Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

POM Wonderful verliest strijd van Coca-Cola

POM Wonderful maakte Amerikanen voor het eerst bekend maakte met de granaatappel als drankje. Maar nu ook concurrenten hun eigen drankjes beginnen te creëren, begint Pom Wonderful zijn grip op de markt te verliezen - zeker nu FTC POM's reclametekst "super health powers" de kop indrukt. POM Wonderful werd in 2010 door de FTC (Federal Trade Commission) aangeklaagd voor het doen van gezondheidsgerelateerde beloftes en blijft onder het toeziend oog van de commissie. 

In zijn meest recente juridisch geding lukte het POM deze week niet de rechter van het U.S. Distric Court aan zijn kant te krijgen wat betreft zijn standpunt over de grote concurrent Coca-Cola. De teler en verwerker van granaatappelen deed met deze zaak een poging de integriteit en hogere waarde van zijn eigen Pom Wonderful drankjes te beschermen tegen "verdunde" drankjes van concurrenten, die de goede naam van granaatappelen gebruiken - zonder veel granaatappelsap te gebruiken, omdat het een duur ingrediënt is.

Coca-Cola werd een specifiek doelwit voor POM Wonderful in een rechtszaak tegen een drankje, dat Minute Maid in 2007 lanceerde: Pomegranate Blueberry Flavored Blend of 5 Juices. Het product bestaat voor 99,4% uit sap van appel en druif en uit slechts 0,3% granaatappel, 0,2% blauwe bes en 0,1% framboos. Het etiket toont echter een foto van alle fruitsoorten. POM beweerde dat Coke de consument misleidt en wilde Coke dwingen de foto op het etiket te veranderen en de woorden "Pomegranate Blueberry" minder vet af te drukken dan "Flavored Blend of 5 Juices".

Het probleem is echter dat alles wat Minute Maid deed, in lijn was met de hiervoor geldende richtlijnen. De FDA staat fabrikanten toe de fruitsoorten, die in een drankje voorkomen, te gebruiken in de naam, ongeacht de concentratie. De rechtbank bevestigde dus slechts uitspraken in deze 4 jaar durende zaak. Het etiket van de Minute Made sap is volstrekt legaal, zelfs al zou het misleidend zijn. Het hof laat de FDA vrij om op te treden, als zij dat nodig vinden.

POM Wonderful wil in beroep gaan en de zaak naar de U.S. Supreme Court brengen, maar de uitspraak van deze week kan het einde betekenen voor de slepende strijd tegen Coca-Cola.

Publicatiedatum: