Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Telers strijden tegen het imagoprobleem van de Nederlandse tomaat

Ze worden belachelijk gemaakt en omschreven als gewoonweg smaakloos: tomaten uit Nederland. Al decennialang strijden de Nederlandse telers tegen het slechte imago van hun rode groente. Slimme marketingstrategen presenteren de Nederlandse tomatenteelt nu als een eigen, wondere wereld.



Er is eigenlijk geen negatieve omschrijving van de Nederlandse tomaat die Jos van Mil niet kent. „Twintig jaar geleden sprak men over de zogenaamde wasserbommen“, zegt de marketingmanager. „We hebben geleerd dat de consumenten een smaakvolle tomaat willen.“ En zo presenteert hij in 'Tomatoworld´ in de buurt van Den Haag een verlokkelijk assortiment van 83 verschillende tomatensoorten: rode en gele tomaten, vleestomaten, snacktomaten, cocktailtomaten en nog veel meer. Tomatoworld is uniek in Nederland. Het is een kas, informatiecentrum en branchetrefpunt in één.

De imagoproblemen van de Nederlandse tomaat betekenen ook verkoopproblemen: het land exporteerde in 2011 308 miljoen kilogram tomaten naar Duitsland. Dat is 28 miljoen kilogram minder dan in 2010. De reclamecampagne´My Tomato´moet het tij nu keren en moet de wereld van de Nederlandse tomaat openen voor de consument. De tomaat wordt in een positief daglicht gezet en aangeprezen als´figuurvriendelijke vruchtgroente´.

En zo zijn er ook journalisten uitgenodigd om naar Nederland te komen en hier de wonderlijke tomatenwereld te ontdekken in´Tomatoworld´. Een wereld waarin het smaakloze probleem vrijwel helemaal is opgelost, zo beweren telers en handelaren. „De smaak is beter geworden, ook al zijn we nog niet klaar met verbeteren“, aldus van Mill in een Duitse krant.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer