelden Ridderkerk een subsidie in het vooruitzicht om de toegang voor het vrachtverkeer naar de Ridderhaven te verbeteren. Nu het overslaan van containers voor de agro-industrie daar niet zal plaatsvinden, is het onwaarschijnlijk dat de Gemeenschappelijke Regeling nog aan de verbetering meebetaalt. Provinciaal bestuurder Ingrid de Bondt heeft onlangs verklaard dat de 300.000 euro subsidie van de provincie 'niet meer vast staat'. De provincie is in afwachting van een nieuw voorstel van Ridderkerk en zal dan een besluit nemen over de subsidie. Björn Ros, raadslid van D66/Groenlinks in Ridderkerk heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W in Ridderkerk, maar daar is nog geen antwoord op.

Inmiddels is het vrijwel zeker dat de lus in de toegangsweg niet wordt afgesneden, zoals eerst het plan was. De ondernemers in de Ridderhaven vonden dat al geen goed idee, maar als er geen subsidie komt, zal het gemeentebestuur dat plan in ieder geval moeten laten varen. De lus is juist prima om de snelheid uit het verkeer te halen, vinden de bedrijven. Het afsnijden van de lus zou ertoe leiden, dat het vrachtverkeer vanaf de dijk met hoge snelheid op de Dokwerkerstraat in Donkersloot belandt. De tijdwinst van de afsnijding is minder dan een minuut. Eerder zouden ze graag een verbetering zien van de veiligheid voor fietsverkeer in het gebied. Fietsers die van en naar het recreatieterrein aan de rivier De Noord rijden, kruisen nu het vrachtverkeer. Om een herziene aanvraag van de subsidie bij de provincie te onderbouwen, gaat het Ridderkerkse college een verkeersplan maken.

Bron: Hoeksche Waard Dichtbij
Publicatiedatum: