Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
onderzoek met kortingsbonnen op AGF bij Plus en C1000:

"Korting op AGF effectiever dan vettaks"

Kortingen op groente en fruit zijn een belangrijkere stimulans voor consumenten om gezond in te kopen dan het duurder maken van ongezonde producten. Dat blijkt uit het onderzoek dat Wilma Waterlander van de Vrije Universiteit uitvoerde en waar Distrifood eerder al over schreef. De onderzoekster liet proefpersonen via de computer winkelen in een virtuele supermarkt. Daarbij werden verschillende prijsstrategieën toegepast. Uiteindelijk bleek dat het geven van exclusieve kortingen op AGF het meest aanzet tot gezonde aankopen.



C1000 en Plus

Delen van het assortiment werden daarna herhaald in supermarkten van C1000 en Plus, waarbij proefpersonen bonnen kregen om AGF voor de helft van de prijs te kopen. Daaruit bleek dat klanten met de bonnen 113 gram groente en fruit meer kochten per persoon dan klanten zonder de bonnen. Daarbovenop korting geven op andere gezonde producten als magere melk en meergranenbrood werkt volgens Waterlander niet.

Landbouwsubsidies

In de vettaks, zoals recent ingevoerd in Denemarken, ziet ze weinig. 'Producten als chips, koeken en vlees zijn nu zo goedkoop vanwege landbouwsubsidies. Groente en fruit lijken duurder omdat ze niet van dezelfde subsidies profiteren. Door dat systeem te veranderen, kun je de prijs van gezond voedsel laten zakken', zegt ze in De Volkskrant.

Bron: Distrifood


Publicatiedatum: