Verenigde Staten halen het beste uit QR-codes
Doorgaans zijn er twee typen content die je vindt bij het scannen van QR-codes:
Statisch: niet spannend of stimulerend, verandert zelden en brengt de gebruiker meestal naar "companyname.com" waar geen boodschap of oproep tot actie te vinden is. De content houdt geen verband met de plaats waar de QR verscheen en de persoon die hem scande. Erger nog, de visuele weergave is vaak niet geoptimaliseerd voor een smartphone.
Dynamisch: veel interessanter dan de statische code en kan een echte impact op de klantervaring (en uiteindelijk de verkoop) hebben. De dynamische content geeft de klant betekenisvolle informatie die uniek is aan het product in zijn hand. Zulke informatie kan ook bevatten: een video van een teler die praat over duurzame landbouwpraktijken, de datum en geografische locatie waar het product werd geplant en geoogst of misschien een geheim recept van het product.
Als het op versproducten aankomt, is de dynamische content moeilijker te creƫren, omdat het specifiek moet zijn voor elk item en daarvoor bijvoorbeeld vraagt om tijdens de oogst verzamelde gegevens. Aan de andere kant, het kan de klantrelatie echt verbeteren en de inkomsten aanzienlijk verhogen.
Met traceerbaarheidsprojecten verzamelde TRUETRAC duizenden e-mailadressen van consumenten om gerichte marketingberichten te versturen. Er werd nog een ander project opgezet met soortgelijke producten in de schappen: het ene product gelabeld en het andere niet. De retailer zag de traceerbare producten onverwachts vaker voorbij komen aan de kassa: klanten waren bereid hier meer voor te betalen en kozen ze vaker. Er moet voor de klanten wel een reden blijven bestaan om voor een product terug te komen en daarom hieronder wat suggesties die het proberen waard zijn:
Dynamisch is beter dan statisch: momenteel nemen de meeste QR-codes de gebruiker naar een passieve en statische content. Dat is handig, maar eenmaal bekeken, zal de consument er niet naar terugkeren. Je content moet regelmatig veranderen, omdat consumenten op zoek zijn naar iets nieuws, een verrassing. Je kunt denken aan receptsuggesties die regelmatig worden bijgewerkt, interessante informatie over de teler, oogstdetails, misschien een kortingsbon van een gerelateerd product of zelfs een warme boodschap van de landbouwer die het product heeft geoogst.
Optimaliseer de gebruikservaring: de content van een QR-code moet niet alleen interessant zijn, maar moet ook meteen op je smartphone verschijnen. Ontwerp een webervaring voor een smartphone, die de inhoud snel toont. Mensen kijken niet naar je content als het een eeuwigheid duurt om die te laden.
Eenvoudig scannen: je content moet toegankelijk zijn met een generische QR-codescanner. Een bedrijfsapp kan misschien dienen voor specifieke behoeften, maar consumenten willen geen aparte scanapplicatie moeten gebruiken voor elk ander merk. Op het kantoor van TRUETRAC gebruiken ze een scanner van Inigma: generisch, erg snel en gemakkelijk te installeren op telefoons van zowel Apple als Android.
De plek van de code maakt absoluut uit: het is belangrijk dat de QR-code strategisch op de verpakking wordt geplaatst, waar hij gemakkelijk te zien en te scannen valt. Je kunt de QR-code het middelpunt maken, maar ga er niet vanuit dat iedereen weet wat hij moet doen met een QR-code. Zorg voor een paar simpele instructies over hoe de code te scannen en de voordelen ervan.
Voor meer informatie:
TRUETRAC
Tel: +1-800-548-1901