Telers strijden tegen het imagoprobleem van de Nederlandse tomaat
Er is eigenlijk geen negatieve omschrijving van de Nederlandse tomaat die Jos van Mil niet kent. „Twintig jaar geleden sprak men over de zogenaamde wasserbommen“, zegt de marketingmanager. „We hebben geleerd dat de consumenten een smaakvolle tomaat willen.“ En zo presenteert hij in 'Tomatoworld´ in de buurt van Den Haag een verlokkelijk assortiment van 83 verschillende tomatensoorten: rode en gele tomaten, vleestomaten, snacktomaten, cocktailtomaten en nog veel meer. Tomatoworld is uniek in Nederland. Het is een kas, informatiecentrum en branchetrefpunt in één.
De imagoproblemen van de Nederlandse tomaat betekenen ook verkoopproblemen: het land exporteerde in 2011 308 miljoen kilogram tomaten naar Duitsland. Dat is 28 miljoen kilogram minder dan in 2010. De reclamecampagne´My Tomato´moet het tij nu keren en moet de wereld van de Nederlandse tomaat openen voor de consument. De tomaat wordt in een positief daglicht gezet en aangeprezen als´figuurvriendelijke vruchtgroente´.
En zo zijn er ook journalisten uitgenodigd om naar Nederland te komen en hier de wonderlijke tomatenwereld te ontdekken in´Tomatoworld´. Een wereld waarin het smaakloze probleem vrijwel helemaal is opgelost, zo beweren telers en handelaren. „De smaak is beter geworden, ook al zijn we nog niet klaar met verbeteren“, aldus van Mill in een Duitse krant.